۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۲

عبدالله باکیده

مهمترین ویژگی مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» ارتباط قوی ایجادشده میان آن و مخاطبان بود. این مجموعه ارتباط بسیار خوبی با تماشاگران خود برقرار کرده است که همین مسأله نشان‌دهنده موفقیت آن است اما اگر این مجموعه را به لحاظ ساختاری مورد بررسی قرار دهیم، با توجه به امکاناتی که در اختیار مجموعه‌سازان ایرانی است،‌ اثری استاندارد محسوب می‌شود. همواره در تولید مجموعه‌های عظیم تاریخی، مشکل دکور و لباس را داشته‌ایم اما دست‌اندرکاران کارهای تاریخی به این وضعیت عادت کرده‌اند. آقای سلحشور خود از آغازگران تولید مجموعه‌های تاریخی و مذهبی محسوب می‌شوند. او با ساخت مجموعه «ایوب پیامبر» مجموعه‌سازی دینی را پایه گذاشت و این جریان با تولید کارهای مختلف ادامه یافت تا این که به «یوسف پیامبر» رسید. امکانات ما برای ساخت مجموعه‌ای که پیشینه آن به قبل از میلاد مسیح(ع) بازمی‌گردد، واقعاً کم است. مجید میرفخرایی به عنوان طراح صحنه و لباس با در اختیار داشتن همین امکانات اندک، طراحی‌های «یوسف پیامبر» را انجام داده است و قطعاً فرج‌الله سلحشور تمامی تلاش خود را صرف کرده است تا مجموعه‌ای قابل توجه و کامل ارائه دهد و به همین خاطر است که در کلیات و ساختمان و معماری این مجموعه با اثری درخور مواجه می‌شویم. داستان‌پردازی قصه‌های قرآنی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. داستان یوسف‌(ع) در قرآن مجید، داستانی ویژه است که با وجود براهیمی به عنوان مشاور، در مجموعه «یوسف پیامبر» به خوبی پرداخت شد.

می‌دانم برای ساخت این مجموعه تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته است. فرج‌الله سلحشور برای رسیدن به تمام جزئیاتی که برای ساخت این مجموعه نیاز بود، سراغ کتب مختلف و حتی کتاب‌های خارجی که به حضرت یوسف(ع) پرداخته بودند، رفت. او برای یافتن نکات تازه حتی در کتابهای مصری تحقیق کرد و سعی کرد به صورت جامع و کامل به قصه نگاه کند اما غیر از اینها نفس تصویر کردن زندگی اولیا و پیامبران در مجموعه‌های تلویزیونی خود اتفاقی مهم است. مقایسه کردن این کار به لحاظ تکنیکی با فیلم‌های سینمایی خارجی که به زندگی پیامبران پرداخته‌اند، همانند «ده فرمان حضرت موسی»، مقایسه‌ای درست و منطقی نیست. امکانات ما بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که در خارج از کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن همین امکانات می‌بینیم حاصل کار «یوسف پیامبر» موفق از آب درآمده است. این مجموعه توانست با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. مجموعه‌ای که بتواند سر ساعت تماشاگر خود را پای تلویزیون بکشاند، موفقیت خود را اثبات کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
    0 0
    بسمه تعالی اگر کسی این سریال را با نمونه های خارجی مقایسه کند خیلی به بیراهه رفته اما آیا این مجموعه میتواند در مقابل نمونه های داخلی مانند مریم مقدس امام علی یا حتی معصومیت از دست رفته موفق قلمداد شود. دیگر اینکه در ایران نمیتوان به نظرسنجیهای تلویزیون اعتماد کرد چرا که محدوده انتخاب مردم و همچنین محدوده سرگرمیهایشان تنگ است از پایین آوردن ذائقه مردم توسط تلویزیون هم نباید غافل شد
  • مهتاج IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
    0 0
    خب! اگه خانواده هاي اون همه سياهي لشگري كه توي سريال نقش آفريني كرده بودن هم براي ديگرشناسي (نه خودشناسي) دنبال خودشون مي گشتن بايدم بيشتر از اينا مخاطب مي داشت!