روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: در تاریخ معاصر کشور ما موقعیتی روی داد که خرابی و خسرانش هیچ بخشی از زندگی‌مان را بی‌دستبرد نگذاشت. دورانی که در آن فقط ثروت و سرمایه ملی‌مان هدر نرفت بلکه شخصیت ملی‌مان گزیده شد و اصلا موجودیت ملی و جهانی‌مان تهدید شد.

 مثل هر دوران تلخ ديگري، سازوكار ذهن ما ميل دارد كه اين دوران را فراموش كند، حق هم دارد. دوراني كه از حضور رييس‌جمهورمان حتي در رسانه عمومي عصباني و سرافكنده مي‌شديم چه لطفي دارد كه به‌خاطر‌سپردني باشد. به قياس تلخ‌ترين خاطرات اين نسيان نيز دارد به سرعت روي مي‌دهد. پنداري همه‌چيز دست به دست هم داده كه ما با سرعتي باورنكردني آن دوران را فراموش كنيم. عجيب آنكه هرقدر صبر مي‌كنيم آن روزها تبديل به خاطره‌اي شيرين نمي‌شود.

جرياني كه در آن دوران بيشترين نفع را برد، اينك روي فراموشي ما و خصوصا تبديل شدنش به نوستالژي‌اي شيرين حساب باز كرده است تا دوباره در آينده بتواند ماهي خود را بگيرد. لذا اصلا ميلي به تذكر و يادآوري تلخي‌ها ندارد. شاهدش آنكه دايما دولت كنوني را بابت يادآوري خسارات گذشته شماتت مي‌كند. اين جريان از يادآوري بيم دارد؛ چون مي‌ترسد جامعه به فكر مطالبه از‌دست‌رفته‌هايش بيفتد. اما خوشبختانه كسي كه بيشترين كمك را به يادآوري مي‌كند رييس دولت آن وقت است؛ كسي كه با حضور گاه و بيگاهش در موقعيت‌هاي مختلف يادآور تلخكامي‌هاست.

خوشبختانه شخصيت او به ترتيبي است كه براي يادآوري آن دوران كذايي به جامعه، نيازي به صحبت كردن نيز ندارد. ايشان حكم همان ريسمان سياه و سپيدي را دارد كه آينه عبرت مارگزيده‌هاست. او مسبب جنسي از يادآوري است كه با «اطلاع يافتن» متفاوت است بلكه از نوع «چشيدن» است. مثل دردي كه ظاهرا خوب شده اما گاه‌گاهي محل درد ناگهان تيري مي‌كشد و در كسري از ثانيه همه سختي‌ها و مصائب آن بيماري را تداعي مي‌كند و باعث مي‌شود هيچ‌وقت ملاحظات پزشكي را يادمان نرود تا خداي‌ناكرده دوباره بيماري عود نكند. از اين جهت بايد قدردان ايشان باشيم؛ چون ايشان در حال ايفاي نقشي با وجود خواست جريان موافق‌شان‌اند. درخواست ما از ايشان اين است كه حضور عبرت‌انگيزشان را فراموش نكنند.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =