+ A - دوشنبه 12 مهر 1389 - 16:58:00 چاپ
امتیاز به مطلب 1 نفر

آیة الله امجد: با کسانی که لعن عایشه و خلفا را بگویند برخورد می کنم

فرهنگ > دین و اندیشه - اختصاصی خبرآنلاین / بخشی از سخنرانی آیت الله محمود امجد - استاد اخلاق حوزه

چند سال پیش در مجلس ایام فاطمیه، در کنار قبر علی بن بابویه در قم، منبر رفته بودم و در حین صحبتهایم، نام عایشه، همسر پیامبر را آوردم، در همین حین یکی از حضار با صدای بلند گفت: " لعنة الله علیها " با عتاب به او گفتم: «کی بود؟! ساکت!! این چه کاریه می کنید! من در مجالسم با کسانی که لعن خلفا و عایشه را بگویند و علنا اختلاف افکنی کنند، برخورد می کنم.

اینجا توی قم ، توی تهران ،نشسته اید و علنا لعن می کنید، چشمتان را بازکنید ، ببینید چه اتفاقی دارد توی دنیا سر اسلام می آید.

 یک سالی در روز عاشورا علنا لعن خلفاء کردند، همان سال در مناطق سنی نشین، 50 جوان شیعه را سر بریدند! چرا به این اختلافات دامن می زنید! جواب خون آن جوانها را شما می دهید؟

من از تولی و تبری بی اطلاع نیستم، ظلم هایی که به اهل بیت شده است را هم می دانم، نه سنی هستم و نه مبلغ اهل سنت، اما از آنهایی هم نیستم که اینجا توی قم، زیر سایه فاطمه معصومه سلام الله علیها نشسته باشم و از امنیت اینجا استفاده کرده و فکر کنم با لعن و نفرین خلفا و عایشه و کشف نسب عمر در روایات بحارالانوار و ...احساس کنم به وظیفه خود عمل کرده و در خیال خودم هم لبخند رضایت مهدی فاطمه را ببینم!

به نظر من جوان شیعه باید فرزند زمان خویشتن باشد، امروز بیشتر از همیشه نیاز به وحدت جهان اسلام داریم. من معتقدم با لعن و نفرین و اهانتهای علنی به خلفای اهل سنت، هیچ چیزی درست نمی شود و حتی بدتر هم می شود. اگر می خواهیم به مکتب اهل بیت علیهم السلام خدمت کنیم، باید محاسن کلام اهل بیت را برای مردم جهان بازگو کنیم، کار ایجابی کنیم نه سلبی. یعنی زیبایی های کلام اهل بیت (ع) را بیان کنیم نه اینکه فقط اشکالات طرف مقابل را بگوییم یعنی تبلیغات مثبت کنیم و نیکویی های ائمه(ع) را بگوییم نه اینکه تظاهر به ذکر مثالب و عیوب مخالفان ایشان کنیم.

کلید واژه ها: محمود امجد -
نظرات 19
  • بدون نام دوشنبه 12 مهر 1389 - 20:48:51
    15 5 پاسخ به این نظر
    این اقای امجد کیه ایا انها دیگر ما را مجوس و رافضی نمی دانند. فردا زیراب ریارت عاشورا را هم می زنید
  • بدون نام یکشنبه 30 مرداد 1390 - 20:47:14
    14 6 پاسخ به این نظر
    چرا لعن نکنیم؟لابد2روز دیگه هم نباید زیارت عاشورا بخونیم حالا ما لعن نکنیم اونا بمب تو مسجد شیعه ها نمیذارن؟یاشیعه رو سر نمیبرن؟کشتن شیعه رسم اونهاست. این حرف هارو بزنین تاروزی برسه که روضه امام حسین رو هم نشه خوند
    • بی نام پنجشنبه 27 تیر 1392 - 18:01:57
      3 3
      برادر جان قیاس نکن که کار شیطان است. آخر روضه امام حسین ع چه ربطی به لعن خلفا دارد. آنها برای کارهایشان بهانه دارند و بهانه شان را امثال جنابعالی فراهم می کنند. فیلم قمه زنی تو را نشان می دهند و می گویند شیعه خرافی و و حشی است. لعن تو را پخش می کنند و طرف به خودش بمب می بندد تا حرم معصوم را منفجر کند! می خواهی باور کن می خواهی نکن.
  • بدون نام دوشنبه 12 مهر 1389 - 21:28:03
    8 1 پاسخ به این نظر
    آقای امجد این درست که لعن خلفا نباید جوری باشد که خسارت به شیعه بزنه ولی این سخن شما هم درست نیست مقدمه ساز فاجعه عظیم عاشورا که بود؟غیر از خلیفه دوم بود؟مظلومیت حضرت زهرا تا کجا؟مگر وهابیت به مقدسات شیعه این همه ناسزا نمیگوید؟
    • بی نام پنجشنبه 27 تیر 1392 - 17:47:30
      0 1
      شما همین حرفها را بزن ولی لعن نکن! اتفاقی میفته؟ حتما باید لعن کنی؟! ما می خواهیم عقده های دل خودمان را خالی کنیم، در فکر مصالح اسلام و تشیع نیستیم
  • مهدي سه شنبه 13 مهر 1389 - 13:27:06
    7 0 پاسخ به این نظر
    با اين حساب بحث خواندن زيارت عاشورا چه حكمي پيدا مي كند
  • بدون نام سه شنبه 13 مهر 1389 - 14:15:48
    7 3 پاسخ به این نظر
    واقعا یار خاصه مرحوم بهجت علیه الرحمه برازنده ایشان است!
  • ali سه شنبه 13 مهر 1389 - 13:43:59
    6 7 پاسخ به این نظر
    واقعا ما کم اساتیدی مثل اقای امجد با این طرز تفکر باز و روشن و بدور از تعصب داریم. خداایشان را برای اسلام واقعی حفظ کند
  • بی نام سه شنبه 13 مهر 1389 - 15:04:56
    4 3 پاسخ به این نظر
    این خبر را کسی شنیده ؟؟" یک سالی در روز عاشورا علنا لعن خلفاء کردند، همان سال در مناطق سنی نشین، 50 جوان شیعه را سر بریدند"! !!!!!!!جناب آیت اله!! اگر نمیدانید بدانید اولاهرکس لعنت یا توهین کند فرقی نمیکند چه شیعه چه سنی به خودش برمیگردد.در ثانی ماکه نشنیده ایم بخاطر لعن یا اهانت 50جوان سربریده شوند.لطفا" اشاره کنید کی ، کجا وبا چه استنادی تا اطلاع رسانی شود.
  • شیعه واقعی باشیم چهارشنبه 21 مهر 1389 - 23:51:26
    4 4 پاسخ به این نظر
    بسم الله الرحمن الرحیم.ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخره و أعد لهم عذابا الیما. کسانی که خدا و رسولش را آزرده ساخته و می سازند، لعنت خدا در دنیا و آخرت بر ایشان است و عذاب دردناکی برایشان مهیاست. سوره احزاب آیه35 اهل تسنن که (به ظاهر،) قرآن را قبول دارند جواب دهند که چه کسانی پیامبر اسلام را آزار دادند؟ و وای بر ما که اکنون این آیه شامل حالمان شود و با عقب نشینی از فروع دینمان و زیارت عاشورایی که تم اصلی اش تولی و تبری است، مشمول حکم این آیه گردیم.
