گفت و گو با مسعود دانشمند، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات.

درست در ساعت هایی که بحث و گفت و گو در فضای داخل تحریریه روزنامه های مختلف بر سر انتخاب « تیتر یک » اوج می گیرد خبری از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تحریم اقتصادی امارات توسط ایران انتشار پیدا کرد. اگر چه این موضوع ظرف 24 ساعت تا پای تکذیب هم پیش رفت اما بر اساس آنچه رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات مطرح می کند طی 24 ساعت ثبت سفارش برای کالای امارات صورت نگرفت. بررسی دقیق قطع روابط تجاری 24 ساعته ایران و امارات سبب شد در یکی از روزهای نخست زمستان سال جاری از مسعود دانشمند، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات دعوت کنیم تا در کافه خبر حضور پیدا کند و پیرامون این موضوع برای ما توضیح دهد. آنچه در ادامه می خوانید متن کامل گفته های او در رابطه با اختلال 24 ساعته روابط تجاری ایران و امارات است:
 

روزهای واپسین پاییز سال جاری با یک اتفاق در روابط تجاری ایران همراه بود و آن هم قطع روابط تجاری با امارات است. این اتفاق آن قدر خبر سازی کرد که « تحریم امارات توسط ایران » به عنوان تیتر نخست بسیاری از رسانه ها انتخاب شد. بحث را از همین نقطه آغاز کنیم و اینکه چه اتفاقی یکباره صورت گرفت که دولت به قطع روابط تجاری با امارات تاکید کرد؟
فقط یک مساله بود و آنهم اینکه ثبت سفارش برای کالای امارات نشود. ابتدا وزیر صنعت، معدن و تجارت طی گفت و گویی این موضوع را اعلام کردند و فردای آن هم معاون اول رییس جمهوری بر این موضوع تاکید کردند اما در ساعت های انتهایی همان شب موضوع به طور کامل برطرف شد.
یعنی در یک سیکل 24 ساعته تمام مشکلاتی که به وقوع پیوسته بود حل شد؟
بله. اجازه ثبت سفارش صادر شد. کاری که صورت گرفته بود این بود که امارات و واحد پولی این کشور را از روی سایت سازمان توسعه تجارت برداشتند. بر این اساس کسی نمی تواست در امارات ثبت سفارش کند. 24 ساعت این اتفاق افتاد و پس از این 24 ساعت دوباره سایت باز شد. تصمیم گیری و رفع این موضوع هم به طور کلی به مقام های بالای سیاسی کشور ارتباط پیدا می کرد و تحت هیچ شرایطی در فضای اقتصادی نبود.
گلایه ای در این رابطه ندارید؟ اینکه فعالان بخش خصوصی از روند ماجرا اطلاعی نداشتند؟
ما توقع داریم این نوع تصمیم های اقتصادی که توسط دولت گرفته می شود به طریقی با سران اقتصادی بخش خصوصی هم مشورت شود. حداقل اطلاع رسانی کنند. ما توقع داریم دولت، بخش خصوصی را محرم بداند. همان شب می توانستند سران اقتصادی بخش خصوصی را صدا کنند و با آنها صحبت کنند.
با شما به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات در این رابطه هیچ گونه رایزنی صورت نگرفت؟
هیچ صحبتی نشد.
اطلاع ندارید چرا این اتفاق به وقوع پیوست؟
هیچ اطلاعی به ما ندادند که چرا ثبت سفارش را بستند و چرا باز کردند.

 

به هر حال شما یکسری روابط هم در امارات دارید. در امارات هم علل این اختلال 24 ساعته در روابط تجاری ایران و امارات مشخص نشد؟
آنها هم چیزی نگفتند. ما به یکباره برخورد کردیم که سایت برای ثبت سفارش بسته شد. پیگیری کردیم و علت را جویا شدیم و به ما پاسخ دادند که حل خواهد شد. در نهایت هم همان شب این موضوع برطرف شد. آن محدودیت از روی سایت برداشته شد.
ولی به نظر می رسد حواشی ماجرا بیشتر از این بوده است. اگر به خاطر داشته باشید بسیاری از رسانه ها آن قدر قطع روابط تجاری ایران و امارات را مهم قلمداد کرده بودند که تیتر نخست خود را به آن اختصاص دادند. بنابراین شما فکر می کنید به همین سادگی می توان موضوع را تمام شده خواند؟
برخی ژورنالیست ها می خواهند حرف های هیجان انگیز بزنند و این زمینه هم با بعضی تصمیم گیری هایی که گرفته می شود، به وجود می آید. به شخصه توقع دارم وقتی دولت می خواهد چنین تصمیمی را بگیرد بخش خصوصی را امین بداند و آن را در جریان بگذارد. در چنین شرایطی ما به عنوان بخش خصوصی می توانیم مقابل التهاب هایی که شاید به وجود آید را بگیریم. حجم روابط تجاری ایران و امارات در سال 25 میلیارد دلار در سال است. این عدد بزرگی است و دولت امارات به راحتی نمی تواند تصمیم بگیرد که با ایران قطع رابطه تجاری داشته باشد. ما یک جمله می گوییم اتومبیل از مبداء دبی به ایران نیاید بازارش به هم می ریزد. ایران و امارات با این حجم روابط تجاری به نوعی به همدیگر پیوند خورده اند. حالا این امکان وجود دارد که آمریکایی ها حرفی بزنند و اماراتی ها هم تحت شرایطی ناچار می شوند آن حرف را قبول کنند، تنش های جزیی است. به سرعت هم رفع می شود.
اینکه مطرح شد گشایش اعتبار با درهم امارات صورت نگیرد صحت دارد؟
من چنین بخشنامه ای را ندیدم. من می خواهم این جمله را عرض کنم که وقتی دولت اجازه ثبت سفارش می دهد، معنای آن، این است که ورود کالا از چنین مبدا هایی مجاز است. شایعاتی هم که ادامه پیدا کرد فکر می کنم به فشار های آمریکا بر امارات باشد. باید متوجه باشیم که آمریکا هایی دارند یکسری فشار هایی را به امارات می آورند. ما به هیچ عنوان بازار های مان چهره کشور در تحریم را ندارد. کشور در تحریم به عنوان مثال کره شمالی است. شما هر چیزی که از نظر رفاه زندگی در پاریس مشاهده می کنید در ایران هم وجود دارد. بنابراین بازار های ما چهره کشور تحریمی ندارد. معنای آن هم روشن است که همه نوع کالا به این کشور می رسد. آمریکایی ها که موضوع تحریم را مطرح می کنند در نتیجه می بینند که تحریم شان به ثمر نشسته است.
واکنش شرکای تجاری شما  به قطع روابط بازرگانی میان ایران و امارات به چه شکلی بود؟
من یک اصلی کلی می گویم و آنهم اینکه سرمایه سیال و ترسو است. تا اتفاقی به وقوع بپیوندد سرمایه به زودی خودش را جمع می کند و از هر منفذی عبور می کند و خارج می شود. بنابراین ما اگر بخواهیم سرمایه را حفظ کنیم و جلوی سیال بودن آن را بگیریم فضای شفاف نیاز داریم. باید روشن کرد برای مردم چه اتفاقی افتاده است. در چنین شرایطی راحت تر می توان تصمیم گرفت تا اینکه بگوییم اتفاقی افتاده که آن اتفاق، در حال حل شدن است اما چند روزی تحمل کنید. در این حالت مردم کمتر اعتماد می کنند. وقتی دولت انگلیس می آید اعلام می کند که سه هزار میلیارد یورو حساب ما را بلوکه کرده ما در داخل چیزی نمی گوییم. بیاییم توضیح دهیم که انگلیس ها چنین رفتاری دارند و پول ما را بلوکه کردند و به همین دلیل روابط مان را با انگلیس بستیم. من گمان می کنم اکثریت مردن ما منافع ملی را درک می کنند و کنار آن قرار می گیرند اما وقتی توضیح ندهیم جا برای شایعه باز می شود.
پس از اختلالی که به وجود آمد در حال حاضر روابط تجاری ایران و امارات در چه شرایطی قرار گرفته است؟
در حال حاضر رابطه خوب است و مشکلی نداریم. فقط بانک های اماراتی دنبال این هستند که ابتدا پول تامین شود و بعد گشایش اعتبار صورت بگیرد. علت آنهم شیطنت اروپایی است. پول نفت ما عمدتا در بانک های اروپایی است. این پول نفت به طور مثال باید تبدیل به درهم شود. یعنی آن را به فضای دبی بیاوریم و پول را به بانک های مختلف بدهیم تا آنها به عنوان پول کالا های وارداتی بپردازند. حالا اگر آن پول اروپایی ما دیرتر بخواهد به دبی برسد طبیعی است که گشایش اعتباری مان را مقداری نگه می داریم بعد می پردازیم.
آینده روابط تجاری ایران و امارات را چگونه ارزیابی می کنید؟
هر زمانی که مشکل تحریم های ما حل شود قاعدتا رابطه ما با امارات کاهش پیدا خواهد کرد و به سمت خودمان می آییم. آیا تمامی کالا هایی که برای امارات می فرستیم برای مصرف این کشور است؟ پاسخ منفی است. کالا هایی هم که از امارات می آوریم ، 98 درصد آن تولید امارات نیست. من خودم کالا به چین صادر می کنم اما اسنادم را در دبی معامله می کنم. برای اینکه امکان گشایش ال سی مستقیما از بانک چینی برای من در ایران وجود ندارد. من می آیم و ال سی را در شرکتی در دبی باز می کنم و بنابراین پول را از فضای بانکی دبی استفاده می کنیم. حال اگر تحریم ها برداشته شود و مستقیم بتوانم ال سی را از چین بگیرم دیگر دنبال این نیستم که بروم در فضای دبی این کار را انجام بدهم. بنابراین اگر تحریم ها برداشته شود نوع روابط تغییر پیدا خواهد کرد.
اخذ اقامات کاری در امارات برای ایرانیان به چه شکلی است؟ آیا این روند صحت دارد که برای ایرانیان سخت است؟
در برخی مواقع برای ایرانی ها سخت است و در بعضی موارد هم آسان می شود. در حال حاضر اقامت کاری برای ایرانیان در امارات ساده است. باید بلد بود که چه اقدامی در این زمینه صورت بگیرد و مسیری که مد نظر است باید به خوبی مرور شود. در دبی به طور خاص رایج ترین زبان، زبان فارسی است. یعنی در این مجموعه 2 تا 2 و نیم میلیون نفر شهر دبی بیشترین زبان از نظر تکلم فارسی است. برخی از هموطنان ایرانی بدون ارزیابی دقیق و به دلیل اینکه راحت می توانند در شهر دبی ارتباط برقرار کنند سرمایه خود را به این شهر می برند که اشتباه است. راه درست این است با وکلایی که در این رابطه فعالیت می کنند مشاوره به عمل آید. در حال حاضر در مناطق آزاد دبی یک ایرانی می تواند به راحتی برود شرکت تاسیس کند بدون آنکه شریک محلی داشته باشد.

3939


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام TR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    19 5
    آقای دانشمند ای کاش گوش مسئولان شنوا باشد و لا اقل این حرفای شما را بشنوند و از این به بعد این اتفاق هانیافته.ترکیه و امارات دو شریک تجاری مهم ایران هستند که در ناکام بودن تحریم ایران نقش بسزایی داشتند. بنا براین لازم است که با شفافیت بیشتری در تجارت با ابن دو کشور گام بر داریم.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    15 9
    عدد سه هزار ميليارد يورو بلوكه شده در انگلستان بنظر صحيح نمي آيد .!؟
  • زریوان IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    16 1
    هرچیزی که ازنظررفاه زندگی درپاریس مشاهده میکنید درایران هم وجوددارد؟!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    8 5
    وجود دارد اما نمیشه خرید...
  • بدون نام IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    17 0
    این اماراتی ها یک ویزای درست به ایرانی ها نمی دهند شما چی می گی؟
  • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    3 1
    این اتاق مشترک ایران و امارات چرا یک وب سایت درست و حسابی ندارد؟!