سه روز پرحادثه در ایران؛ «مانسون» جان ۵۶ هم‌وطن را گرفت

سه روز پرحادثه در ایران سپری شده است و به نظر می رسد دست کم تا پایان هفته ای که در آغاز آن هستیم، بحران بلایای طبیعی در کشور ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از جان باختن ۵۶ هموطن تا مرگ ماهیهای پرورشی، از سیلابهای ویرانگر تا تندبادهای ترسناک، حوادث طبیعی زیادی در ۳ روز گذشته کشور را درنوردید.

مردادماه ۱۴۰۱ برای بسیاری از مردم، ماه گرما و تابستان بی آب نبود. سامانه بارشی معروف به مانسون، در کشور فعال شد و اکثر مناطق و استانها از جمله تهران را تحت تاثیر خود قرار داد.

آنطور که مسولان می گویند درحال حاضر شمار جانباختگان سیل در سراسر کشور به ۵۶ نفر رسیده است. از این تعداد ۱۸ مورد مربوط به امام‌زاده داوود و ۱۴ مورد مربوط به زریندشت فیروزکوه است. ۲۸ نفر نیز در سراسر کشور مفقودند که جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

شاید بزرگترین فاجعه انسانی در بلایای طبیعی اخیر در امامزاده داوود تهران، منطقه ای ییلاقی و کوهستانی در شمال غرب پایتخت رقم خورد. جایی که بارش شدید و ناگهانی در تهران باعث وقوع سیلی کم سابقه شد؛ آنطور که محققان می گویند ۷۰ سال پیش در چنین روزی امامزاده داوود سیل آمده و مردمی اسیر و گرفتار شده و از دنیا رفته اند.

با این حال، بررسی سیلابهای مرگبار نیم قرن اخیر در تهران نشان می دهد به جز سیلاب معروف تجریش در سال ۶۶ که آن هم مردادماه اتفاق افتاد، هیچ حادثه ای از لحاظ حجم خسارات و تخریب و همچنین تعداد قربانیان به پای حوادث اخیر تهران به خصوص سیل امامزاده داوود نمی رسد.

سه روز پرحادثه در ایران؛ «مانسون» جان ۵۶ هم‌وطن را گرفت

به طور خلاصه می توان گفت حوالی نیمه شب پنجشنبه گذشته، باران شدیدی در منطقه امام زاده داوود (ع) در شمال غرب تهران بارید و گل و لای بسیاری از پشت امام زاده بازارچه و محله امام زاده داوود (ع) را در بر گرفت و وارد حرم شد.

این سیل با گل و لای فراوانی همراه شد تا جایی حجم گل و لای در برخی محله های امامزاده داوود به چهار متر می‌رسد و بعضی از زائران و مردم محلی اسیر این سیل شدند و گل و لای فراوان مردم را دچار مشکل کرد. شدت حادثه به اندازه ای بود که اجساد کشف شده هموطنان در سیلاب امامزاده داوود قابل شناسایی نبود و پزشکی قانونی اعلامیه داد که هر کس عزیزی را در سیل اخیر مفقود دارد برای بررسی DNA مراجعه کند.

همانقدر که اوضاع در امامزاده داوود وخیم بود، از سایر مناطق کشور هم تصاویر و فیلمهای آخرالزمانی مخابره شد. در ابهر، سیلی که در میان شهر روان بود، تراکتور عظیم الجثه ای را مانند پر کار بلند می کرد و با خود می برد. در شهر کویری یزد، حجم سیلاب به اندازه وحشتناک بود که بیم فروریزی بافت تاریخی و خشتی این شهر می رود. در خیابانهای پر از آب شیراز، خودروها در خود فرومانده و از ترس تکرار سیل مرگبار نوروز ۹۷، مردم از ماشینها گریخته بودند. در فیروزکوه، مردم لحظات ترسناکی را از شروع سیلاب تجربه کردند.

سه روز پرحادثه در ایران؛ «مانسون» جان ۵۶ هم‌وطن را گرفت

در بوانات فارس، سیل ویرانگر به ناگهان وارد آبادی ها شد و مردم را وحشتی عظیم فراگرفت. در رودهن، سیلاب پرقدرت، خانه ها را تخریب کرد و به سر و کله مردم و خودروها ریخت. در اصفهان و شیراز، از ترس سیل، متروها تعطیل شدند. سیل، محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان را تخریب کرد. در طالقان، سیلاب، ماشینها را در خود چرخ کرد و از بین برد.

