توده‌ای از پیرترین ستاره‌‌های کهکشان را در عکس خارق‌العاده هابل ببینید

شارل مسیه، ستاره‌شناس فرانسوی سده‌ی ۱۸ میلادی، توضیحی که برای پنجمین عنوان ورودی در فهرست پرآوازه‌ سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ایش نوشت را با این جمله آغاز کرده است: «سحابی زیبایی که در میان ترازو و مار یافته شد ...»

به گزارش خبرآنلاین،اگرچه چیزی که مسیه از این جرم دید تنها یک توده‌ی گِرد و بدون ستاره بود، ولی امروزه دیگر می‌دانیم که مسیه ۵ یا ام۵ یک خوشه‌ ستاره‌ای کروی با بیش از ۱۰۰,۰۰۰ ستاره است که نیروی گرانش همگی آنها را در کنار یکدیگر و در فضایی به قطر حدود ۱۶۵ سال نوری گرد آورده است. این خوشه چیزی نزدیک به ۲۵,۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

خوشه‌های ستاره‌ای کروی که در هاله‌ی کهکشان راه شیری پراکنده‌اند، اعضای باستانی این کهکشان به شمار می‌آیند. ام۵ هم یکی از کهن‌ترین همین خوشه‌هاست که برآورد می شود ستارگانش سنی نزدیک به ۱۳ میلیارد سال داشته باشند.
این خوشه  ستاره ای زیبا از هدف های محبوب تلسکوپ‌های روی زمین است. تلسکوپ فضایی هابل هم که در روز ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ کارش را در مدار نزدیک زمین آغاز کرده هم تصویر نمای نزدیک خیره‌کننده‌ای ویژه‌ی خودش از این خوشه ثبت کرده. این تصویر گستره‌ای به پهنای ۲۰ سال نوری از بخش مرکزی ام۵ را می‌پوشاند.
همان‌گونه که در این تصویر خیره‌کننده و باکیفیت می‌بینید، حتی در نزدیکی‌های هسته‌ی فشرده‌ خوشه هم می‌توان ستارگان پیر غول آبی و سرخ و همچنین ولگردهای سرکش آبیِ باز-جوان شده را به شکل نقطه‌های زردفام و آبی‌فام از یکدیگر بازشناخت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =