دنیای اقتصاد نوشت: در شرایطی که عنوان شده بود خودروسازان داخلی طی هفته جاری ۴۰ هزار محصول را پیش‌فروش خواهند کرد، خبر می‌رسد چنین برنامه‌ای در دستور کار آن‌ها قرار ندارد و از این ناحیه پیش‌فروش جدیدی در کار نیست.

جمعه گذشته بود که سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبر از فروش ۴۰ هزار خودرو طی هفته جاری داد و اعلام کرد ثبت‌نام این خودروها با قیمت روز و موعد تحویل ۴۵ روزه انجام خواهد شد.

وی دیگر ویژگی‌های این طرح را ثبت‌نام براساس کد ملی مشتریان و ممنوعیت نقل و انتقال خودرو از طریق صلح تا یک سال، عنوان کرده بود. با انتشار این خبر، بسیاری از مشتریان در ساعات اولیه شنبه هفته جاری به سایت‌های فروش خودروسازان مراجعه کردند اما خبری از فروش جدید نبود. از آن سو، قیمت خودروهای داخلی نیز پس از انتشار خبر فروش ۴۰ هزار دستگاهی خودروسازان، چند میلیون تومان کاهش یافت.

این اتفاقات در شرایطی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد، خودروسازان اصلا برنامه‌ای برای فروش و پیش‌فروش جدید نداشته و به اصطلاح روح‌شان از این ماجرا خبر ندارد و عرضه ۴۰ هزار دستگاهی نیز مربوط به خودروهای پیش ثبت‌نام شده است. به‌عبارت بهتر، ۴۰ هزار دستگاه خودرویی که از قول سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن عنوان شده، قرار است تحویل ثبت‌نام‌کنندگان قبلی داده شود و پیش‌فروش و فروش جدیدی از این ناحیه، در کار نیست.

طبق گفته خودروسازان، در جلسه چندی پیش مجلس که با حضور برخی نمایندگان و مدیران عامل خودروسازی و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده، آنها متعهد شده‌اند ۴۰ هزار محصول دارای کسری قطعه خود را تکمیل و تحویل ثبت‌نام‌کنندگان (ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌های فروش قبلی) بدهند و اصلا بحث ثبت‌نام جدید مطرح نشده است.

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد «خروجی و جمع بندی نهایی جلسه موردنظر، فروش ۴۰ هزار خودرو برای کاهش التهاب بازار بوده است.»

هرچه هست، خروجی‌های متضاد از جلسه مجلس با خودروسازان، مشتریان را به اشتباه انداخت و آنها را در سایت‌های فروش خودروسازان سرگردان کرد. این در حالی است که ظاهرا فعلا فروش و پیش‌فروش جدیدی در کار نخواهد بود و شاید در صورت افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت در جلسه امروز شورا، خودروسازان اقدام به این کار کنند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    68 1
    چه توقعي بايد داشت از جامعه اي كه اينقدر دروغ گفتن در اون راحته و مسئولي كه بايد پاسخگو باشه مثل آب خوردن جلوي لنز دوربينها دروغ مي گه ؟ خدايا چي شد كه ما به اينجا رسيديم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    27 1
    قیمت روز یعنی پراید سی و خودره ای میلیونی ÷یعنی 50 درصد افزایش قیمت خودرویی که ادعا میشه 80 درصد قطعاتش داخلیه اون 20 درصد هم که با ارز 4200 وارد میشه
  • حسین A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    39 1
    اگردولت عوارض واردات خودرو را پایین بیاورد اونموقع این خودروسازهای داخلی بفکر رقابت میافتن کارخانه تویوتا خودرو را قسطی تو اروپا میفروشه با ماهی 1000دلار ولی خودروسازها داخلی پول نقد میگیرن و یکسال بعد خودرو تحویل میدن اگرهم دلشان خواست تحویل هم نمیدن
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    46 0
    خواهشا عاجزانه بحث خودرو رو ول کنید .بخدا قسم هیچ کس نه میتونه و نه می خواد این مسخره بازیها رو جمع کنه.تو مملکت 4 میلیون بیکارن کسی ککش هم نمی گزنه ولی همه نگران بیکار شدن 100 هزار نفر خودروای ها هستن.تو دنیا برای خرید باکیفیت ترین خودرو برای مشتری فرش قرمز پهن میکنن تا خودروشونو بخرن اونوقت اینجا باید برای پراید 40 میلیون بدی اونم با التماس .بخدا دنیا داره بما میخنده ما کشور جهان هشتم هم نیستیم فقط خواهشا ول کنید این مباحث رو بذارید هر ....میخوان بکنن خودروسازهای عزیز
    • بی نام A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      0 0
      داداشی که گفتی اما بیکاران ده میلیونه اون نرخ بیکاریه که گفتن ده درصده نه تعداد بیکاران
  • بی نام DE ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    4 8
    خیلی ساده است کسی که باور کنه، مگه چند تا خودروساز داریم؟ الان که قیمت خودرو در کشور آبستن گران شدن آخه چرا باید خودروساز استفاده نبره و با قیمت پایین بده، بازار آزاد اتوماتیک خودرو را گران کرده وقتشه خودروساز توش شنا کنه
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    9 0
    با این کیفیتها باید 50درصد ارزونتر تصویب بشه
  • اشکان A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    12 2
    همه چی به کنار.جالبش اینجاس که با ی دروغ قیمت افت کرد و این چیزی جز دلال بازی نیست.واقعا دل آدم میسوزه.ماشینایی که به لعنت خدا نمی ارزه به بهانه حمایت از تولید داخل به اجبار باید چند برابر ارزش واقعی خرید.تازه مدیراشونم کلی ناز میکنن و میگن نمیفروشیم.اگه قراره حمایت بشه پس چرا فقط خودرو؟چرا بقیه اصناف باید کمرشون بشکنه؟چرا ملت باید بیکار بشن؟همه اینا فقط و فقط و فقط دلال بازیو پر کردن جیب خودروسازای لمپن هست
  • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    میشه یکی بگه خودرو ساز تو ایان کیه؟ بابا چرا نمیدونید خودروساز ایران شخصی نیست، دولتیه..