آن‌چه هاوکینگ 30 سال پیش در مورد تشعشع سیاهچاله‌ها پیش‌بینی کرده بود، بالاخره در آزمایشگاه دانشگاه میلان مشاهده شد. این نظریه تنها راهی است که ما برای توضیح پدیده محو شدن در سیاهچاله‌ها سراغ داریم

بهنوش خرم‌روز: در حدود 30 سال پیش، استیفن هاوکینگ پیش‌بینی کرده بود که سیاهچاله‌ها نه کاملا سیاه که خاکستری هستند و اندکی تشعشع یا پرتوافکنی از خود منتشر می‌کنند. پس از 3 دهه جستجو در آسمان‌ها، فیزیک‌دانان بالاخره اعلام کرده‌اند که این پدیده را با چشم خود مشاهده کرده‌اند، آن‌هم روی زمین!

سیاهچاله
سیاه‌چاله‌ها اجسامی بسیار سنگین و کوچک هستند که جاذبه فوق‌العاده شدیدی بر اجسام نزدیک خود اعمال می‌کنند. از فاصله‌ای مشخص از آن‌ها که افق رویداد نامیده می‌شود، این جاذبه به‌قدری قوی است که هیچ‌چیز حتی نور که با سرعت 300هزار کیلومتر بر ثانیه سریع‌ترین موجود این دنیا است، نمی‌تواند از آن خارج شود. به همین دلیل سیاه‌چاله را حفره تاریک نامیده‌اند!

اما جهان ما پر است از جفت‌های ذره-پادذره که از انرژی شکل می‌گیرند، لحظه‌ای بسیار کوتاه دوام می‌آورند و دوباره نابود شده، به انرژی تبدیل می‌شوند. بر اساس نظریه تشعشع هاوکینگ، وقتی این جفت‌های ذره-پادذره در مرز غیرقابل بازگشت سیاهچاله‌ها تشکیل شوند، این فرصت پیش می‌آید که در همان زمان بسیار کوتاه، یکی از ذرات از سیاه‌چاله فرار کند و فقط یکی به درون سیاهچاله کشیده شود. بدین‌ترتیب بخشی از انرژی سیاه‌چاله از آن فرار می‌کند و گویی سیاهچاله در حال تشعشع و از دست دادن انرژی است.

این تابش که تابش حرارتی هاوکینگ نام دارد، منجر به کاهش جرم سیاه‌چاله می‌شود و اگر سیاه‌چاله در طول عمر خود هیچ ماده‌ای را جذب نکند، آن‌قدر جرمش کاهش می‌یابد تا ناپایدار شود و در انفجاری پرنور متلاشی شود.

اکنون به گزارش پاپ‌ساینس، محققان دانشگاه میلان ادعا کرده‌اند که تشعشع هاوکینگ را در آزمایشگاه دیده‌اند. آن‌ها در آزمایشگاه خود، مدل وارونه یک سیاهچاله را با استفاده از متامتریال‌ها به وجود آورده‌اند. در این مدل وارونه که سفیدچاله نامیده می‌شود، به جای این که مثل سیاهچاله‌ها نور به درون کشیده شود، امواج نور به یک مکث کامل می‌رسند.

اگر ادعای آن‌ها درست باشد، این یافته تاثیر فراوانی بر علم کیهان‌شناسی و بسیاری از زمینه‌های علمی دیگر می‌گذارد. تنها راهی که ما برای پدیده محو شدن در سیاهچاله‌ها سراغ داریم،‌ همین نظریه تشعشع هاوکینگ است، بنابراین تایید این نظریه، تاثیر زیادی بر ادراک ما از پایان جهان خواهد گذاشت.  

