۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
وزرا را استیضاح می‎کنیم که چه؟!

علی ابراهیمی

استیضاح یعنی آنکه وزرای استیضاح شونده بیایند و نسبت به سئوالات مطروحه پاسخ بدهند. آنها هم می آیند و استدلال‎های خود را بیان می کنند، در پایان صحبت های موافقان و مخالفان استیضاح و توضیحات وزیر، رأی گیری می شود آنجا هر نماینده‎ای براساس شنیده هایش تصمیم می گیرد که چه رأیی بدهد.
مردمی که به ما رأی دادند و اعتماد کردند توقع دارند که ما به عنوان امین آنها باشیم و عادلانه تصمیم بگیریم. اینکه برخی بیان می کنند مردم توقع داشتند دو وزیر استیضاح شده بیفتند، صحبت های غیرکارشناسی است.

امروز برخی رای مرا در جریان استیضاح آقای ربیعی، سرنوشت ساز خواندند که باعث ابقای او شد. خیلی هم مسئله را شلوغ کردند! من با توضیحاتی که در جلسه استیضاح آقای ربیعی بیان شد، رأی به مخالفت با استیضاح دادم. حتی اگر رأی من را نیز فرض نکنیم، آرای موافقان استیضاح 126 رأی و آرای مخالفان، ممتنع و مخدوش نیز 126 رأی بود، البته رأی من کار را محکم کرد. البته که در فضای سیاسی و رقابت، این اتفاق ها همواره می‎افتد.

تصور من این است که از وزرا وقتی توضیح خواسته می شود پیام کلی اش این است که نشان می دهد ایراداتی به عملکردها وارد است. شاید بتوان گفت نمایندگان مردم در جمیع جهات به عملکرد دولت نظارت دارند و هیچ تضمینی نیست که اگر دولت چنانچه حرکت رو به مثبت نداشته باشد، اعتماد مجلس به وزیر مربوطه ادامه پیدا کند.

درباره اینکه برخی نمایندگان دلسرد شدند و گفتند سر استیضاح را بریدند یا استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از دستورکار مجلس خارج شود چون اثری ندارد، معتقدم دیدگاه های شخصی شان است. برخلاف این دیدگاه آنها، ابقای آقایان ربیعی و آخوندی بعد از جلسه استیضاح موجب کُند شدن ابزار نظارتی استیضاح نمی شود. مگر قرار بود که نتیجه استیضاح از قبل مشخص باشد؟ خوبی کار مجلس آن است که وزرا درباره سئوالات و ابهامات مطروحه توضیح می دهند و نمایندگان تصمیم می گیرند. اگر کسی توقع داشته باشد اعلام وصول طرح استیضاح به مثابه افتادن وزیر از مسئولیتش باشد، اشتباه است.

عضو فراکسیون امید مجلس

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762561

برچسب‌ها