۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۲

این که یک نفر شخصیت اجتماعی دارد و با افراد بسیاری دمخور است به دلیل ساختار مغزی آنهاست و این عامل خصوصاً به اندازه دو ناحیه از مغز آنها بستگی دارد.

دانشمندان قسمتی از مغز را شناسایی کردند که مسئولیت تعیین میزان اجتماعی و صمیمی بودن افراد را بر عهده دارد. این محققین دریافتند این که یک نفر شخصیت اجتماعی دارد و با افراد بسیاری دمخور است به دلیل ساختار مغزی آنهاست و این عامل خصوصاً به اندازه دو ناحیه از مغز آنها بستگی دارد. آنها امیدوارند تحقیقاتشان بتواند به بیمارانی مثل و هم‌گراها و بیماران شیزوفرنی و همچنین به افرادی که بر اثر ضرباتی که به مغزشان وارد می‌شود دچار تغییرات شخصیتی می‌شوند کمک کند.

در این بررسی محققین دانشگاه کمبریج و دانشگاه اولو در فنلاند رابطه بین شخصیت و ساختار مغز 41 داوطلب مرد را مورد بررسی قرار دادند. طی این بررسی از مغز این افراد توسط دستگاه MRI عکسبرداری می‌شد. همچنین از آنها خواسته شد پاسخ نامه‌هایی را پر کنند که در آنها سؤالاتی از قبیل این که «من یک فرد صمیمی هستم و دوست دارم با اکثر افراد ارتباط داشته باشم» و یا «من دوست دارم تا می‌توانم انسان‌های دیگر را شاد کنم» و سؤالاتی مشابه این موارد پرسیده می‌شد. پاسخ این سؤالات در مجموع معیار‌هایی را برای اندازه‌گیری میزان اجتماعی بودن و حساسیت اجتماعی این افراد به محققان می‌داد.

آنها سپس این نتایج را با نواحی مختلف عکس‌های مغز این داوطلبان مقایسه کردند. آنها دریافتند هر چه میزان اشباع بافت‌های مغز در در قشر اوربیتو فرانتال (orbitofrontal cortex) -که نوار خارجی مغز و درست بالای چشم‌هاست- و شیارچه بطنی (ventral striatum) -که ساختاری در مرکز مغز انسان است- بیشتر باشد احتمال این که شخص اجتماعی‌تر باشد بیشتر است. دکتر «گراهام مورای» مدیر این تحقیقات که نتایج آن در نشریات اروپایی عصب‌شناسی به چاپ رسیده است، گفت: اجتماعی بودن و صمیمیت یکی از پیچیده‌ترین خصوصیات شخصیت انسان‌هاست. این مطالعه به ما کمک می‌کند تا از لحاظ بیولوژیکی بتوانیم مشخص کنیم چرا افراد از این نظر با هم تفاوت دارند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد ساختار مغز انسان‌ها شخصیت آنه‌ا را تعیین می‌کند. حتی ممکن است با کمک شخصیت افراد ساختار مغز آنها را مشخص کرد. این دانشمند اعلام کرد قبلاً دو ناحیه از مغز که در بالا نام بردیم مسئول پردازش امور ساده‌تری مثل تشخیص مزه‌های مختلف و یا میل جنسی شناخته شده بودند اما تحقیقات اخیر نشان داد آنها مسئولیت‌های پیچیده‌تری نیز به عهده دارند.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • farshad IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۴
    0 0
    good