دنیای اقتصاد نوشت: با حضور خودروسازان اروپایی در ایران، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر میلی به گسترش فعالیت شرکت‌های چینی در بازار خودرو کشور ندارد.

حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا راندن چینی‌ها به صلاح صنعت و بازار خودرو کشور است؟

شاهد مثال این بی‌میلی وزارت صنعت را می‌توان در ماجرای واگذاری «سایت بن‌رو» به وضوح دید، چه آنکه مسوولان وزارتخانه اجازه ندادند این سایت به چینی‌ها واگذار شود. بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به حساب می‌آید که این شرکت قصد داشت آن را به شریک چینی‌اش (چانگان) واگذار کند، اما ناگهان وزارت صنعت از راه رسید و مانع این کار شد.

دقیقا در روزهایی که سایپا و چانگان مشغول چانه‌زنی بر سر بن‌رو بودند، وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه به توافق رسیده و اعلام شد این سایت (بن‌رو) به رنو واگذار شده است. این موضوع نشان می‌دهد مسوولان وزارت صنعت حالا که پای خودروسازان مطرح به ایران باز شده، می‌خواهند تا حد امکان فعالیت چینی‌ها را محدود کنند.

این در شرایطی است که خودروسازان چینی در دوران تحریم و رفتن شرکت‌های بزرگ از ایران، به‌نوعی نقش سوپاپ اطمینان را برای بازار خودرو کشور ایفا کرده و توانستند سهم مناسبی از بازار را به دست بگیرند. در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهند خودروهای چینی سهم قابل‌توجهی در بازار ایران دارند و هم‌اکنون نیز شاهد فعالیت گسترده خودروسازان بخش خصوصی کشور با چشم‌بادامی‌ها هستیم.

در این شرایط، دو سناریو در مورد حضور خودروسازان چینی در ایران مطرح است؛ اول اینکه حضور خودروسازان چینی در کشور محدود و به حداقل برسد و دوم اینکه چینی‌ها همچنان به گسترش فعالیت‌های خود ادامه داده و به‌عنوان یک رقیب، با سایر خودروسازان حاضر در کشور رقابت کنند.در این بین اگر قرار به اجرای سناریوی دوم باشد، این موضوع به‌نوعی باید به تایید مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و چینی‌ها و شرکای ایرانی شان، این وزارتخانه را بابت اجرای سناریوی موردنظر قانع کنند.

به‌عبارت بهتر، اجرایی شدن سناریوی موردنظر زمانی خواهد بود که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قانع شوند که خودروسازان چینی همچنان می‌توانند نقش سوپاپ اطمینان را برای خودروسازی و بازار ایران ایفا کنند. تجربه قبلی تحریم‌ها و رفتن خودروسازان بزرگ از ایران، می‌تواند استدلال مناسبی برای قانع کردن وزارت صنعت بابت محدود نکردن خودروسازان چینی باشد، چه آنکه اگر به هر دلیلی شرکت‌های بزرگ دوباره ساز رفتن کوک کنند، می‌توان باز هم روی چینی‌ها با همه نقاط ضعف شان حساب باز کرد.

نکته دیگر اینجا است که خودروسازان چینی با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت بوده و با بزرگان خودروسازی جهان نشست و برخاست می‌کنند و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده، علاوه‌بر کمیت، در حوزه کیفیت و تکنولوژی نیز حرف برای گفتن داشته باشند. به‌عبارت بهتر، شراکت با چینی‌ها می‌تواند در آینده پلی باشد به‌سوی تکنولوژی روز دنیا، هرچند از نظر وزارت صنعت، این پل باید به سمت اروپایی‌ها و خودروسازان بزرگ آسیا (کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها) باشد.

در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: خودروسازان چینی به سرعت در حال پیشرفت هستند و قطعا 10 تا 15 سال دیگر، شرایط بسیار بهتری در کیفیت و سطح تکنولوژی خواهند داشت. وی با بیان اینکه دو نکته مثبت در مورد خودروسازان چینی وجود دارد، می‌افزاید: نکته اول اینجاست که چینی‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا مشغول شراکت هستند؛ بنابراین رفته‌رفته با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و این موضوع تاثیر بسیار مثبتی روی روند کیفی محصولات آنها داشته و خواهد داشت.

نکته دوم نیز به بازار چین برمی‌گردد، چه آنکه رقابتی بودن آن اجازه نمی‌دهد خودروسازان چینی غفلت کرده و سطح کمی و کیفی محصولات خود را بالا نبرند. به گفته زاوه، خودروسازان چینی حکم چند سال پیش شرکت‌های کره‌ای را دارند، چه آنکه آن زمان نیز کمتر کسی روی آنها (کره‌ای‌ها) در خودروسازی حساب می‌کرد، اما هم‌اکنون امثال هیوندایی و کیا اوضاع مناسبی در صنعت خودرو جهان دارند.

اما به سراغ سناریوی اول برویم که این روزها احتمال رخ دادنش بیش از اولی است. پایه و اساس این سناریو را مسوولان وزارت صنعت روی خودروسازان و خودروهای چینی تشکیل می‌دهد، چه آنکه اقدامات این وزارتخانه نشان می‌دهد چندان میلی به گسترش فعالیت این چشم بادامی‌ها ندارد.

در واقع فرصتی که توافق هسته‌ای و برجام در اختیار خودروسازی ایران قرار داده و پای شرکت‌های معتبر را به کشور باز کرده است، وزارت صنعت را بر آن داشته تا با محدود کردن چینی‌ها، جای بیشتری برای خودروسازان دلخواهش باز کند. جدای از اینکه دخالت وزارت صنعت در امور خودروسازان، موضوعی قابل‌بحث و بررسی است، به‌نظر می‌رسد این وزارتخانه در راستای ارتقای سطح کیفی و تکنولوژی محصولات خودروسازی کشور، در پی محدود کردن چینی‌ها و فضا دادن به خودروسازان معتبرتر است.

در واقع مسوولان وزارت صنعت با اعتقاد به اینکه مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی، خروجی کیفی و فنی بهتری نسبت به مشارکت با چینی‌ها دارد، به‌دنبال پیاده کردن سناریوی موردنظر هستند.در این مورد زاوه اما با بیان اینکه بازار باید برای بودن یا نبودن خودروهای چینی تصمیم بگیرد، می‌گوید: بدون شک با توجه به ورود خودروسازان اروپایی، فعالیت خودروسازان چینی به‌تدریج محدود خواهد شد، اما نمی‌توان آنها را از بازار کشور حذف کرد.

وی می‌افزاید: چینی‌ها مدت‌ها است که فهمیده‌اند بازار خودرو ایران در حال رقابتی شدن است؛ بنابراین رفتار خود را تاحدودی تغییر داده‌اند، چون می‌خواهند در بازار بمانند و رقابت کنند. به گفته این کارشناس، محدود شدن چینی‌ها سبب می‌شود آنها در حوزه‌های قیمتی و کیفی و همچنین خدمات پس از فروش، بهتر از گذشته عمل کنند تا توانایی رقابت با رقبای خود در بازار ایران را داشته باشند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    50 0
    دیدگاه جالبی دارند.خودروسازان چینی که از حداکثر 20 سال پیش تاسیس شده اند چون در حال رشدند و با خودرو سازان بین المللی نشست و برخاست دارند و....پس جایگاه خودروسازان ایرانی کجاست.ایران خودرو بیش با نیم قرن سابقه کجاست؟ایا ما باید بنشینیم و تماشاگر رشد چینی ها پس از کره ای ها باشیم؟؟یعنی خود ما نمی توانیم با بزرگان خودروی دنیا نشست و برخاست نمائیم.اگر واقعا وزارت صنعت در پی آوردن خودروهای اروپایی بجای چینی است باید به اونها دست مریزاد گفت.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      19 2
      من بین خودروسازان چینی و اروپایی ، خودروسازان ژاپنی را ترجیح می دهم به خصوص تویوتا
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    56 4
    چقدر ما ملت بدبخت شدیم که چینی ها شدن سوپاپ اطمینان. کارمون به جایی رسیده که اینا باید بیان ما رو نجات بدن از دست لگن سازان داخلی
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      4 7
      خب وقتی مردم ماشیناشون رو نخرن، دیگه چشم طمعشون رو از بازار ایران برمی دارن
  • کوروش IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    15 0
    خدا کند ان روز نیاید که مجبور شویم برای چینیها فرش قرمز پهن کنیم.
  • احمد A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    6 10
    جناب آقای نویسنده اگر به خود زحمت بدهند و سری به آمار کشته شدگان تصادفات خودرو های چینی بزنند و ببینند که چه تعداد از هموطنان عزیزمان توسط همین خودروهای بی کیفیت چینی نابود شده اند اگر کمی حس نوع دوستی نه حتی وطن پرستی اگر در ایشان وجود داشته باشد باید از نوشته خود شرم نموده و عذرخواهی نمایند مگر اینکه بابت دفاع فوق ... ا.. اعلم ؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    10 6
    اگر چینی ها برن انحصار بیشتر میشه و باید لگن های فرانسوی سوار بشیم.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    6 8
    خودروساز چینی همیشه چینی باقی خواهد ماند اگر هم قراره چند سال دیگه رشد کنه تکنولوژی آنها در آنزمان هم به پای خودروسازهای بزرگ دنیا که هم همین الان هم رشد کرده اند نخواهد رسید این طرز تفکر که چینی ها الان مشابه کره ای های چند سال قبل هستند هم درست نیست کره ای ها خوب کار میکنند و وجدان کار در آنها دیده میشود اکا در چینی ها ....
    • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      3 0
      خودروی byd مدل qin که در امریکا فروخته میشه تمام استانداردهای امریکای شمالی رو پاس کرده. جیلی 2016 مجهز به سیستم اتوپارکه. شما هنوز توی چین پنجاه سال پیش گیر کردی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    22 1
    چین نقطه قوت درآمد حضرات است...عمرا بگذارند برود.. وقتی یک خودرو چینی خیلی راحت به پنج برابر قیمت واقعی به خلق الله فروخته می شود کجا برود؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    12 3
    مزخرف و بی کیفیت در عین حال گران
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      9 3
      فکر کردی پراید خوبه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      2 2
      پس چی خوبه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    8 8
    به نظرمن باید یک کمپین راه بیفته: نه به خرید خودروی چینی شاید این چینی ها از ایران بروند
    • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      8 2
      آقا موافقم یه هشتگ بسازیم با همین عنوان نه به خرید خودروی چینی تو شبکه های مجازی پخش کنیم شاید این لگن ارزون شد حداقل
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      11 1
      مگه نه به خرید خودروی ایرانی جواب داد که حالا چینی رو جواب بده
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    9 2
    چینی های آشغال با اون ام وی ام اومدن ریشه کردن.خدا از سرتقصیرات مدیران خودرو نگذره که اشغال وارد کرد
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      6 1
      مفت نمی ارزه.صاحب اول آخرش خودتی
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      3 0
      والا
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    6 0
    کی از نمایندگان خودرو ساز چینی در ایران گفته:سیاست ما عرضه خودرو با قیمت پایین است چون ما از قطعات یدکی که بعدا مورد نیاز حواهد بود ،سودمیبربم.مشخه که قطعات رو طوری میسازن که زود خراب بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    5 1
    کاملا بی ربط و دروغ گفته. ایرانی ها قطعاتشونو از بازار لب جوب چین تامین میکنند و بیشترین خرابی مال خودروهای ایرانی است چینی ها روز به روز و سریعا بهتر میشن ولی متاسفانه ایران در جا میزنه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    25 4
    خودروهای چینی علاوه بر اینکه کیفیت خدماتشان بهتر است؛ گارانتی عالی دارند و با فراخوان های مختلف مشکلات احتمالی خودروها را رایگان رفع می کنند ولی چه بسیاری از ماشینهای ایرانی که از صفر کیلومتر که خریده اید خراب بوده اند و نمایندگی هیچ تعهدی و گارانتی ارائه نمی کند. ضمنا بنده هم پراید داشتم هم 206 و هم لیفان ایکس 60 .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    3 7
    چینی چینیه حالا هر چی میخوان بزک کنند مفت نمی ارزه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      6 2
      من یه ام وی ام خریدم 110 آشغاله به خدا نخرید.صد رحمت به پراید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    6 3
    خودروهای چینی گذشته از کیفیت کم آنها ولی تقریبا توانستند به زیبایی خوب برسند و مشتری جلب کنند. ماشینهای ایران خودرو و سایپا هم بی کیفیتند و هم زشت.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    3 1
    حتی اگر کلی جایزه هم بدند باز هم خرید ماشین چینی نمی صرفه،همیشه تو تعمیرگاهی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    5 1
    چینی بخری صاحب اول و آخرش خودتی،نخررررررررررررر
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      2 2
      آقا این چینی ها بی کیفیت ترین محصولاتشون رو به ما می فروشن.شما برو کشورهای دیگه ببین کیفیت شون اینه عمرا
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      7 0
      منم همین نظرو دارم.من سال پیش رفته بودم اروپا اصلن بهترین لباس ها چینی بود چون اونا اجازه نمی دن جنس بی کیفیت وارد کشورشون بشه اما مرز ما ماشالله بی در وپیکرررررررررر
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    5 0
    عمرا اگه بروند،اینا حالا حالا هستن تا شیره جون مردم رو ننوشیدن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 1
    آیا راندن چینی‌ها به صلاح صنعت و بازار خودرو کشور است؟ من می گم آره، اگر خودروی چینی خوب بود، خود چینی ها خودشون از تولیداتشون استفاده می کردند، نه اینکه تو کشورشون حتی یه خودروی چینی دیده نشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 1
    خودروهای چینی هر روز یه مشکل و ایراد پیدا می کنند
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 2
    حیف پول که بابت ماشینای چینی داده شه
  • امیر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    11 0
    ی زمانی مونتاژکارماشین های آمریکایی بودیم...بعدش شدیم مونتاژکارماشین های فرانسوی...الانم که مونتاژماشین چینی...بجای پیشرفت داریم پس رفت میکنیم..