«چیزی به نام مذاکره با آمریکا نداریم.» این پاسخ وزیر امور خارجه ایران درباره خبر یک روزنامه آمریکایی مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن در ماه نوامبر(آذر ماه) بود.

 به گزارش خبرآنلاین،نیویورک تایمز در گزارشی مدعی «توافق ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات درباره برنامه هسته‌ ای ایران»شد. کاخ سفید این توافق را تکذیب کرده است.
 چندی قبل بود که رسانه هایی آمریکایی از طرحی 9 ماده ای خبر دادند که ایران برای مذاکرات آینده با 1+5 پیشنهاد داده بود که براساس آن «در ازای لغو تحریم‌ها علیه ایران، فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به تدریج تعلیق می‌کند.»
 پس از آن هم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال لغو فوری تحریم ها خبر داد. اما طرح 9 ماده ای را خیلی زود سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب کرد.
علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران هم روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس خبری با همتای آفریقایی مرکزی اش،در پاسخ به سؤال خبرنگاری تصریح کرد:« ما مسئول پاسخگویی به اخبار منتشره آنها نیستیم و چیزی هم به نام مذاکره با آمریکا نداریم. »
وی افزود: اگر منظور شما مذاکرات ایران و گروه 1+5 است، این مذاکرات در حال انجام می‌باشد.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود مدعی شده بود که اخبار این توافق - که نتیجه تبادلات فشرده و سری میان مقامات آمریکایی و ایرانی است که تاریخ آن تقریبا به« آغاز دوره ریاست جمهوری اوباما بر می‌گردد» - در زمان حساسی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود؛ دقیقا دو هفته قبل از روز انتخابات و پیش از آخرین مناظره دو کاندیدای انتخاباتی آمریکا.
قرار است باراک اوباما و میت رامنی روز دوشنبه آخرین مناظره انتخاباتی را با محور سیاست‌ خارجی انجام دهند و موضوع ایران محتمل ترین موضوع مورد بحث این دو کاندیدای احزاب جمهوری خواه و دموکرات است.
به نظر می رسد که انتشار این خبر در مقطع فعلی، گامی در جهت موفق نشان دادن اوباما در سیاست خارجی است. مساله ای که نیویورک تایمز، هم بدان اشاره و افزوده است: این موضوع از این پتانسیل برخوردار است که به اوباما کمک کند که نشان دهد به یک« پیشرفت دیپلماتیک در تلاش نزدیک به یک دهه‌ای قدرت‌های جهانی برای محدود کردن خواسته‌های هسته‌یی ایران نزدیک شده است،» اما در صورتی که مشاهده شود ایران از دورنمای گفت‌وگوی مستقیم برای خرید زمان استفاده می‌کند، می‌تواند یک خطر محسوب شود.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252708

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    21 3
    شاید هم شگردی برای پایین آوردن مصنوعی قیمت دلار در ایران باشد!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    31 1
    حالا یه بار مذاکره کنیم بینیم چی میشه اینهمه خصومت و عدم مذاکره نه ما نه آمریکا ره بجایی نبردیم حالا یبارشو مذاکره کنیم اگه بد بود این هم مثل دفعه های قبل
  • امیر US ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    47 4
    آقا چه اشکالی داره آخه!!! این آمریکا که از عراق بدتر با ملت ما نکرده!!! یه کمی منطقی و ناسیونالیستی فکر کنید!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    40 3
    کلا خودمونو خیلی تحویل میگیریم ها میدونید دنیا داره به چشم یه مشکل به ما نگاه میکنه
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    26 1
    كاخ سفيدم كه رد كرده اين موضوع رو پس چه شگرديه ؟ حالا با امريكا مذاكره بشه مگه گناه كبيرست؟ يه نظر سنجي بزارين ببينين نظر مردم چيه نتيجشم اعلام نكنيد واسه خودتون نگه دارين ميگن در عالم سياست هيچ دوستي ودشمني دائمي نيست ولي نميدونم چرا اصرار دارن دشمني با امريكا دائميه خيلي در رابطه با ما بدتر از امريكا بودن ولي در ارتباط با اونا هيچ مشكلي نبوده مثل روسيه وانگليس و.... چرا؟
  • احمد IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    اشتباه نکنید. این حرف ها رو میزنن برای منافع خودشون. این هم که ما با اونا مذاکره نمیکنیم برای اینه که اونا با در نظر گرفتن منافع خودشون میان جلو و در قبال احترام نماین حق بقیه رو قبول کنن. یعنی مداکره اونها برد برد نیست. برای همین گفتن مذاکره در صورتی باشد که اونها با انصاف و عادلانه بیان جلو بعد.
  • رضا IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    2 0
    به نظر بنده اگه مذاکره با هر کشوری به نفع این مردم باشه ، از نماز هم واجب تره و باید انجام بشه