۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۸

پیام فروتن

طراحی صحنه سریال یوسف پیامبر از منظری قابل تقدیر است چراکه تاکنون کاری با این حجم انجام نشده بود. اما نقایصی هم دارد که می‌توان آنها را برشمرد: در واقع ضعف اصلی طراحی صحنه سریال، به تحقیق و بررسی مستندات تاریخی بر می‌گردد. با توجه به بودجه و گروه حرفه‌ای که در اختیار سریال بوده است، در مرحله تحقیق گروه می‌بایست بررسی‌های دقیق‌تری انجام می‌داد و تحقیقات بیشتری روی مستندات تاریخی آن انجام می‌گرفت. اما به نظر می‌رسد کار پژوهش‌ها به شکل درستی انجام نشده است. مورد دوم مربوط به ساخت و ساز دکور می‌شود که با دقت کافی صورت نگرفته و ساخت دکورها حرفه‌ای نیست. متریال و موادی که در ساخت دکور استفاده شده مناسب با مدیوم تلویزیون نیست.

مورد سوم موبوط به نورپردازی می‌شود. نورپردازی بد، باعث شده نقایص کار تشدید شوند. به جای اینکه نور، سایه روشن و کنتراست ایجاد کند و صحنه را قابل قبول‌تر جلوه دهد، نقایص کار بیش از پیش نمایان می‌کند. به این ترتیب زحمات گروه صحنه با نورپردازی بد، هدر رفته است. مورد آخر اینکه دکور بسیار شارپ است و مناسب ژانر تاریخی نیست.

امروزه در طراحی صحنه آثار تاریخی موضوعی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، استفاده از جلوه‌های ویژه و کامپیوتری است که در این مجموعه غیر از چند پلان محدود که آن هم به شکل ابتدایی از آن استفاده شده، شاهد استفاده دیگری از این تکنولوژی نیستیم.

اما در مورد طراحی لباس، دست طراح خیلی باز نبوده است. اگر بخواهیم در طراحی لباس به مستندات مصر باستان نگاه کنیم، لباس‌هایی که در آن دوره استفاده می‌شده تقریباً قابل استفاده و پخش در تلویزیون ما نیست. نوع طراحی لباس‌های مصری باز و اغلب بدن‌نما بوده است. معمولاً بالاتنه مردان برهنه و در مورد خانم‌ها بخشی از بالا تنه باز بوده است. به نظر می‌رسد طراح لباس تا جایی که محدودیت‌ها به او اجازه می‌داده، سعی کرده این نقیصه را برطرف کند. اما محدودیت‌های اینچنینی باعث می‌شود تا طراح لباس نتواند به مستندات پایبند بماند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =