سردرگمی در بازار ارز بالا گرفته و صرافیها در مورد اجرای دستور العمل بانک مرکزی دچار بلا تکلیفی هستند.

علی پاکزاد: بانک مرکزی تلاش دارد قیمت دلار را در بازار آزاد به 1400 تومان برساند یعنی قیمت دلار آزاد را با نرخ دلار مسافری یکسان کند.
بر اساس نرخ های بازار در آذرماه متوسط مابه التفاوت قیمت ارز آزاد و مسافری به حدود 173تومان رسیده بود و با افزایش قیمت دلار در نیمه اول دی ماه و همزمان با آغاز زمستان مابه التفاوت قیمت ارز مسافری و آزاد به 248 تومان افزایش پیدا کرده است و اوج گیری قیمت به حدود 1800 تومان باعث شده مداخله بانک مرکزی در بازار افزایش یابد.

اما این بار بر خلاف روندهای پیشین که با دستکاری طرف عرضه به تعیین قیمت  پرداخته است یعنی به صورت دستوری تلاش دارد قیمت ارز آزاد را کاهش داده و با ارز مسافری منطبق سازد.
در حال حاضر قیمت ارز مسافری 1350 تومان اعلام شده است و بانک مرکزی به صرافی ها گفته است که دلار را در بازار باید به قیمت 1400 تومان عرضه کنند ولی مشکل اینجاست که بانک مرکزی هنوز توزیع دلار با قیمت مسافری را در بازار آغاز نکرده است و هیمن مسئله باعث قفل شدن معاملات در بازار ارز و سردر گمی دست اندر کاران بازار شده است.

در حال حاضر با وجود آن که نرخ 1400 تومان بر تابلو برخی صرافی و بعضی جداول قیمتی سایت های اینترنتی درج شده ولی صرافی ها به دلیل آن چه که کمبود ارز در بازار و متوقف بودن توزیع ارز ارزان از سوی بانک مرکزی عنوان می کنند از فروش دلار زیر 1570 تومان امتناع می کنند.

این در حالی است که صرافی ها از عرضه ارز 1350 تومانی از سوی بانک مرکزی به دلیل کمک به رونق بازار قفل شده ارز، استقبال می کنند ولی تاکنون به جز قیمت دستوری هنوز دستور دیگری از سوی بانک مرکزی صادر نشده است.
تجربه نشان داده است عملکرد دستوری در بازارهای پولی هیچگاه نمی تواند به آرامش بازار منتهی شود و در بهترین حالت بازار را قفل کرده و فنر قیمت ها را برای جهش در آینده کوک می کند.

 


بانک مرکزی در این شرایط بهتر است به جای اعمال دستوری قیمت به بازار تلاش کند با تقویت بانکها مثلا با افزایش نرخ سود سپرده ها و یا امکان افتتاح حسابهای ارزی، ریالی و یا حواله های ارزی قابل معامله در بازار بورس کلا ، مشابه روندی که در بازار سکه پیش گرفته بود امکان خروج نقدینگی از بازار نقدی ارز را فراهم کند هرچند شاید برای این نوع معاملات در حال حاضر ایرادهای شرعی وجود داشته باشد ولی به طور حتم شورای فقهی بورس و مشاوران شورای پول و اعتبار می توانند راهی برای این نوع مشکلات فراهم سازند.
در واقع خلق بازارهای موازی آنهم به فوریت در حال حاضر تنها راه خروج نقدینگی از بازار معاملات نقدی ارز است ، نقدینگی تل انبار شده ای که طی سالهای اخیر به اقتصاد کشور تزریق شده است و مدتی است شاهد تبعات بسیار ناگوار آن در اقتصاد کشور هستیم.
/22231
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلار IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    261 6
    چشممون روشن ، يه نرخ جديد هم به نرخهاي قبلي اضافه شد. " نرخ دستوري" !
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    183 3
    پس یکی از دلایل بستن سایت های مشخص کننده قیمت دلار همین سر درگمی است که بالاخره دلار قیمتش چند است؟ مشخص است که از 1570 پایین تر نیامده است و با دستور دادن که اقتصاد را نمی توان اداره کرد. آیا هنوز این حقیقت ساده را مسئولین اقتصادی درک نکرده اند که اقتصاد دارای قوانین خاص خودش را دارد و نمی توان با بخش نامه و ضرب و شتم آن را رام کرد.
  • انواع نرخ دلار IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    216 5
    انواع نرخهاي دلار: 1- نرخ دلار براي كالاهاي اساسي 2- نرخ دلار رسمي 3- نرخ دلار فرعي 4- نرخي دلار نزديك بانك به بازار آزاد 5- نرخ بازار آزاد دستوري 6- نرخ بازار غير دستوري اگر موارد ديگري هم هست شما اضافه فرمائيد.
  • داوود IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    184 5
    تبریک عرض میکنم به چند نرخه بودن ارز " دستوری " هم اضافه شد. چـــــــــــــــــــــــــــه میکند این بانک مرکزی.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    5 39
    سلام دلار آمریکا شد1390فروش1400.فعلا کسی نخره.داره میاد پایین
  • صالح IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    5 15
    با احترام میخواستم بدانم چرا افزایش قیمت دلار باعث کمک به اقتصاد ایران میشود.با تشکر از شما.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    21 5
    آخه دستوری یعنی چه؟ اگر به صراف به طور نامحدود دلار بدید، فوقش با 20 تا 30 تومان گران تر به مردم میفروشه، از خداش هم هست روی هر دلار 20 تومن کاسبی کنه. این یعنی بانک مرکزی باید به طور نامحدود به هر صرافی که ارز بخواد دلار 1380 تومنی بده. که نخواهد داد. اگر هم بده، کارش ایراد دارد، چرا دلار 1100 تومانی را 1380 تومان میدهد؟ از طرف دیگر هم اگر دلار را مانند الان احتکار کند، روز به روز قیمت بالا خواهد رفت.
    • سالار IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
      10 2
      قسمت قابل توجهی از درآمد نفتی کشور در بازارهای داخل تبدیل به ریال میشود، حالا حساب کن که وقتی دلار 300 تومان گران بشود جناب دولت چه سودی از این تورم خواهد برد. مگر میشود بازار دلار را بدون تایید و نظر مثبت آقایان دولت و بانک مرکزی آشفته کرد ؟
  • بدون نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    42 3
    با توجه به تورم 25 درصدی باید سود بانکی حداقل 27 درصد تعیین شود تا این افزایش نرخ ارز کنترل شود. اگر هر چیز دیگری به غیر از این تصمیم شنیدید مطمئن باشید حرف نامربوط است و نشانه ای از ادامه گرانی دلار.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 4
    ببخشید کی میگه تورم 25درصده فکر کنم کسی که گفته تو ایران زندگی نمی کنه
  • رضا IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    4 4
    بهترین راه حل اینکه ابن سفته بازان دلار را نقره داغ بکنین چطور با پخش دلار های تقلبی
  • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    3 8
    سلام دوستان بجای اینکه ارزش پول بیگانه هارو بالا ببریدبیایید ارزش پول خودومونو با لا ببریم مگه میری مغازه ازد دلار میخوان نه آقاجان
    • علي IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
      7 4
      عزيزم چرا سرتو مثل كبك كردي زير برف مگه تو ايران زندگي نمي كني آخه اين چه استدلاليه كه شما داري از ما دلار نميخوان اما ازون مغازه داره كه دلار مي خوان اين نشون ميده شما يه حقوق بگير از دولت هستي و در تمام عمرت هيچ بي زي نسي نداشتي گلم
  • سعید IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    5 2
    خانمها و آقایان چرا ما همیشه حقایق رو برعکس میبینیم ؟ دلار همون دلاره هیچ تغییری نکرده این ریال که روز به روز داره ارزش خودشو از دست میده و ما ایرانیها به تبع اون فقیر و فقیرتر میشیم چون کلا ما یک کشور وارد کننده هستیم نه تولید کننده
  • صراف IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    2 8
    بر اساس سیاست دولت قیمت دلار کاهش پیدا می کند و 1400 ثابت می ماند
  • آرش IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    1 3
    به نظر من این افزایش ارزش دلار بالاخره درست میشه کی؟ تا 3 هفته دیگه چرا؟ به دلیل اینکه افرادی که در معاملات دلار واسطه بودند به حمد خدا دست از پا دراز تر " ضرر خورده بر گشتن سر کار قبلیشون(البته خرده پاها) کله گنده ها هم که تا خرده پا نباشه کارشون گیره و نوسان شدیده از این کار دست میکشن دولت هم با ظبط پولهای کلانی که در بانکها رد و بدل میشد و پیگیری آنها مانع یک سری از دلالها میشود بنده بنا به این دلایل قیمت تقریبا ثابت دلار رو برای چند ماه بعد 1350 میبینم.
  • احمد رضا IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    2 2
    این خیلی بده که ما درامد ریالی داریم اما به ارزش دلار خرج میکنیم ای کاش ارزش پول ما بالا بره که این وضع واقعا جای تاسف داره