    • بی نام پنجشنبه 27 تیر 1392 - 17:58:08
      1 1
      لعنت خدا بر آنها است، ولی هیچ وقت نگفتند به اسم، آنها را لعن کنیم، و این سیره اهل بیت نبوده و نیست؛ پس لطفا از آیه سوء استفاده نکنید. خداوند یک نفر را در قرآن به اسم و به طور مشخص (جز ابلیس) لعن نکرده است؛ اگر پیرو قرآنی تو هم نکن. اگر پیرو اهل بیتی، مرام اهل بیت هم این نبوده است، پس تو هم نکن. اگر بنده هوی و هوس خودت هستی، خوش باش. از دید شما نعوذ بالله لابد امیر المومنین ع که شمشیر نکشید تا از همسرش و دختر پیغمبر دفاع کند،هم عقب نشینی کرده و مشمول حکم این آیه است. این راه و روش شیعه واقعی است. نه اینکه با رفتارهای جاهلانه آب به آسیاب دشمن بریزیم و خون شیعیان را هدر کنیم و قلب مقدس امام زمان و حضرت زهرا را به درد آوریم. افلا تعقلون؟
  • هموطن سه شنبه 13 مهر 1389 - 12:18:20
    3 2 پاسخ به این نظر
    بسمه تعالي سئوال بنده اين مي باشد چرا اگر توهين به اين شخصيت ها حرام است هيچ كدام از مراجع از بدو انقلاب اين مسئله را ممنوع نكردند در ضمن با كساني كه به همه مقدسات ما توهين مي كنند چه بايست كرد.
  • بدون نام سه شنبه 13 مهر 1389 - 13:10:32
    3 1 پاسخ به این نظر
    چرا وقتي زنده ها هستند به مرده ها لعن بفرستيم ؟!
  • بدون نام سه شنبه 13 مهر 1389 - 15:24:08
    3 6 پاسخ به این نظر
    خدا بر علو درجات آقاي امجد بيفزايد واقعاً اين مرد مرد خداست.
  • شکوری دوشنبه 12 مهر 1389 - 23:48:06
    2 0 پاسخ به این نظر
    نظر که دادم نمایش ندادیدپس نفرمائید هیچ نظری داده نشده
  • رضا عبداللهی سه شنبه 13 مهر 1389 - 01:50:08
    2 3 پاسخ به این نظر
    استاد امجد؛ عارف دوران،آن که هیچ گاه حقیقت را فدای مصلحت نکرد و نان به نرخ روزگار نخورد و ...!
  • یک ایرانی وطن پرست شیعه سه شنبه 4 آبان 1389 - 03:13:04
    2 3 پاسخ به این نظر
    حدیثی از یکی از امامان هسنت که میگوید به بزرگان آنهاتوهین نکنید تا به بزرگانتان توهین نشود ما هم درهیچ جا نخوانده ایم که هیچ یک از امامان توهین و دشنام را حتی به کفار جایز دانسته باشند واین راهم بدانید که اخیرا علمای وهابی از اینکه در مجالس شیعه به خلفا توهین میشود ابراز خرسندی کرده اند و آنرا مانع شیعه شدن جوانان سنی دانسته اند در پناه حق
  • بدون نام سه شنبه 13 مهر 1389 - 14:42:36
    1 9 پاسخ به این نظر
    درود بر رهبر. كو گوش شنوا چهار تا مداح به بركت يك نغمه اي از علما جلو افتاده اند
  • حسین دوشنبه 12 مهر 1389 - 19:09:52
    0 3 پاسخ به این نظر
    از سالها قبل نیز بزرگان لارستان به این اصل اعتقاد داشته که به نمادهای اهل سنت توهین نشود .بزرگان بومی منطقه ما بارها از اینکه بعضی روحانیونی که بدون اطلاع از ساکنین منطقه و مراودات آنها با هم سخنانی توهین امیز روا داشته و باعث تفرقه می شده معترض بودند- من در پای منبر یکی از این عزیزان شنیدم که می گفت می شود اسلام و شیعه را طوری تبلیغ کرد که به کسی توهین نشود-(نظر شخصی بنده و برداشت هایم اینکه نقد و بررسی امکان دارد ولی توهین کردن ممنوع)
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.