توضیحات تکمیلی این خبر را در خبرآنلاین دنبال کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهه IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    24 6
    بازم بگید این بابا کفر میگه و از این چرندیات که وقتی کسی توان رویارویی با یک آدم چیز فهم رو نداره برای فرافکنی میگه امیدوارم مردم ما بینششون از مسائل وسیعتر بشه....
  • محمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    5 24
    اين آقاي هاوكينگ چند وقت پيش،‌ پس از سال‌ها تحقيق و بررسي و دود چراغ خوردن و غور در مجهولات خلقت زمين به اين نتيجه شگرف و عميق و سراسر عالمانه دست يافته بود كه " زمين را خدا نيافريد،‌ انفجار بزرگ عامل پيدايش زمين است" به به و چه چه به اين عالم دانشمد.
  • محمد US ۰۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    12 1
    ایشون اگه مثل شما فکر میکردن به هیچ جا نمی رسیدن اقا محممد. نظر هر کس هر چی باشه محترم هستش.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    0 10
    درسته ایشون نظریه بیگ بنگ رو ارائه دادند ولی این اعتقاد رو هم دارند که این جهان خالق یا ناظمی داره
  • علي DE ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    14 1
    دوست عزيز هاوكينگ در طي مطالعات خود علت انفجار بزرگ را كشف كردند كه ربطي به افرينش زمين ندارد مربوط به افرينش جهان است اين كتاب در سپتامبر منتشر ميشود بحثي علمي است وربطي به مذهب و سياست و... ندارد به اميد روزي كه امثال انيشتن و هاوكينگ ايراني باشن
  • Mustafa MY ۱۰:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    9 0
    من کتابهایی در مورد ایشون حوندم صرفا بخاطر علاقه ای که به فیزیک دارم، ایشون تنها کسی بوده که تا مرز وحدت انرزِ ها پیش رفته، ولی در کنار اون نگرشهای جهانهای حبابی و موازی رو هم نفی نکرده، اما همیشه یک فیزیکدان نظری، 20و 30 سال جلوتر از همتایان خودش در گرایشهای دیگه هستند، به ایشون احترام میزارم و دوستش دارم
  • حمید US ۱۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    1 4
    با سلام . للطفا از دوستانی که میگن ایشون در حرفهایشون گفتن که خدا وجود نداره خواهش میکنم کاملن این موضوع رو روش فکر کنن و اگر که به مقاله ی ایشون دسترسی دارن اون مطلب رو کامل کنند ! چون شاید زمان مطالعه ی این مطلب به این موضوع پی ببریید !
  • عبداله IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    15 2
    1 . من بارها خواسته ام رفع سوء تفاهم کنم ولی گويا نمی شود. ايشان وجود خدا را نفی نکرده اند! تنها چيزی که ايشان گفته اند این است که با قوانین فیزیکی موجود می توانیم آغاز جهان را توجیه کنیم واز نظر فیزیک نيازی به عامل خارجی نیست.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    9 0
    سلام، افرادی که فکر میکنند با طرح مسایل مختلف غیر علمی دانا شدن، به اینکارشون ادامه بدن. اونایی که فکر میکنن برای دانا شدن باید علم آموخت، خودشون به کارشون ادامه میدن. در پایان خواهید دید که کسی که علم آموخته عالمه نه کسی که چون بحث میکنه فکر میکنه عالمه
  • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    7 1
    الان که دیگه دارن میگن صدها تمدن که احتمالا از ما پیشرفته تر هستند در همین راه شیری وجود داره دیگه چه برسه به بقیه کهکشان ها . ( برنامه های علمی نجومی شبکه چهار خودمون را ببینید تا متوجه بشید ) حالا ما اشرف مخلوقات کجا هستیم معلوم نیست ...
  • مهندس IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۸
    3 4
    نظریه بیگ بنگ که مال ادوین هابله !! =))))
  • 107 IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    5 2
    هاوکینگ نمی گه خدا وجود نداره اما میگه جهان آنقدر هم پیچیده نیست و اگر در اول آفریننده ای داشته اکنون وی هیچ تعثیری ندارد . راستی زمین در اثر انفجار بیگ بنگ به مرور زمان درست شده نه اینکه جدا از اون بوده.
  • بدون نام GB ۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
    0 3
    10
  • حسین زارعی IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    12 0
    من نميدونم چرا ما ايرانيا تا کسي حرف ميزنه ميريم رگ و ريشه رو در مياريم، بنده خدا 30 سال پيش يه نظريه داده حالا درست دراومده دمش گرم، وسلام
  • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    1 7
    من سوال دارم که آیا دانشمندان و همه ا ز جمله آقای هاوکینگ می گویند که قبل از بیگ بنگ هیچ چیز نبوده و همه عالم با بیگ بنگ شروع شده خوب حالا سوالم این است که آیا قبل از بیگ بنگ زمان بوده است اگر بوده در این صورت بیگ بنگ نقض می شود چون حداقل چیزی بنامه زمان بوده خوب و اگر زمان نبوده پس زمان چگونه شروع شده و آیا با شناخت ان عامل شروع کننده هم اکنوون می توان زمان را متوقف کرد ( در ضمن آقای هاوکینگ می گوید که یک نیروی گرانشی باعث بیگ بنگ شده اگر این درست باشد باز هم بیگ بنگ نقض می شود چون نیرویی فیزیکی قبل از آن وجود داشته که ایشان می گوید هیچ چیز وجود نداشته ( دو جمله ی آقای هاوکینگ یکدیگر را نقض می کند!!!!!!!!!!!!!!)