در کرمان، سد شکست و مردم از ترس سیلاب گریختند. در چادگان، سیلاب، گوسفندان را تلف کرد و از میان برد. در چالوس، مردم از ترس سیلاب، قالب تهی کردند و از شدت ترس دست و پای خود را گم کردند. در الیگودرز، تعدادی از شهروندان مفقود شدند و متاسفانه ۵ تن در سیلاب جان باختند. در برخی مناطق مانند بوشهر هم مردم در حاشیه سیلاب، به زندگی عادی خود پرداختند ولی حجم فراوان بارشها انکار ناپذیر بود.

در شهر تفت، خانه تاریخی خشتی در اثر سیلاب از بین رفت و فروریخت. در کوهرنگ سیلاب خسارات فراوانی به مردم وارد کرد و احشام و مزارع را از بین برد. لیست آسیبهایی که سیلاب به جان و اموال مردم در ۳ روز اخیر زد تمامی ندارد.

البته در این ماجرا هم مانند سایر ماجراهای مشابه، عده ای بودند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و در کنار بدبختی و بینوایی مردمی که هستی خود را در سیلاب از دست داده بودند، عکس یادگاری بگیرند و در مقابل دوربینها با لباس پلوخوری به دنبال کمک به مردم سیلزده باشند.

سه روز پرحادثه در ایران؛ «مانسون» جان ۵۶ هم‌وطن را گرفت

عکسهایی که از گل آلود شدن لباسهای برند برخی از نمایندگان منتشر شده، قطعا خوشایند مردم آسیب دیده از این بلای طبیعی نیست. تجهیزات عجیبی را گروه دیگری از مسئولان در سیلاب در اختیار دارند که مشخص نیست این اقدامات برای چیست.

تصاویری که از برخی مسئولان در فضای مجازی، دست به دست می شود، نشان می دهد حتی برخی از نمایندگان مجلس حاضر نیستند پا در آب بگذارند و اصرار می کنند با خودروهای سنگین و لودر و بلدوزر، برای بازدید از مناطق سیلزده، حاضر شوند.

البته تصاویری هم از جانفشانی و کمک بی شایبه نیروهای امداد و یگانهای نظامی و انتظامی منتشر شده که نشان می دهد ماموران در کنار مردم هستند و در سیل و بلایای طبیعی به آنها کمک می کنند.

۳ روزی که گذشت، روزهایی بسیار سخت و در عین حال کم تکرار بود که نشان می دهد حتی در گرمترین فصول سال هم سرزمین ایران، مستعد وقوع بلایای طبیعی و غیرقابل پیش بینی است. سیلاب در تابستان، خشکسالی در زمستان و تهدید همیشگی زلزله در این سرزمین همیشه احتمال دارد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    34 7
    پارسال امامان جمعه همگی ذدعا میکردند که خشک سالی به خاطر بی حجابی خانم ها است امسال خانمها کمتر مراعات کردند رحمت خدا وسط تابستان امد
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    9 3
    واقعا همه اين تلفات به مانسون ربط داشته است؟
  • نادر IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    33 0
    خدایا ما را از دست مسولین بی لیاقت نجات بده . باران نمیاید مسولان ادعا میکنند که به دلیل بی ایمانی مردم خدا خشکسالی را فرستاد . باران میاید میگویند بلای اسمانی است تازه از این کار باز هم برای خودشان تبلیغ درست میکنند و با گرفتن چند عکس سلفی فردا منت هم سر مردم میگذارند . اگه مسولین با سواد در قدرت بودند باید میتوانسن باران را مهار و اب را ذخیره کنند نه که هیچ کاری برای مردم نکنند و فقط درخواست دعا کنند . خدا میگوید از شما حرکت از من برکت
  • شهلا IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    23 3
    باران جان مردم را نگرفت بی تدبیری دولت اینکار را کرد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    20 2
    این سیلاب رو مدیریت کنید و از همین امروز شروع کنید. خداوند این همه رحمت برای ما می فرستد و ما کاسه وای چکنم دست گرفته ایم. مسیل ها را باز کنید و سیلاب ها را به سمت تالاب های خشک شده هدایت کنید. باقی پروژه های عمرانی را عقب بیندازید و بودجه آن ها را به ساختن مسیر های هدایت آب اختصاص دهید.
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    17 1
    بی برنامگی و ریخت و پاش جان 50 نفر دیگر را گرفت
  • ایرانی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    16 3
    ماشین بدبخت رو سیل لت و پاره کرده عین خیالشون نیست --حالا یه دست لباس نماینده شده گل الود تو بوق و کرنا کرد
  • رزمنده دفاع مقدس IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    21 3
    وقتی برای افتتاح صدها طرح آبکی در دهه فجر و برای خودنمایی مدیران متظاهر به خدمت و کار جهادی همه ساله آمارهای پفکی از طرحهای عمرانی ارایه میشود و هیچکس به این موج عوام فریبی رسیدگی نمیکند، نتیجه اش میشود این خرابی ها و تلفات بخاطر پدیده طبیعی و خدادای مانسون!!!!