کتاب «آشنایی با روسیه از دریچه آداب و رسوم»، نوشته ابوذر ابراهیمی ترکمان و مهناز نوروزی توسط موسسه بین المللی الهدی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «آشنایی با روسیه از دریچه آداب و رسوم» به آیین ها و سنت های مرسوم و رایج در میان مردمان روس با نگرشی به زندگی آنها در روزگاران گذشته و حتی در روسیه باستان پرداخته است. این اثر که شامل قسمت های مختلف آیین ها و رسوم مسیحیان ارتدوکس، آیین ها و مراسم مذهبی مسلمانان روسیه، آیین ها و سنت های ملی روسیه، جشن ها و مراسم سنتی و خانوادگی و در آخر آداب زندگی اجتماعی در نزد مردمان روس است، می کوشد تا علاقمندان به فرهنگ و آداب این سرزمین کهن را با نحوه ی زندگی و افکار و عقاید آنان آشنا سازد.

در صفحه 144 کتاب در بخشی با عنوان آداب رفتار در خیابان می خوانیم: «....باید هنگام حاضر شدن در خیابان به عنوان بخشی از جامعه، همواره ظاهری آراسته و مناسب داشت. بیرون آمدن از منزل با دمپایی یا لباس راحتی حتی برای مدتی کوتاه مثلا خرید مجله یا روزنامه از کیوسک سر خیابان امری ناپسند است... . لباس ها باید قبل از بیرون آمدن حتما اتوکشی شده باشند. اما مهمتر از آن طرز راه رفتن و رعایت چگونگی رفت و آمد در خیابان است... .افراد نباید به کسانی که از کنار آنها عبور می‌کنند با دقت نگاه کنند. خیره شدن به افراد در حال عبور به خصوص افراد معلول و یا نشان دادن کسی با انگشت اشاره یا دست در روسیه امری زشت و ناپسند است. سوت زدن در روسیه در خیابان یا اماکن عمومی امری زشت و ناپسند است. اگر دو نفر در کنار هم راه می‌روند، خانم یا آن که بزرگتر و یا دارای مقام والاتر است در سمت راست حرکت می کند. به طور کلی می توان گفت که به ترتیب وسط، سمت راست، و سمت چپ در مسیر حرکت دارای اهمیت و احترام هستند.در روسیه سلام و احوالپرسی با آشنایان در خیابان حتی اگر بر خلاف میل باشد باید به جا آورده شود.»

 

در پشت جلد این کتاب با تاکید بر این نکته که بدون اشنایی با فرهنگ و رسوم ملل، نمی توان تعاملات درستی با کشورها برقرار کرد، می خوانیم: «فرهنگ مردم روسیه بر پایه فرهنگ شرقی پیریزی شده و در سال های اخیر بر اثر آمیختگی نه چندان مطلوب با فرهنگ غربی به فرهنگی با زیربنای شرقی و رویه غربی تبدیل شده است اما لجام گسیختگی فرهنگ غرب هنوز نتوانسته بر فرهنگ روس ها غلبه کند و...کتاب حاضر آیین ها و سنت های مرسوم و رایج میان مردم روس را با نگرشی به زندگی آنها در روزگاران گذشته و حتی روسیه باستان آورده است.»

«آشنایی با روسیه از دریچه آداب و رسوم» با قیمت 8هزار تومان به همت مرکز مطالعات فرهنگی،بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و توسط موسسه فرهنگی، هنری وانتشارات بین المللی الهدی منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و یا هر محصول فرهنگی دیگری(در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =