تصویر و خاطرات دوبلور جودی آبوت/ بابا لنگ‌دراز جدید به بازار آمد

مراسم رونمایی از کتاب گویای رمان «بابا لنگ‌دراز» با حضور گویندگانی همچون منوچهر اسماعیلی، زهره شکوفنده و ژرژ پطرسی در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب گویای رمان «بابا لنگ‌دراز» دوشنبه شب 28 بهمن با حضور منوچهر اسماعیلی پیشکسوت حوزه دوبله، زهره شکوفنده گوینده نقش اصلی، ژرژ پطرسی راوی اثر، گلناز نویدان مترجم اثر و مانی هاشمیان مدیر موسسه رها فیلم در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

زهره شکوفنده در ابتدای این برنامه و در پاسخ به سوالات مجری برنامه گفت: حدود 50 و چند سال است که دوبله می‌کنم و فکر می‌کنم تعداد آثاری که در آن‌ها گویندگی کرده‌ام، بیشتر از 20 هزار تا شده باشد. من زیاد راغب نبودم در انیمیشن، گویندگی کنم و «بابا لنگ دراز» از اولین انیمیشن‌هایی بود که به من پیشنهاد شد. فکر می‌کنم سال 70 بود و با توجه به این که اثر پیشنهاد شده، بابا لنگ دراز بود، آن را قبول کردم چون در دوران مدرسه، ساعتی به نام ساعت کاردستی داشتیم که کتاب بابا لنگ دراز را در آن‌جا خوانده بودم و به این اثر علاقه‌مند شده بودم.

در ادامه گزیده‌ای از اظهارات دوبلور جودی آبوت، ژرژ پطروسی و همچنین منوچهر اسماعیلی را به نقل از مهر می‌خوانید:

- قرار بود بابا لنگ دراز را دوبله کنیم تا در ایام عید، هر روز پخش شود. من ابتدا از خانم مینو غزنوی درخواست کردم تا به جای جودی ابوت حرف بزند ولی ایشان گفت که در انیمیشن گویندگی نمی‌کند بنابراین مجبور شدم خودم به جای جودی حرف بزنم. کار هم عجله‌ای بود و مجبور بودیم سریع کار کنیم اما دوبله بابا لنگ دراز تبدیل به یکی از کارهای خوب بدل شد و جودی هم یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌هایی شد که به جایشان گویندگی کرده‌ام.

- شخصیت‌های انیمیشن‌های ژاپنی وقتی صحبت می‌کنند، طوری لب می‌زنند و دهانشان را به سرعت باز و بسته می‌کنند که زبان کوچکشان معلوم می‌شود. در دوبله بابا لنگ دراز و گویندگی به جای جودی هم، من سعی کردم جای این قسمت‌ها را با خنده و سر و صدا پر کنم. در کل شخصیت جودی ابوت، یک شخصیت امیدوار بود که هیچ‌جای داستان ناامید نشد. برای همین هم برای بچه‌ها بسیار مفید و خوب بود.

- به نظرم ایده تولید کتاب صوتی بسیار جالب و ابتکار خوبی است. ممکن است در مواقع زیادی، فرصت کتاب خواندن یا تمرکز کردن نداشته باشیم. یا مثلا در ترافیک باشیم و وقتمان در حال تلف شدن باشد. گوش دادن به چنین کتاب‌هایی در ترافیک، موجب کم‌تر شدن استرس و اضطراب هم می‌شود. البته خواندن صرف متن کتاب، در تولید کتاب‌های صوتی هم باعث ایجاد خستگی می‌شود. من احساس کردم برای خوب شدن این کار، باید سریال بابا لنگ دراز را اجرا کنم و حالا که کار تمام شده، احساس می‌کنم خوب از آب در آمده است.

‌

منوچهر اسماعیلی، پیشکسوت دوبله: مطمئنم کار خوبی شده

- خوشحالم که در خدمت علاقه‌مندان به کتاب زنده هستم. در این برنامه نباید صحبت می‌کردم و نه سر پیاز هستم نه ته پیاز. از تاخیرم عذرخواهی می‌کنم چون یک ساعت و نیم در ترافیک بودم و نمی‌دانم چرا راننده ماشین از سمت بلوار کشاورز آمد؟

- در سال 54 یا 55 که مسئول سندیکای گویندگان بودم، پیشنهادی داشتم برای تولید کتاب صوتی برای نابینایان. قرار بود تا کتابی را به صورت صوتی برای این گروه از جامعه ضبط کنیم. من هم موافقت کردم. البته این کار مزدی نداشت و در واقع کار عشق بود. اما از آن‌جا که در هر صنفی، افرادی پیدا می‌شوند و افکار سوداگری تلقین می‌کنند، ذهن همکاران ما نسبت به این کار سست شد. من گفتم همین که شما فکر تولید چنین اثری برای افراد نابینا بیافتید، کار مقدسی است. اما متاسفانه با القای اندیشه‌های سوداگرانه، این کار انجام نشد و از کف من هم رفت.

- مطمئن هستم که کار زهره شکوفنده و ژرژ پطرسی در این کتاب صوتی درخشان شده و مخاطبان از آن لذت خواهند برد.

 

ژرژ پطرسی راوی داستان بابا لنگ دراز: امیدوارم ادامه داشته باشد

- تفاوت بین رابین‌هود و ناخدا خورشید، طبیعی است چون نوع پرداخت شخصیت‌شان فرق می‌کند. چیزی که از گویندگی ناخدا خورشید می‌بینید، تا حد زیادی مرهون راهنمایی‌های استاد منوچهر اسماعیلی است که این نقش را به من داد.

- متاسفانه من داستان را به طور کامل نخوانده‌ام و نمی‌توانم درباره‌اش نظر کلی بدهم. اما این رمان یک اثر مشهور است و در این اثر صوتی هم هرچه که هست، مرهون حضور زهره شکوفنده است.

- کتاب صوتی هم مانند باقی کارهاست که اگر دوستش داشته باشید، به آن خوب نگاه خواهید کرد و اگر این‌گونه به آن نگاه نکنید، تبدیل به یک کار تکراری و خسته کننده می‌شود. در نتیجه با مخاطب ارتباط برقرار نخواهد کرد.

- امیدوارم کار تولید کتاب‌های صوتی توسعه پیدا کند و دیگران نیز به این کار تاسی کنند. و هر کس که چنین کاری کند، دستش را خواهم بوسید.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =