تیتر سه وبلاگ‌ها

  • جشنواره کن، ضد مذهب نیست

    جشنواره کن، ضد مذهب نیست

    هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مهٔ ۲۰۲۲ برگزار شد. عنکبوت مقدس محصول دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه نیز برای بخش رقابتی این رویداد به همراه 19 اثر دیگر نامزد دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ بود و سرانجام این فیلم در ۲۲ مه ۲۰۲۲ نمایش داده شد.

  • در قرن جدید جایی برای پیرمردها نیست

    در قرن جدید جایی برای پیرمردها نیست

    یادداشت نوروزی خبرآنلاین در آغاز بهار سال 1401 خورشیدی

  • شورایی که در وزارت ارشاد گروگان گرفته شد

    شورایی که در وزارت ارشاد گروگان گرفته شد

    مهمترین یادگاری دکتر حسین انتظامی در سازمان سینمایی، بنیان‌گذاری شورای رده‌بندی سنی فیلم بود.

  • غفلت تاریخ شفاهی از کربلای 4؛ به یاد رفقای پرکشیده گردان‌های غواص

    غفلت تاریخ شفاهی از کربلای 4؛ به یاد رفقای پرکشیده گردان‌های غواص

    عملیات کربلای 4 با وجود آمادگی‌های فوق‌العاده یگان‌های غواص، به نتیجه غمباری بدل گشت.

  • نقد فیلم بالارو نگاه نکن؛ همه بمیرید تا من دوباره رای بیارم 

    نقد فیلم بالارو نگاه نکن؛ همه بمیرید تا من دوباره رای بیارم 

    فیلم کمدی سیاه «بالارو نگاه نکن»  یک تمثیل آشناست. جایی که سیاستمداران تصمیم‌هایی می‌گیرند که ممکن است حتی جان انسان‌ها نیز برایشان بی ارزش جلوه‌گری کند.

  • درباره فیلم قهرمان: هزینه آزادی با دفع شر یا طلب منفعت؟ 

    درباره فیلم قهرمان: هزینه آزادی با دفع شر یا طلب منفعت؟ 

    یاد آوری یک نکته: برخی آخرین فیلم فرهادی را گدایی برای جایزه عنوان کرده‌اند. تلخند روزگار اینست که خود این افراد از زمره کسانی هستند که با یک توبه‌نامه ۴۰ سال است سر دیگ سینمای ایران پلاس هستند و جایزه‌بگیر محسوب می‌شوند. 

  • رواست که نور و امید او جاودانه ماند

    رواست که نور و امید او جاودانه ماند

    دلنوشته یک شاگرد قدیمی در فقدان اکبر عالمی

  • اکران سینمایی؛ تخم غاز سهم ما و تخم طلا برای آن‌ها

    اکران سینمایی؛ تخم غاز سهم ما و تخم طلا برای آن‌ها

    شباهت‌ها و تفاوت‌های اکران در سینمای ایران و اکران در بریتانیا، آمریکای شمالی و اروپای غربی قابل بررسی و ارائه است.

  • بحران توقیف و ندامتنامه اکران

    بحران توقیف و ندامتنامه اکران

    ندامتنامه اکران همیشه اجرا می‌شود. تهیه کننده و کارگردان و سینمادار فیلم "مجوزدار" اما حالا "ممنوعه" را پایین می‌کشند. اما به طور کلی بحران توقیف اثر روانی خود را بر جامعه و بر اهالی سینما خواهد گذاشت.

  • راهکار رفع تردید سینماگران به رده‌بندی سنی

    راهکار رفع تردید سینماگران به رده‌بندی سنی

    در حال حاضر به نظر میرسد، سینماگران شریف سینمای ایران برای حفظ کار فرهنگی خویش به حق، در مقابل تصمیمات هیات رده بندی سنی فیلم دچار تردید هستند . اما بدلایل اخلاقی و اداری برطرف کردن این بدبینی و تردید وظیفه ذاتی هیات رده بندی  نیست.

  • رده‌بندی سنی فیلم، تشریفاتی نیست

    رده‌بندی سنی فیلم، تشریفاتی نیست

    شکل‌گیری هیات رده بندی سنی فیلم در سازمان سینمایی یک اتفاق فرهنگی موثر است.

  • یک بام و دوهوای تعریف سینمای ملی

    یک بام و دوهوای تعریف سینمای ملی

    بیش از چهل سال از ارائه مفهوم سینمای ملی و تعریف آن در کشورهای جهان می‌گذرد.

  • تئاتر لاکچری، بادکنک بی‌نخ است

    تئاتر لاکچری، بادکنک بی‌نخ است

    مهدی تهرانی: اولیورتوئیست، شاه لیر، بینوایان و چند اثر از خدایان نمایشنامه نویس عرصه نمایش، مدتی است در سالن‌های خاص پایتخت با سازوکاری عجیب و غریب به روی صحنه می‌روند.

  • مقایسه ژن‌های خوب زمینی و فضایی

    مقایسه ژن‌های خوب زمینی و فضایی

    ژن خوب زمینی بعدازظهر‌ها یا با ماشین کار می‌کند یا این‌که در سوپری سرکوچه حسابداری. اما ژن خوب از نوع فضایی تخصص‌اش در بیزینس است. او فقط متخصص وارد کردن سیگار و ترقه و دسته بیل و کود انسانی و شیرخشک آلوده و صدور نفت و گاز نیست. بیزینس او شامل زیرشاخه‌های فراوانی است. او حتی بیزینس فرهنگی و اجتماعی را در کنار کار اقتصادی خود نیز قرار می‌دهد.

  • مهربان‌ باشیم یا خرخره هم را بجویم

    این مصرع نغزناصرخسرو" گفتا زکه نالیم؟ که از ماست که برماست" دارد بدجوری در این زمانه یقه‌مان را می‌گیرد. برایتان یک روایت خیلی ساده می‌گویم. یک ساعت قبل از آغاز سخنرانی دونالد ترامپ یکی از شاگردان بسیار فرهیخته و ممتاز حقیرنزدم آمد و به من گفت " دعا کنید همین ابتدای سخنرانی ترامپ بگوید از برجام خارج می‌شود. اینگونه فردا صبح؛ دلار به بیست هزار تومان می‌رسد و منهم 5000 دلار دارم و با این افزایش دلار می‌توانم یک ماشین شاسی بلند توپ بخرم..."

  • خوب و بد دنیای سینمایی مارول

    خوب و بد دنیای سینمایی مارول

    دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) یک دنیای داستانی است که محور مجموعه فیلم‌هایی ابرقهرمانی می‌باشد که بر پایهٔ شخصیت‌های کمیک‌بوک‌های مارول کامیکس ساخته می‌شوند. مارول استودیوز، استودیو و سازندهٔ اصلی این فیلم‌هاست. این مجموعه شامل انتشار کمیک‌بوک‌ها، فیلم‌های کوتاه و مجموعه‌های تلویزیونی نیز است.

  • سیاه‌ترین ساعت؛ غوغای گری‌اولدمن در قامت چرچیل

    سیاه‌ترین ساعت؛ غوغای گری‌اولدمن در قامت چرچیل

    سیاه‌ترین ساعت Darkest Hour ساخته جو رایت در اسکار ۲۰۱۸ در ۶ بخش نامزد دریافت جایزه شده است. اما مهم‌ترین و جذاب‌ترین نامزدی برای این فیلم در بخش بهترین بازیگر مرد برای گری اولدمن ایفاگر نقش وینستون چرچیل است. درام جنگی سیاه‌ترین ساعت روایت جایگزینی پست مهم و حساس نخست‌وزیری در تابستان 1940 در پارلمان انگستان و سپس نمایش سیاست‌های رویایی این کشور با ارتش آلمان نازی و در عین حال تعامل با متفقین است. جایی که چمبرلین کهنه‌کار کنار می‌رود تا وینستون چرچیل کمی تا قسمتی نامحبوب و غیرمتعارف زمام امور را به‌دست بگیرد. فیلم 125 دقیقه‌ای جو رایت اما نتوانسته در قالب یک اثر تاریخی چیزی خاصی برای گفتن داشته باشد.

  • لیدی‌برد؛ دغدغه‌های مادرانه و دخترانه

    لیدی‌برد؛ دغدغه‌های مادرانه و دخترانه

    لیدی‌برد یک اتفاق خوب و تا حدی مهم در سینمای جهان است. حضور و درخشش یک کارگردان زن ششدانگ به نام گرتا گرویگ که در ساخت درام اجتماعی حرف‌های نویی برای گفتن دارد. لیدی برد در اسکار ۲۰۱۸ در ۵ بخش از جمله بهترین فیلم و کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن و نقش مکمل زن نامزد دریافت جایزه شده است.

  • شباهت‌های بانو قدس ایران و فرزند صبح

    شباهت‌های بانو قدس ایران و فرزند صبح

    «بانو قدس ایران» مستندی درباره زندگی همسر امام خمینی‌(ره) است که در جشنواره سی وششم فجر به نمایش درآمد. پیش از این در جشنواره فجر 29 فیلم فرزند صبح مربوط به امام خمینی نمایش داده شده بود. مصطفی رزاق کریمی نویسنده و کارگردان این اثر گفته بود:"به شدت روی کارهایم پژوهش و تحقیق انجام دادم. باید بگویم مستند بانو قدس ایران، مهم ترین اتفاق دوره فیلمسازی و به نوعی مانیفست کل زندگی فیلمسازی من است.نزدیک ۶ ماه نگارش سناریوی مستند طول کشید و دوستان بسیاری در ساخت این اثر به ما کمک کردتد. ویژگی این اثر این است که من اولین فیلمسازی هستم که وارد اندرونی بیت امام (ره) شدم و این کار مسئولیت من را سنگین کرد. سال ها در اتاق امام خمینی (ره) که برای مهمانان بود باز نشده بود ولی به دستور حاج حسن خمینی این در باز شد..."

  • شکل آب؛ باورهای یک رومانس

    شکل آب؛ باورهای یک رومانس

    دهمین ساخته گیرمو دل تورو کارگردان ۵۳ ساله مکزیکی در 13 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار 2018 شده است. شکل آب the shape of water در ژانر مورد علاقه و تقریبا ثابت دل تورو سروشکل یافته است. در قیاس با ساخته‌های قبلی او اگر پسرجهنمی محصول 2004 یک فیلم علمی - تخیلی و فانتزی بود حالا شکل آب در همان سبک و سیاق اما با مایه‌های درام اجتماعی و انگاری‌های ژانر عاطفی است. در مقایسه‌های معتبرتر با کارگردانان صاحب نام این سبک اگر بلید رانر محصول 1982 ساخته رایدلی اسکات و یا حتی آواتار محصول 2009 ساخته جیمز کامرون را آثاری در ژانر علمی تخیلی بدانیم که کرامت انسانی و رذالت بشری را به بهترین وجهی به نصویر می‌کشند باید شکل آب را اثری همینگونه اما با ظرافت‌های شمرده‌تر به حساب بیاوریم.

  • اهمیت تاریخ شفاهی؛ ۲ خاطره از اسدالله علم

    اهمیت تاریخ شفاهی؛ ۲ خاطره از اسدالله علم

    به سنت مرسوم امسال نیز از دهم بهمن تا بیست و دوم مستندهای جدید تلویزیون در باره رجال پهلوی پخش خواهد شد. پیش از این نیز معمای شاه به صورت بک سریال پرقسمت و کم بیننده از تلویزیون پخش شده بود. بحث ما اینجا تاریخ شفاهی و مطالعات رسانه است. آنچه تلویزیون ما درباره تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران روایت می‌کند عمدتا هیچ ارزش و کیفیت و اعتبار علمی ندارند. احتمالا تنها امتیاز این آثار نمایش عکس و فیلم های آرشیوی اینگونه مستندهاست.

  • عشق زیرپای جنون

    عشق زیرپای جنون

    کمدی سیاه و جنایی "سه بیلبورد بیرون ابینگ؛ میزوری" نوشته و ساخته مارتین مک دونا یکی از تحسین‌برانگیز ترین فیلم‌های 2017 بود. مک دونا به عنوان یک کارگردان و نویسنده مطرح تئاتر که پیش از این با بروژ محصول 2008 و هفت روانی محصول 2012 امضای خود را به عنوان یک کارگردان ششدانگ گزیده کار در سینما نیز ثبت کرده بود؛ حالا با سه بیلبورد؛ فضایی بیشتر برای ارائه یک کار کمدی سیاه و جنایی بدست آورده است.

  • مدیری فن‌سالار و مدرن، با عزت‌نفس و کرامت‌انسانی

    مدیری فن‌سالار و مدرن، با عزت‌نفس و کرامت‌انسانی

    دکتر انتظامی پنج سال پیش به خانه‌اش در معاونت مطبوعاتی بازگشت و در این ایام هویت ششدانگ و موجهی برای این حوزه و صنف شریف مطبوعاتی رقم زد. او یک مدیر مدرن با رویکرد شفاف‌سازی در بخش‌های ستاد و صف بود. طرفه آنکه آمدنش به معاونت مطبوعاتی یک نیاز و فریاد شوق از سوی هم‌صنفانش بود.او در بیست و پنج سالگی مدیرکل معاونت مطبوعانی وزارت ارشاد شد و در 45 سالگی به مقام معاون وزیر در این بخش رسید. این بیست سال او در همین حیطه مطبوعات و روزنامه و رسانه به فعالیت پرداخت. چند مدیر مانند انتطامی در بدنه دولت‌ها بودند که در مقامی که شان و منزلت و منشا خیرشان بود نشستند؟ و یا در فاصله دوری‌شان از سمت دولتی در همان تخصص و حیطه خود ماندند؟

