۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰

جام جم نوشت:

جرمی کلارکسون، شخصیت تلویزیونی بحث برانگیز بی بی سی بار دیگر پس از تمسخر فرهنگ یک کشور در برنامه خود به نژادپرستی متهم شد. وی با اظهارنظرهای نسنجیده خود درباره فرهنگ کشورهای مختلفی که به آنها سفر می کند، در ماه های اخیر دردسرهای زیادی برای مسئولان بی بی سی فراهم آورد اما مدیران این شبکه به دلیل نفع اقتصادی برنامه ای که او به عنوان «تخت گاز» (Top Gear) اجرا می کند، حامی وی هستند.

"تخت گاز" عنوان برنامه ای است که در آن آخرین مدل بهترین خودروهای جهان در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده های کشورهای مختلف به آزمایش گذاشته می شوند تا نهایت کارایی آنها معرفی شود.

گفته می شود که این برنامه 5 میلیون تماشاگر دارد.


تخت گاز که برنامه مخصوص کریسمس خود را در هند ضبط کرده بود، قطارها،دستشویی ها، لباس ها، غذاها و حتی تاریخ هند را به تمسخر گرفت تا یک جگوار را نمایش دهد.


این مجری با رانندگی در اطراف منطقه ای زاغه نشین،به شرایط غیربهداشتی و کمبود امکانات بهداشتی در میان افراد فقیر اشاره کرد تا بگوید که خودش سوار بر جگواری مجهز به توالت است و این خودرو در هند خیلی به کار می آید چون هر کس اینجا می آید مشکل پیدا می کند.


این برنامه، موجب عصبانیت مخاطبان هندی شد. به طوری که یک سخنگوی بی بی سی از اظهار 23 شکایت با موضوع «رنجاندن هند» خبر داد.


او گفت که اشخاص و گروه های مذهبی می توانند شکایت خود را به بی بی سی اعلام کنند و اطمینان داشته باشند که پاسخ های آنها رسانه ای نمی شود.


در صحنه ای دیگر از این برنامه، جرمی کلارکسون شلوارش را در مقابل دو شخصیت مهم هندی درمی آورد تا به آنها نشان دهد چطور از اطوی شلوار استفاده می کنند. در حالی که می گفت از این وسیله می توان برای پخت نان هندی هم استفاده کرد!


گروه سازنده برنامه تخت گاز صحنه شوک برانگیز دیگری را نیز مقابل چشم بینندگان گذاشتند. آنها بنرهایی در تبلیغ صنعت بریتانیا روی قطارها زدند.


روی یکی نوشته «فناوری اطلاعات بریتانیایی مناسب کمپانی شماست» و دیگری «مافین (نوعی کیک) انگلیسی بخورید» اما واگن های قطار از هم جدا شدند و این پیام ها معنای زشتی پیدا کردند. مثلاً پیام اول تبدیل به این جمله شد: «لعنت به کمپانی شما».


پس از پخش این برنامه در ساعت 8 شب، بسیاری از بینندگان از طریق پیام های اینترنتی، بخصوص در شبکه های اجتماعی صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برنامه ای که برای تقویت روابط تجاری بریتانیا با شبه قاره هند تهیه می شود رساندند.


برخی کاربران شبکه اجتماعی «توییتر» کلاررکسون را «نازی» و برنامه اش را «نژادپرستی دم دستی» توصیف کردند.


منتقدان این مجری بی بی سی می گویند که او در حالی در آخرین برنامه اش باز هم نمک روز زخم پاشید. چون درست دو روز پس از قتل «آنونج بیدو»، دانشجوی هند در انگلستان از سوی نژادپرستان پخش می شد.


کلارکسون در اوایل ماه دسامبر هم اقدام بحث برانگیز دیگری انجام داده بود که مجبور شد به خاطر آن عذرخواهی کند. وی در برنامه تلویزیونی در شبکه «بی بی سی 1» گفته بود کارکنان بخش دولتی که اعتصاب کرده اند باید در مقابل خانواده هایشان به گلوله بسته شوند.


او خطاب به کارکنان دولت گفته بود که وقتی مستمری به طور مرتب به حسابتان واریز می شود چطور جرأت چنین اعتصابی را می کنید، در حالی که بقیه باید برای تأمین هزینه های زندگی شان کار و تلاش کنند؟! بی بی سی پس از این ماجرا نظرسنجی درباره برنامه کلارکسون انجام داد و 32 هزار اعتراض دریافت کرد.


این اتفاق باز هم سابقه داشته است. در ماه فوریه، بی بی سی پس از پخش برنامه ای درباره خودروهای مکزیکی و بیان اینکه این خودروها نشان دهنده شخصیت ملی مکزیکی هاست، مجبور شد از سفیر مکزیک عذرخواهی کند.


در این برنامه گفته شده بود که مکزیکی ها تنبل، سست، دارای اضافه وزن، هستند که دوست دارند پشت حصارها دراز بکشند و ملحفه ای رویشان بکشند.


در این برنامه غذای مکزیکی، «همچون یک بیماری که پنیری هم روی آن قرار دارد» توصیف شده بود. کلارکسون حتی پیش بینی کرد که مکزیکی ها نسبت به این برنامه اعتراضی نمی کنند چون سفیر مکزیک در سفارت کنترل تلویزیون را در دست گرفته و خمیازه می کشد.


اما «ادواردو مدینا-مورا ایکازا»، سفیر مکزیک خشمگین شد و این صحبت ها را بی ادبانه، بیگانه ستیز و تحقیرآمیز توصیف کرد. این اتفاق به بایکوت شدن رادیو بی بی سی مکزیک انجامید و بی بی سی مجبور شد عذرخواهی شخصی از سفیر مکزیک داشته باشد.


کلارکسون در آلبانی هم اظهار نظرهایی کرده است. او گفت که ما برای این به کشوری در اروپای شرقی آمده ایم که خودرو را برای رییس مافیا امتحان کنیم. با وجود همه این صحبت های نسجیده، مسئولان بی بی سی کلارکسون را صادر کننده فرهنگ انگلیسی می دانند.


اوایل ماه دسامبر مارک تامپسون مدیر کل بی بی سی هنگامی که درباره ادامه کار مجری تخت گاز مورد پرسش قرار گرفت، اعلام کرد که به دلیل پرطرفدار بودن این برنامه و موفقیت تجاری آن، قصداخراج کلاکسون را ندارد.
57301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =