ایرنا نوشت: یوکیا امانو دقایقی پیش برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد هتل کوبورگ وین شد.

پیش از این سایر دیپلماتهای کشورهای باقیمانده در برجام به همراه نماینده اتحادیه اروپا وارد هتل کوبورگ شدند.

امانو در حالی به این مذاکرات می پیوندد که روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار داده بود.

سید عباس عراقچی که ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد دقایقی پیش وارد هتل شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز جمعه با حضور نمایندگانی از پنج کشور انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار می شود. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد.

خروج آمریکا از توافق هسته ای و برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در یازدهمین گزارش فصلی خود به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل ذیل قطعنامه 2231 این شورا، بار دیگر پایبندی کامل ایران را به برجام مورد تائید قرار داد.

وی در این گزارش تاکید کرد که آژانس از 16 ژانویه 2016 تاکنون اجرای تعهدات هسته ای ایران را در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد راستی آزمایی و نظارت قرار داده است.

افزون بر آژانس اتمی، 5 کشور دیگر طرف برجام، آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا با تایید پایبندی ایران به برجام اعلام کرده اند که به توافق متعهد خواهند ماند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دستور روحانی دور تازه ای از رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را آغاز کرد. وی ابتدا به چین و روسیه رفت و سپس در بروکسل با وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس و نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =