در سراسر زمین، آثاری از تمدن‌های پیشین پراکنده‌اند. برخی با جنگ، برخی بر اثر آتشفشان و سونامی و برخی دیگر، تنها با گذر زمان، به فراموشی سپرده شده‌اند،‌ پر از رمز و رازهایی که هنوز ناشناخته‌اند.

بهنوش خرم‌روز: امروزه ساختمان‌های پر زرق و برق و مدرن، ‌بیشترین دل‌مشغولی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. اما در دوران بسیار دور، شهرها و بناهایی بوده‌اند که رازهای زیادی را در دل خود دارند.
نشنال‌جئوگرافیک این مکان‌های باستانی را مکان‌های گمشده نامیده و گزارشی در مورد مجموعه‌ای از آن‌ها منتشر کرده است.

استون‌هنج: معبد آفتاب، محل رصد ستاره‌شناسی، تقویم، ... بسیاری از محققین تا به حال تلاش کرده‌‌اند معمای این حلقه سنگی معروف را که در جنوب انگلستان قرار گرفته،‌ کشف کنند. به نظر می‌رسد که امروزه، مایک پارکر پیرسون و همکارانش در این زمینه از همه جلوترند و به پاسخ این معما بسیار نزدیک شده‌اند. نتیجه بررسی‌های آن‌ها در اطراف این بنای عجیب و شگفت این احتمال را بیان می‌دارد که استون‌هنج در دنیای باستان به طور همزمان هم مکانی ابدی برای آرام گرفتن اجساد اجداد باستانی و هم مکانی مشهور برای شفا گرفتن بود.
 

ماریتیمای قیصریه: شاید کانال‌هایی که روزگاری برای آوردن آب شیرین به کار می‌رفته‌اند،‌ حالا مهم‌ترین آثار به جا مانده در مخروبه‌های ماریتیما قیصریه باشند،‌ اما روزگاری، شهری که پادشاه بزرگ دنیای باستان، هرود، روی سواحل مدیترانه بر پا کرده بود، بیش از هر چیز دیگری، یک بندرگاه بسیار مهم بود. کاوش‌های متعدد به سرپرستی روبرت هولفلدر در دهه 1980/1360 نشان داد که این بندر یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنادر دنیای باستان بود. بورلی گومن، باستان‌شناس و جغرافی‌دان، کشف کرده است که یک سونامی در قرن اول یا دوم بعد از میلاد مسیح،‌ به این شهر حسابی آسیب رسانده و احتمالا از آن به بعد، ‌شهر رو به نابودی رفته است.
 

پرسپولیس:‌ انبوه فرستادگانی که هدایا و خراج‌ها را به همراه آورده‌اند، ‌برای همیشه در کنار پلکان تشریفاتی باقیمانده‌های پرسپولیس یا تخت جمشید، شهری که روزگاری پایتخت امپراطوری هخامنشیان بود،‌ خواهند ایستاد. شهری که در دوران سلطنت خشایارشاه (486- 465 قبل از میلاد مسیح)، بر سراسر دنیای متمدن حاکم بود. متیو استولپر از دانشگاه شیکاگو،‌ سرپرستی برنامه‌ای برای پاکسازی، حفاظت و تصویربرداری دیجیتالی از ده‌ها هزار لوح سنگی به جا مانده در خرابه‌ها را بر عهده گرفته است؛ لوح‌هایی که همگی زمانی به بایگانی امپراطوری متعلق بوده‌اند.
 

مجسمه‌های بزرگ مِمنون: این مجسمه‌های افسانه‌ای حدود 3500 سال است که در صحرای مصر در نزدیکی لوکسر خودنمایی می‌کنند،‌ اما تازه در دهه 1970/1350 بود که یک باستان‌شناس به معنای واقعی شروع به مطالعه در مورد این دو مجسمه دوقلو از فرعون امن‌هوتپ سوم، با رویکرد مهندسی مدرن نمود. روبرت فلمینگ هایزر با استفاده از تحلیل فعال‌سازی نوترونی، کشف کرد که معادنی که سنگ‌های به کار رفته در این مجسمه‌های غول‌پیکر از آن‌جا آورده شده‌اند در نزدیکی قاهره،‌ یعنی چند صد کیلومتر دورتر قرار گرفته‌اند. هر کدام از قطعات آن حدود هزار تن وزن دارد،‌ بنابراین به احتمال زیاد،‌ در زمان ساخت، کانالی در دل صحرا کنده شده و قطعات سنگی غول‌پیکر سوار بر کرجی به محل فعلی آورده شده‌‌اند.
 

تولوم:‌ بقایای تولوم که به نحوی عجیب به سنگ‌های صخره‌هایی پیشرفته در آب‌های شبه‌جزیره یوکاتان واقع در مکزیک پرچ شده‌‌، روزگاری یک بندر مهم در سرزمینی بود که حالا کلمبیا نامیده می‌شود. چنان که باستان‌شناس کلمبیایی، پیلار لونا برای اولین بار در اواسط دهه 1980/1360 نشان داد، مهم‌ترین ساختار آن که سال‌ها به نام ال‌کاستیلو شناخته می‌شد، نه یک قلعه که یک برج راهنمای ناوبری بوده که بسیار هوشمندانه طراحی شده و به شکلی قرار گرفته بوده که نحوه به چشم آمدن نور چراغ‌ها از درون پنجره‌هایش به دریانوردان نشان می‌داد که چه‌طور و چه وقت با امنیت می‌توانند قایق‌های خود را به بادبان‌ها بسپارند.
 

گرندکانیون: انبارهایی که در دل این صخره‌ها رو به دره نانکوویپ، یکی از شاخه‌های گرندکانیون، کنده شده‌اند، به دوران قبل از تاریخ برمی‌گردند و توسط داگلاس و. شوارتز، ‌انسان‌شناس، کشف و حفاری شده‌اند. وی در دهه 1960/1340، از پایه‌گذاران مطالعات باستان‌شناسی بر روی اماکن مهم و معروف بود. وی با کار روی گردنه عظیم و ترسناک و نیز لبه‌های شمالی همسایه آن، تصویرها، پایه‌های بنا و حتی آثار به جا مانده از سیستم‌های آبی را کشف کرد که به نحوی هوشمندانه ساخته شده بودند.
 

معبد آنگ‌کور: با وجود قرن‌ها جنگ و بی‌توجهی، معبد بزرگ آنگ‌کور کامبوج همچنان آرام پا برجا است. این معبد زمانی قلب امپراطوری بزرگ آنگ‌کور بود که بین قرن‌های نهم تا شانزدهم حکمرانی می‌کردند. باستان‌شناسانی چون رولاند فلچر اخیرا درک ما از این منطقه را تغییر داده‌اند. آن‌ها کشف کرده‌اند که زمانی این منطقه بسیار پرجمعیت بود. استفاده از سیستم‌های رادار تصویربرداری هوایی، شواهدی به دست داده که زمانی، مناطق شهری، دارای سیستم پیشرفته انتقال آب از صدها کیلومتر دورتر و در جهات مختلف بود.
 

بامیان، قبل از طالبان: بعد از قرن‌ها بسته بودن به روی بیگانگان،‌ افغانستان تا سال 1931/1310 به اندازه‌ای درهای خود را به روی خارجی‌ها گشوده بود که هیئت اعزامی آسیاپیمایی سیتروئن- هاردیت را بپذیرد. این گروه برای اولین بار می‌خواست ‌با خودرو،‌ فاصله بین مدیترانه تا دریای زرد را در دل آسیا بپیماید. وقتی که گروه به دره بامیان افغانستان رسید، مینارد اوون ویلیامز از نشنال‌جئوگرافیک،‌ توانست اولین عکس رنگی را از مجسمه‌های بودایی غول‌پیکر متعلق به قرن ششم، در فرورفتگی‌های صخره‌های دره بگیرد.
 

بامیان، بعد از طالبان: از وقتی طالبان،‌ دو مجسمه بزرگ بودایی دره بامیان را در سال 2001/1380 از بین بردند، باستان‌شناس افغان، زماریالی تارزی، به دنبال مجسمه سومی می‌گردد که گفته می‌شود مجسمه عظیم یک بودای خوابیده است که بر اساس نوشته‌های باستان بیش از 300 متر طول دارد و جایی در بامیان دفن شده است.‌. تا به حال او موفق شده بقایای نمونه‌های کوچک‌تری را در معبدی در همان نزدیکی پیدا کند،‌ اما او به جستجوی خود تا یافتن مجسمه بزرگ ادامه خواهد داد،‌ تا چنان که خودش می‌گوید، ارزش و اهمیت باستان‌شناختی سایتی را نشان بدهد که بسیاری خیال می‌کنند برای همیشه از بین رفته است.
 

پترا:‌ پترا که در دره‌ای بزرگ در اردن مخفی است، زمانی به این شکل توصیف می‌شد: شهر رز قرمز به قدمت نیمی از تاریخ. البته در مقایسه با زیستگاه‌های مربوط به عصر آهنی که در نزدیکی آن قرار دارند، ‌هنوز جدید به حساب می‌آید. در حالی که نمای سردر معروف خزانه آن در حدود 2000 سال پیش تراشیده شده ، توماس ایی.لوی، باستان‌شناس، روی سایتی در نزدیکی آن به نام وادی فایان که مرکز معادن مس است و در واقع یک منطقه صنعتی به حساب می‌آید به دنبال بقایایی مربوط به هزار سال پیش از آن می‌گردد. کایل ناب هم برای اولین بار مطالعه باستان‌شناختی سیستماتیکی را در سایت دیگری در نزدیکی وادی فید آغاز کرده است.
 

ماچوپیچو:‌ هیئت‌های اعزامی پرو به سرپرستی پروفسور هیرام بینگهام در فاصله سال‌های 1912 تا 1915،‌ مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه را در ماچوپیچو انجام دادند،‌ چرا که اولین ماجراجویی‌های باستان‌شناسانه در آن اتفاق می‌افتاد. منظره حاصل از این تلاش‌های اولیه، ‌نمی‌توانست از این خاص‌تر و زیباتر باشد: قله‌ای از آند، در میان ابرها،‌ جایی که این گروه با همکاری دانشگاه ییل،‌ اولین حفاری‌ها را در شهر گمشده اینکاها انجام داد.
 

هرکولانیوم: پمپی و هرکولانیوم دو شهر باستانی در ایتالیا هستند که زیر شن‌های زمان مدفون شده‌اند. در واقع آن‌ها زیر چندین تن صخره و خاکستر مدفون شدند که در سال 97 میلادی از دل کوه وزوویوس فوران یافت. چنان که دکتر سارا بیزل در دهه 1980 در حفاری‌های هرکولانیوم کشف کرد، بسیاری از مردم در آن زمان به سمت دریای مدیترانه گریختند. وی بقایای انسان‌هایی را یافت که در حالت وحشت‌زده خشک شده و به خاکستر تبدیل شده‌اند،‌ اسکلت‌هایی که هنوز جواهرات خود را دارند و یا دست‌هایی که برای محافظت به دور کودکان حلقه زده شده و به همان شکل باقیمانده است.
 

لاونتا: 11 سر سنگی عظیم‌الجثه‌ای که متیو استیرلینگ در دل جنگل‌های مه‌آلود جنوب مکزیک از زیر خاک بیرون آورد، ‌اولین نشانه‌های تمدنی بودند که تا آن زمان ناشناخته بود و در نهایت، اولمک نامیده شد. با کنار زدن خاک‌ها بین سال‌های 1938 و 1942، وی یک آرامگاه با ستون‌های بازالتی، یک تابوت سنگی با سر یوزپلنگ و گنجینه‌ای از اشیای مصنوع پیدا کرد که باعث شد این دهکده به عنوان لا ونتا و سن لورنزو تنوشتیتلان برای همیشه روی نقشه باستان‌شناسی ثبت شود.
 

ال بروجو: در سال 2006/ 1385، در حین حفاری هرم ساخته شده از آجرهای گلی فرهنگ موچه واقع در ال بروجو در شمال پرو، جان ورانو به دنبال جسد مومیایی و تتو شده زن جوانی می‌گشت که در حدود 1500 سال قبل مرده بود. وقتی جسد مومیایی را در میان اشیای گرانبهای قبر یافتند، ورانو این کشف را به کشف آرامگاه توت‌آنخ‌آمون در مصر تشبیه کرد.
 

افرودیسیاس:‌ این‌جا زمانی شهر قدیمی افرودیسیاس واقع شده بود؛ اما وقتی کنان اریم، باستان‌شناس، برای اولین بار این سایت را در ترکیه دید، تنها یک خرابه بود و پر بود از علف‌های هرزی که همه‌جا با ارتفاع بلند روییده بودند. اما طی دو دهه بعد (1966- 1988) حفاری‌های پرزحمت او، شهر حیرت‌آوری را به آشکار کرد، معجزه‌ای در مرمر، با میدان‌ها، حمام‌های عمومی و معبد افرودیت که در عکس می‌بینید. این شهر به مدت 7 قرن می‌درخشید، تا این‌که جنگ‌ها و زلزله‌ها آن را از بین ببرند.
53272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد US ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    14 3
    عالی بود
  • بدون نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    14 15
    البته برخی تاریخدانان بر این باور هستند که پرسپولیس تکمیل نشده و نواقص معماری آن مانند فقدان کف و سقف امروز هم معلوم است.
    • حتما پاسخ دهید لطفا" IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
      13 18
      بلیتخت جمشیر ساخته شده بود کلا تخت جمشید بر روی خانه های ایلامی با ذکر مدرک ودلیل توسط رژیم پهلوی ساخته شده است اگر تخت جمشید بنای کاملی بود بایستی بعد از تخریب شاهد کوههای عظیمی از بازمانده های ناشی از این تخریب مانند سنگ های به کار رفته در سقف این مجتمع وجود داشت هنوز هم گلهای ستونها و سکوهایی که بنا برروی آن بنا شده کامل نیست حتی نقش های کشیده شده سربازان هخامنشی هم کامل نیست نمی دانم چرا بعضی ها هنوز اسرار به کامل بودن این بنا دارن بایستی یه کمی هم واقع بین باشن. منتظر نظرات شما عزیزان در خصوص نظر داده شده هستم (مدرک بنده هم اگه یه چرخ دوره بنا بزنین و به نقش ها درست بنگریم خواهیم دید و مخصوصا یه پله کاملا کم عرض و ناقص سه کتیبه بر بالای آن نصب هست که سه پادشاه گفتن ما ساختیم )
    • جواد DE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      13 5
      یه مستند انگلیسی میدیدم که میگفت سقف این بنا رو از چوب ساخته بودن که در اثر اتش اسکندر از بین رفته ضمنا تخت جمشید دارای یکی از پیشرفته ترین سیستم های فاضلاب زمان خو د بوده
    • iran IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      6 5
      آره بابا.اصلا ما عربیم
  • بدون نام US ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    18 2
    دستتون درد نکنه . ولی ما هم توی تهران خیلی چیزهای عجیب و ناشناخته می بینیم. انصاف نیست که تهران رو از این لیست حذف کنید.
  • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    17 14
    تمام تاریخ دانان بزرگی که بنده می شناسم بر این باورند که تخت جمشید باشکوه ترین بنای زمان خویش بوده و هیچ نقصی نداشته است!اگر کمی مطالعه داشته بودید متوجه می شدید چرا به این روز افتاده است!
    • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      12 13
      این چه ساختمانی است که اساسا نه سقف داشته نه کف داشته و نه سرویس بهداشتی داشته و برخی از گلکاری های روی سنگها در ساختمان نیمه کاره مانده است. هر کسی که آنجا تشریف ببرد با کمی دقت می تواند ملاحظه کند. مسأله این است که دوست عزیز تاریخ را من و شما تحریف شده خوانده ایم و از دلایل هولناکی که باعث نیمه تمام ماندن این ساختمان شده است آگاه نیستیم. هنوز هم نمی دانیم که چرا سیزده به در را بیرون از خانه باید برویم! خبرآنلاین اگر به آزادی بیان احترام می گذارید این نظر را منتشر کنید.
  • راوی IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    5 1
    واقآ دنیای پر رمز و رازیست و با کشف نشده های بسیار "ممنون"
  • میلاد A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    4 6
    قابل توجه 1- تخت جمشید یک بنای زیبا که از زمان داریوش هخامنشی ساخت ان شروع وبعد توسط خشا یار شا واردشیر ادامه یافت وهمچنین تا پایان دوران هخامنشی ساخت ان ادامه داشت ودلیل نیمه کار ه بودن بعضی قسمتها حمله اسکندره 2- از سال 1600 میلادی به بعد در نقاشی های جهانگردان اروپایی از تخت جمشید نام برده شده یونانیان هزاران سال پیش این مکانو پرسه پولیس می نامیدند کلی تصویر ومدرک ونوشته وجود داره که سالها قبل از به دنیا امدن پهلوی ها از تخت جمشید گفته شده ونوشته شده امضاهای وپادگاری هایی از سال 1800 در تخت جمشیده که باز دید کنندگان ان زمان گذاشته اند وتعداد محققانی دسته اولی چون ارنست هرتسفلد واتر هیتس ارتور کرستین سن سالها روی تخت جمشید تحقیق کرده اند موسسه معتبر شرق شناسی شیکاگو
  • حتما پاسخ دهید لطفا IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    6 3
    آقای بی نام عزیز بنده نظرم آشکار شدن واقعی تاریخ مان می باشد نه اهانت و عقده ای گری که کار انسان های نااهلی است یه دکتری یه ویدئویی داشت ودر اون کامل همراه با مدارک و برخی عکس ها نواقص این بنا را توضیح می داد که به نظره بنده هم منطقی آمد حال خارجی ها و تاریخ نویسان هم هرچه گویند محترم ولی برخی نظرات مخالف هم گاهی متین و بجا بنظر می رسد که لازم است هر صاحب علمی به دید تحقیق و منطق بدان بنگرد تا حق مطلب بدرستی ادا گشته و جایه هیچ ابهامی نماند. متشکر از نظرات خوبو متین شما برادران و خواهران عزیزم.
  • حاج مهدی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    23 0
    فردا پس فردا در مورد دریاچه های گم شده!!! هم خبری میزارید که سرفصل خبرها دریاچه ارومیه میباشد!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    6 12
    می بینم پان ها و جدایی طلبا وقتی از سایت های علمی و فروم ها اخراج شدند بساط حقه بازی و شیادی و زیر سوال بردن تاریخ ایران رو اینجا پهن کردن
  • بدون نام US ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    4 9
    اقای نا محترم چرا شما این همه عظمت و شکوه این بنا رو نادیده گرفتی و از اون چیزی نمیگی وداری استناد میکنی به یه دکتر که نه اسمی ازش میگی ونه ما همچین فیلمی دیدیم.عظمت و بزرگی امپراطوری پارس چیزی نیست که با حرفهای 4تا ادم مثل شما خدشه ای بهش وارد بشه.برو در رابطه با فرهنگ و تمدن خودت اگر داری حرف بزن.
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    2 1
    تخت جمشید همانطور که از اسمش پیداست شهر نبود فقط کاخ بود اگر یونانی ها به آن پرس پولیس (یعنی شهر پارس ) می گفتند چون تنها بنای سنگی متعلق به پارس بوده است در ضمن هیچ وقت هم گم نشده بود که در لیست شهرهای گمشده قرار داده اید.
    • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      1 1
      هیچوقت هم گم نشده بود؟ شما کلا در مورد کشف پرسپولیس چیزی نشنیدی و نخوندی تا حالا؟ فکر میکنی هزاران سال همون‌جوری تر و تمیز و سالم مونده بود تا ما بریم تماشا؟ خوبی؟