فروشگاه‌های تخفیفی دیگر تخفیف نمی‌دهند

عمر فروشگاه‌های تخفیفی در ایران چندان طولانی نیست، از پس مهار تورم در فاصله سال‌های 1392 تا 1396 بود که این فروشگاه‌ها در جای جای شهرهای بزرگ و کوچک ایران سر برآوردند و با شعار تخفیف دائمی، همواره تخفیف و ... در صدد جذب مشتری برآمدند.

ایمان ربیعی:  هر چند این فروشگاه ها کمی از حدود سه تا چهار سال پیش در تهران و دیگر شهرها فراگیر شده اند، اما امروزه در سایه تغییرات قیمتی و نوسان های بازار دیگر کارکرد پیشین خود را از دست داده اند و جای تخفیف ها در فاکتورهایی که به مشتری ارائه می کنند ، خالی مانده است .

 یکی از فروشندگان یک فروشگاه زنجیره ای تخفیفی در جواب این سئوال که چرا تخفیف‌ها متوقف شده است؟ گفت: تولید کنندگان دیگر با تخفیف کالایشان را نمی دهند، قبلا ما به صورت چکی از تولیدکنندگان کالایشان را خریداری می کردیم اما به دلیل نوسان بازار معاملات تنها به صورت نقدی انجام می شود و همین امر هزینه ها را بالا می برد.

 وی با تاکید بر اینکه رقابت در دوره های ثبات معنا می دهد، توضیح داد : وقتی ثباتی در بازار نیست و کالا مشتری خود را دارد انگیزه ای برای تخفیف باقی نمی ماند ، به عنوان مثال از حدود یک هفته پیش تولید کنندگان مواد غذایی و مواد لبنی تخفیف های خود را حذف کردند و الان در فروشگاه ما جز برخی اقلام کم مصرف و غیر ضروری کالای دیگری تخفیف ندارد .

 یکی دیگر از کارکنان فروشگاه زنجیره ای تخفیفی در میرداماد نیز در این خصوص به خبرنگا ما گفت: ما تا شش ماه پیش، گوشت و مرغ را نیز به صورت تخفیفی به مشتریان می فروختیم اما امروز با افزایش قیمت ها این کالا دیگر امکان تخفیف ندارد .

 وی با اشاره به اینکه دست بالا در بازار امروز در اختیار تولید کنندگان است، گفت: تا زمانی تولید کنندگان کالا را تخفیفی می دادند که نیاز به رقابت داشتند و برای جلب مشتری تلاش می کردند، امروز مشتری هست و برخی از تولید کنندگان اصلا تمایل چندانی ندارند به سرعت تولید خود را وارد بازار کنند.

فروشگاه های زنجیره ای

 تجربه تخفیفی‌ها در ترکیه
بررسی ها نشان می دهد تجربه ترکیه در حوزه فروشگاه های تخفیفی بسیار قابل توجه است . این فروشگاه ها در دوره تورم فزاینده ترکیه در دهه هشتاد نقش بسیار مثبتی را برای کاهش هزینه ها ایفا کردند . ساختار این فروشگاه ها به صورتی است که با کم کردن هزینه ها، به عنوان مثال قفسه چینی های کم هزینه و تعداد کمتر کارکنان و دور زدن ساختار مالوف توزیع ، کالا را به قیمت های پایین تر به دست مصرف کنندگان برسانند اما به نظر می رسد این فروشگاه ها که در دوره ثبات و کاهش نرخ تورم اما و اگرهای فراوانی در خصوص ماهیت وجودی شان مطرح بود، امروز نتوانسته اند بر اساس برنامه از پیش تعیین شده ، فعالیت نمایند.

 هر چند حذف تخفیف ها خود نشانه ای از تورم رو به افزایش در اقتصاد ایران است اما به نظر می رسد تمرکز بر کوتاه شدن زنجیره توزیع و بهینه کردن آن می توانست خود مانعی در برابر افزایش قیمت ها باشد .

تورم خوراکی رو به صعود
برآوردها نشان می دهد تورم در حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها همزمان با سایر اقلام در حال افزایش است . این نکته سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان دیگر تمایل چندانی به درج قیمت بر اقلامشان نشان ندهند .

 مشاهده دقیق برخی از محصولات نشان می دهد قیمت های درج شده بر آن ناخوانا و بعضا مخدوش است . چاپ قیمت بر برچسب ها به صورتی است که قیمت درج نشده است.

با هدف کنترل روند رو به رشد قیمت ها ، تدابیر متعددی در دستور کار است . تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا و همچنین نظارت دقیق بر بازار از جمله این اقدامات است اما سیگنال هایی که بازار نشان می دهد ، بر فرارسیدن دوره ای تازه در اقتصاد تورم زده ایران دلالت دارد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    2 5
    من خودم ارزانسرا دارم اما تقریبا از فروردین امسال تا حالا همه شرکت ها بصورت صعودی دارن قیمت ها را بالا میبرن و فقط هم بصورت نقد فروش دارن.بدتر از اون هم اینکه بعضی از اجناس پرفروش مثل روغن و سیگار رانتی شده.سیگاری که شرکت باید بکس ۵۰ تومن به فروشگاه بفروشه را عرضه نمیکنه و فروشگاه باید همون سیگار را بکسی سی هزار تومان گران تهیه کنه.