ایسنا نوشت:

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح هوشمندسازی در 40 هزار مدرسه و 100 هزار کلاس درس خبر داد.

علی زرافشان در همایش ملی هوشمندسازی مدارس که در شیراز برگزار شد با اشاره به پیگیری و تدوین پیوست فرهنگی در طرح‌های مربوط به توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش افزود: مقرر شده وزارت ارتباطات شبکه ملی ایران را راه‌اندازی کند تا کلیه فعالیت‌های فناورانه آموزش و پرورش در محیطی پاک به دانش اموزان ارائه شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به لزوم نگاه یکپارچه به مدل هوشمندسازی مدارس اشاره و عنوان کرد: مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه دائمی را دنبال خواهیم کرد، چرا که معتقدیم فضای تعلیم و تربیت، فضای تربیت شدن است و فضایی است که دانش آموز در آن باید فرصت تجربه کردن و آزمون و خطا را یاد بگیرند.

زرافشان با بیان اینکه تصمیمات ما باید با اصول تعلیم و تربیت منطبق باشد، گفت: هم‌اینک در 40 هزار مدرسه و 100 هزار کلاس درس طرح هوشمندسازی در حال اجراست که با تصویب تخصیص اعتبار بیشتر تعداد زیادی از مدارس دیگر کشور تا پایان امسال وارد این طرح خواهند شد.

وی همچنین برگزاری همایش ملی هوشمندسازی به میزبانی شیراز را فرصت و بستری مناسب جهت ارائه آخرین دستاوردها و تجربیات این طرح و تسری الگوهایی کارآمد و مطلوب آن به مدارس کشور دانست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از شکل‌گیری دولت یازدهم و تأکید ریاست جمهور مبنی بر توسعه اطلاعات و ارتقای دولت الکترونیک شورای راهبری فناوری اطلاعات که مدت‌ها قبل تعطیل شده بود، مجددا احیا شد.

زرافشان در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی توسعه اطلاعات در آموزش و پرورش کشور در سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد: رایانه در ابتدا به عنوان یک ابزار اداری وارد سیستم آموزشی شد و پس از گذشت یک دوره تحت عنوان واحد درسی مقطع متوسطه اعمال و پس از تغییراتی که در حوزه فناوری اتفاق افتاد وارد مرحله‌ای جدید از ابزار مدیریت از جمله هوشمندسازی مدارس شد.

دانش‌آموزان بین پایه برای ثبت نام نیاز به حضور در مدرسه ندارند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایش مدیران مدارس متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان فارس نیز گفت: برای ثبت نام سال تحصیلی جدید، دانش آموزان بین پایه نیاز به حضور در مدرسه ندارند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ارسال دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان به استانها، اظهار کرد: دراین دستورالعمل اعلام شده که دانش آموزان بین پایه برای ثبت نام نیاز به حضور در مدرسه ندارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: این دانش آموزان توسط مدیریت و از طریق سامانه طراحی شده اقدام به نام نویسی در مدارس می‌کنند.

وی با اشاره به وجود اطلاعات دانش آموزان بین پایه‌ای در مدارس، بیان کرد: با توجه به این اطلاعات امکان ثبت نام از طریق سامانه سناد وجود دارد.

زرافشان با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌های ارجاعی تنها دانش آموزان پایه ورودی باید برای ثبت نام مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در پایه اول ابتدایی و پایه هفتم والدین باید برای ثبت نام به مدارس مورد نظر مراجعه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس عادی برای ثبت نام هیچ شهریه‌ای دریافت نمی کنند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش شهریه فقط در مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و مدارس غیردولتی دریافت می‌شود.

امسال ورودی به دوره دوم متوسطه نداریم

وی ادامه داد: البته بر اساس برنامه تحصیلی در طول سال، والدین می توانند برای اجرای برنامه‌های متنوع و ارتقای سطح کیفی آموزشی دانش آموزان مشارکت کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره روند هدایت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش ‌و پرورش هدایت تحصیلی بر اساس چهار عامل علاقه، استعداد، نیازهای کشور و امکانات انجام می‌شود.

وی افزود: از آنجا که امسال آخرین سالی است که ساختار شش - سه - سه را داریم و ورودی به دوره دوم متوسطه را نخواهیم داشت، بنابراین مشمولان هدایت تحصیلی صرفا دانش آموزان پایه اول دوره دوم متوسطه هستند.

زرافشان ادامه داد: بر اساس این چهار عامل، هر ساله توافق نامه‌ای را با ادارات کل آموزش و پرورش تنظیم و ظرفیتی را برای رشته‌های مختلف معین می‌کنیم تا در مناطق مختلف اعمال شود.

وی گفت: یک تقسیم بندی به جمعیت دانش آموزان در دو شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای باز می‌گردد و اکنون 41 درصد دانش آموزان در شاخه فنی تحصیل می‌کنند که باید مراقبت کنیم این درصد حفظ و بتدریج ارتقا پیدا کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این نسبت باید برای شاخه فنی و کارودانش بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی به 48.26 درصد برسد، عنوان کرد: از سوی دیگر تقسیم بندی رشته‌ها در شاخه نظری مورد توجه است و باید تعادلی در آن برقرار شود. از مجموع محصلان شاخه نظری، 47 درصد در رشته تجربی، 23 درصد در رشته ریاضی و 30 درصد در رشته انسانی درس می‌خوانند.

آغاز ثبت‌نام پایه اول دبستان از ابتدای خرداد

معاون وزارت آموزش و پرورش در نشستی با خبرنگاران در شیراز گفت: شاخص‌های عمومی و اختصاصی مربوط به وظایف حرفه‌ای معلمان، متناسب با تنوع فعالیت در شاخه‌های تحصیلی مختلف در دست تدوین است.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: در فضای مجازی سئوالاتی برای همکاران مطرح شده که آیا شاخص‌های رتبه بندی معلمان همانند شاخص‌های رتبه بندی اساتید دانشگاه همچون داشتن مقالات ثبت شده در مؤسسه اطلاعات علمی موسوم به ISI است یا خیر؟

زرافشان افزود: امیدواریم این شاخص‌ها هر چه سریع‌تر تدوین شوند تا این طرح طبق پیش‌بینی از اول مهرماه امسال منجر به صدور احکام فرهنگیان شود.

وی همچنین گفت: والدین دانش آموزان برای ثبت نام فرزند خود در پایه اول باید از اول خردادماه و حداکثر تا پایان تیرماه به دبستان‌های نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنند تا فرایند سنجش سلامت آنان انجام شود.

زرافشان افزود: با تلاش آموزش و پرورش استثنایی کشور، سامانه سنجش سلامت دانش آموزان طراحی و به سامانه ثبت نام مدارس متصل شده که زحمت خانواده‌ها برای رفت و آمدها را کاهش می‌دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فرایند سنجش سلامت این امکان را فراهم می‌آورد تا دانش آموزانی که از نظر سلامتی نیاز به پیشگیری یا درمان داشته باشند و نیازمند آموزش‌های ویژه کودکان مناطق مرزی و کودکان استثنایی قبل از آغاز سال تحصیلی هستند از این امکان برخوردار شوند.

زرافشان با اشاره به طراحی سامانه ثبت نام و وجود اطلاعات دانش آموزان در مدارس گفت: ثبت نام دانش آموزان پایه‌های میانی نیازی به حضور والدین دانش آموزان ندارد و این فرایند را مدیر و کارکنان مدارس انجام می‌دهند.

وی گفت: دانش آموزان پایه هفتم که ورود به دوره اول متوسطه محسوب می‌شود و همچنین دانش آموزانی که پایه اول متوسطه را با موفقیت طی کرده‌اند و قصد تحصیل در هنرستان‌های کاردانش یا فنی و حرفه‌ای را دارند باید برای ثبت نام بعد از پایان امتحانات خود به مدارس مراجعه کنند.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش همچنین در خصوص هوشمندسازی مدارس در کشور گفت: اواخر سال گذشته 230 هزار میلیارد ریال برای هوشمندسازی مدارس اختصاص یافت و علاوه بر این در بودجه سال 94 نیز اعتباراتی به همین منظور اختصاص یافته است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی درباره میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان کشور در مدارس گفت: در دوره اول متوسطه پوشش واقعی 94 درصد است و این بدان معنا است که شش درصد دانش آموزان این دوره در مدارس حضور ندارند که عمده دلایل آن مسایل فرهنگی برخی استان‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در دوره دوم متوسطه نیز پوشش تحصیلی دانش آموزان 82 درصد است بدین معنا که 18 درصد دانش آموزان در مدارس حضور ندارند که مسائل فرهنگی اجتماعی، ازدواج زودرس، نبود امکان تاسیس مدرسه متوسطه در روستاهای دوردست که دارای مدرسه ابتدایی هستند از دلایل این وضعیت است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =