برخی تئوری‌ها می‌گویند مهم نیست در زندگی چه چیزهایی را تجربه می‌کنیم، شادی به ژن‌هایمان بستگی دارد. اما مطالعات جدید می‌گویند در تعیین میزان شادی، مهم‌ترین نقش را انتخاب‌های ما در زندگی ایفا می‌کند.

بهنوش خرم‌روز: چه عامل یا عواملی شادی ما را در بلندمدت تعیین می‌کنند؟ همه ما می‌دانیم که برخی اتفاقات و شرایط می‌توانند به طور موقت شادی ما را کاهش یا افزایش دهند. اما وقتی پای شادی کلی و بلندمدت به میان می‌آید،‌ اختلاف‌نظرهایی وجود دارند. یکی از تئوری‌های قدیمی می‌گوید شادی بلندمدت ما را ژنتیک ما تعیین می‌کند. بر اساس این تئوری، مهم نیست که چه اتفاقاتی را در زندگی تجربه می‌کنیم،‌ بعد از هر فراز و فرود، ‌باز سطح شادی ما به همان حدی برمی‌گردد که ژن‌هایمان تعیین می‌کنند. اساس این تئوری هم مطالعاتی است که نشان می‌دهند  دوقلوهای همسان بیشتر از دوقلوهای غیرهمسان از نظر سطح شادی بلندمدت به هم شباهت دارند.

اما به گزارش نیوساینتیست، مطالعه جدید محققین دانشگاه ملبورن استرالیا، این تئوری را رد می‌کند. در این مطالعه برای مدتی بسیار طولانی، اطلاعاتی در مورد شغل، ‌سبک زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی افراد به طور سالانه جمع‌آوری می‌شد. در ابتدا این مطالعه با 3000 نفر در سال شروع شد و در 25 سال پایانی، به 60،000 نفر در سال رسید.

این محققین به این نتیجه رسیدند که سبک زندگی و در حقیقت انتخاب‌های افراد در موقعیت‌های مختلف زندگی، روی شادی باقی عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین عوامل، روان‌رنجوری (دسته‌ای از اختلالات روانی مانند اضظراب و افسردگی) همسر است که رابطه‌ای معکوس با شادی فرد دارد. این تاثیر تا پایان ارتباط فرد با همسر روان‌رنجورش ادامه خواهد داشت.

یکی از عوامل دیگر، وزن افراد است. مردانی که کم‌‌تر از حد تناسب وزن دارند شادی کم‌تری دارند. در حالی که در زنان،‌ این اضافه وزن است که از شادی آن‌ها می‌کاهد. به نظر می‌رسد که اضافه وزن تاثیری بر شادی مردان ندارد.

رفتارهای بشردوستانه و رسیدن به ارزش‌های خانوادگی هم باعث می‌شوند که در بلندمدت رضایت افراد از زندگی و در نتیجه شادی آن‌ها افزایش یابد. همچنین به نظر می‌رسد که افراد مذهبی، نسبت به کسانی که اعتقادات مذهبی ندارند، شادترند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hoseinian mohamad IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۵
    0 0
    excelent thankyou
  • بدون نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۶
    0 0
    همچنین به نظر می‌رسد که افراد مذهبی، نسبت به کسانی که اعتقادات مذهبی ندارند، شادترند. اینو کجاش نوشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    تلاش برای خود شناسی با تفکر در خلقت نیز در آرامش و شادی روح انسان تاثیر گذارند.کسانی که با خودشان کنار آمده اند اصولا با انسانهای دیگر نیز بهتر هماهنگ می شوند این امر باعث خشنودی و رضایت انسان است.