  • جامه‌دران بزم رزم

    جامه‌دران بزم رزم

    بزم رزم را سید وحید حسینی به گونه‌ی ترکیبی ساخته است. این ترکیب بیان روایی تاریخ شفاهی است. روایت در تاریخ شفاهی مبتنی بر دریافت‌ها از شنیده‌ها و عقاید شاهدانی است که در بطن ماجرایی حضور داشتند یا در باره آن تحقیق کرده‌اند. گستره تاریخ شفاهی در ژانر مستند در درجه اول باید به صداقتش پایبند باشد و فیلم حسینی منصف و معتدل و گاهی فاخر جلوه گری می‌کند.

  • درباره دانکرک کریستوفر نولان

    درباره دانکرک کریستوفر نولان

    فیلم جنگی و حماسی "نجات سرباز رایان"ساخته استیون اسپیلبرگ محصول 1998 را به یاد بیاورید. اگر سکانس جاودانه و 27 دقیقه‌ای ورود نیروهای متفقین به ساحل نرماندی در زوئن 1944 در برگیرنده اوج کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری و ایثار در مواجهه منفعت طلبی و غرور در برابر بی‌قیدی باشد؛ و همه اینها در قالب یک نظام و وظیفه فردی؛ دانکرک کریستوفر نولان روایتی شبیه به همین؛ اما در نظام جمعی است.

  • اکران فیلم خارجی: امروز، فردا یا هیچ‌وقت!

    فیلم کمدی و مطرح حالا یا هیچ وقتNow or Never محصول 1921 بابازی هارولد لوید فقید،حداقل در عنوان؛ حال و روز اکران فیلم‌های خارجی در کشورمان را تداعی می‌کند. بحث اکران فیلم خارجی همواره سه دغدغه‌ی اصلی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را مطرح کرده است. اما طرح این مقوله‌ها همواره به هیچ انجامیده و کفه ترازو به سمت و سوی مخالفان بی شمار آن سنگینی کرده است.

  • رفقا می‌روند؛ سینما می‌ماند

    رفقا می‌روند؛ سینما می‌ماند

    هنرهفتم تجلی کرامت انسانی است. برخی این هنر را خلق می‌کنند و برخی خلق این اثر هنری را نقد. نقد استاندارد فیلم خون تازه‌ای برای هر نوع سینما است. فارغ از هر ملیت و فرهنگی نقد سینما در این 100 ساله بخشی از نیروی پیش برنده این هنر به حساب می‌آید.

  • فروشنده؛ خونی تازه برای سینمای ایران

    روایت در سینمای درام اجتماعی، جلوه‌گری کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری است. کرامت و رذالت هر دو در زندگی آدمی نقش دارند و در سینما این دو انگاره بسته به عناصر داستان پرورده می‌شوند. آثار اصغر فرهادی در حال حاضر به نوعی پیشگام چنین سینمایی در ایران و همچنین یک زبان بین‌المللی و کلاس جهانی در این ژانر است. او هم یک کارگردان ششدانگ است و هم یک فیلمنامه نویس قهار و مسلط به قواعد ژانر. در آثار او کرامت انسانی به مثابه یک فرشته نگهبان در جامعه‌های کوچک نظیر خانواده و فامیل دیده می‌شوند و در سویی دیگر رذالت بشری نیز در جای جای آثار او به مثابه شیطانی در کمین جلوه‌گری دارند.

  • زیر دمای ۳۷ درجه دوستت دارم

    محمدرضا رستمی برادر عزیزمان دیروز چهره در نقاب خاک کشید. همه‌مان خون دل خوردیم از رفتن غریبانه‌ او. دل‌نوشته‌ها نوشتیم و خواندیم و خون گریه کردیم. با این‌همه چرا فقط موقعی که دمای بدن یکی از رفقا زیر 37 درجه می‌آید ما دور هم جمع می‌شویم؟

  • از هاله‌ نور تا رویای کور

    ...ما به نیویورک که رفته بودیم، قبل از آن‌که برویم خیلی جوسازی بود، تهدید کرده بودند که اگر بیای، دستگیرت می‌کنیم. گفتم: من می‌آیم. گفتند: پس امنیت را برقرار نمی‌کنیم. گفتم: پس حتما آنجا خبری هست که مخالفت می‌کنند. من می‌آیم.خودشان آنقدر علیه ما تبلیغ کرده بودند که همه گوش‌ها و چشم‌ها را به سمت ما متوجه کرده بودند که این هیأت کی هست...