حضرت امام خمینی(س) به عنوان اسلام شناسی بزرگ و نیز در جایگاه مرجع تقلید، با شناخت دقیق از اسلام و تاکید بر نقش اجتماعی آن و با درک درست از نقش زن و مسئولیت او در جامعه راهگشایی بسیاری از ابهامات بودند.

 روش های رفتاری درس آموز، موضع گیری های روشن گرانه، فتاوای راهگشای آن بزرگوار، همه و همه بیانگر این واقعیت است که نمونه ای از آن، فتوای ایشان در پاسخ سوالی است که ذیلا عرضه می گردد:
پاسخ استفتاء [استفتاء بانوان در مورد حق طلاق براى زنان در صورت اشتراط]
زمان: 7 آبان 1358/ 7 ذى الحجه 1399
مکان: قم‏
موضوع: حق طلاق براى زنان در صورت اشتراط
سؤال‏کننده: بانوان‏
[بسمه تعالى. حضور محترم آیت اللَّه العظمى، امام خمینى- دامت برکاته‏
مسئله اختیار طلاق به دست مرد، موجب ناراحتى و تشویش خاطر گروهى از زنان مبارز ایران شده است؛ و گمان مى‏کنند که دیگر به هیچ وجه حق طلاق ندارند. و از این موضوع افرادى سوء استفاده کرده و مى‏ کنند. نظر حضرت عالى راجع به این مسأله چیست؟].

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
براى زنان، شارع مقدس راه سهلى معین فرموده که خودشان زمام طلاق را به دست بگیرند، به این معنا که در ضمن عقد نکاح اگر شرط کنند که وکیل باشند در طلاق، یا بطور مطلق یا به طور مشروط، یعنى اگر مرد بدرفتارى کرد یا مثلًا زن گرفت، زن وکیل باشد که خود را طلاق دهد، در این صورت هیچ اشکالى براى خانمها پیش نمى ‏آید، و مى‏ توانند خود را طلاق دهند.
از خداوند تعالى توفیق بانوان را خواستارم. امید است تحت تأثیر مخالفین اسلام و انقلاب اسلامى واقع نشوند، که اسلام براى همه است و براى همه نافع است.
7 ذى الحجه 99/ آبان 58
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    66 10
    موکلان و قضات محترم توجه کنند و به جای این همه جنجال بر سر مهریه ، حق طلاق را به زن ایرانی داده و مهریه غیر معقول را باطل نمایند باشد که حقوق زنان زایل نشود و بعضا از مهریه سو استفاده نشود.
  • بدون نام EU ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    52 6
    بسیار عالی بود.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    0 0
    یه کم بررسی کنید این خق فقط تفویض میشه و قابل برگشته
  • علي IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    4 3
    چه عجب يه جا به نفع خانوما شد
  • بدون نام FR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    5 5
    خدایش بیامرزد
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    5 5
    خبر آنلاین لطفا یه نظر سنجی در مورد حذف مهریه و دادن حق طلاق به زنها برگزار کنید مطمئنا خیلی ها موافق هستن البته من چشمم از این زنها آب نمیخوره چون احتمالا هم مهریه میخوان هم حق طلاق !!! خر و خرما
    • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
      4 0
      وقتی چشمت به درستی آب نمیخوره برای چی نظر سنجی؟! مشکل اصلی ما نه قوانین که نگاهمون به ازدواج مهریه و طلاق .... باید کار زیرساختی فرهنگی انجام بشه و گرنه بساط افزایش طلاق ها رسمی و عاطفی ،خیانت و مردان در زندان به خاطر مهریه روند صعودی خودش رو ادامه خواهد داد .... ازدواج الان شده بازار مکاره ...انگاری به خرید و فروش و عقد قرارداد میرن طرفین که بحث مهریه و جهاز و خرج عروسی و ....اونقدر اولویت پیدا میکنه که اصلا یه نفر از خودش نمی پرسه من برای چی دارم ازدواج می کنم ؟از این ازدواج به چی می خوام برسم ؟ و این میشه که شما هم میایی می گی مهریه حذف بشه و حق طلاق داده بشه ....
  • سعيد الهامي IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 8
    نيت حضرت امام ره خير بود امااگه زني قاضي يا وكيل را اغفال كرد و طلاق گرفت درحالي كه اگه راستش راميگفت نمي توانست طلاق بگيرد وشوهر هم اعلام كرده كه من طلاق نميدهم صورت شرعي اين موضوع چگونه است ايا اگر زن مجددا ازدواج كند گناه اين امر به گردن كيست