یکشنبه 1 بهمن 1396

داوری‌اردکانی، رضا

.
  • غرب و اندیشیدن درباره غرب

    - این مقاله را به دوست عزیزم دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی تقدیم می‌کنم. اگر نوشته لایق مقام او نیست، چه کنم که بیش از این استطاعت ندارم، اما سعی کرده‌ام چیزی برای دوست بنویسم که مناسب باشد. ما دو دوست و همکار، همواره با هم، همدلی‌ها و هم‌سخنی‌ها داشته‌ایم و گاهی هم در بعضی مسائل متفاوت می‌اندیشیده‌ایم و نظر داشته‌ایم. از جمله چیزهایی که من می‌گفته‌ام و مقصودم در اجمالِ گفته گُم می‌شده است، انتساب فلسفه به یونان یا یونانی دانستن فلسفه است.

  • اخلاقی و اخلاقی‌زیستن

    - اخلاق امر سهل و ممتنع است. همه از خوب و بد و باید و نباید و تکلیف و فضیلت می گویند اما اگر از خود بپرسند خوب و بد و تکلیف و ... چیستند به آسانی نمی توانند پاسخ دهند.

  • فلسفه و اسلحه

    - در فلسفه از جنگ و صلح بسیار گفته اند اما بحث از جنگ افزارچیز دیگری است که شاید ربطی به فلسفه نداشته باشد.

  • ایران تاریخی و فرهنگی و ایران سیاسی

    - ایران با اینکه یک موجودیت واحد است همواره شئون متفاوت اما به هم بسته سیاسی و فرهنگی و تاریخی داشته است.

  • در دیاری که فلسفه غریب است

    - درست است که من در باب آینده و آینده نگری مقالاتی نوشته ام اما مخاطب آن مقالات تنها اهل فلسفه نیستند. چون من تکلیف خود را میان فلسفه نویسی و روزنامه نویسی روشن نکرده ام وقتی چیزی می نویسم این احتمال وجود دارد که وقتی فیلسوف به آن نظر می کند بگوید این نوشته آکادمیک و فلسفی نیست.

  • دانشگاه، دولت و آینده

    - دانشگاه مثل مدارس قدیم صرفاً وظیفه آموزش ندارد بلکه باید به پژوهش هم بپردازد.

  • ملاحظاتی درباره آینده‌نگری

    - آینده نگری گرچه سابقه یکصد ساله دارد و قواعدش کم و بیش تدوین شده است یک علم نظری نیست یعنی علمی نیست که آن را در مدرسه بیاموزند و در همه جا یکسان به کار برند.

  • «داعش» در جهان توسعه‌یافته

    - وقتی از جهان توسعه نیافته می گوییم، نسبت با توسعه و تجدد را در نظر داریم. توسعه نیافتگی امری مربوط به دوران مدرن است.

  • ایران، وطن و نسبت ما

    - نسبت من با ایران نه احساساتی صرف است و نه با عقل انتزاعی به ایران می اندیشم.

  • به پس‏‌فردایى مى‏‌توان امید بست

    - مساله نسبت دین و مدرنیته مساله چندان دشوارى نیست و اگر گاهى دشوار مى ‏نماید از این روست که کسانى مایلند و ادعا دارند که مى‏ توانند دست مدرنیته را در دست دین بگذارند و با این هر دو به سر برند و اگر کسى بگوید که این کار چه دشواری هایى دارد، از همه سو مورد اعتراض قرار مى‏ گیرد.

x