یکشنبه 1 بهمن 1396

تهرانی، مهدی

متولد تهران ۱۳۴۸/ روزنامه‌نگار؛ مدرس و منتقد سینما و پژوهشگر ارشد رسانه‌های تصویری / تحصیلات: شیمی صنایع غذایی:شهید بهشتی 1372/پژوهش تاریخ سینما: رویال کالج لندن 1375/ سینما و مطالعات رسانه‌های تصویری: مک‌گیل ۱۳۷۸. فعالیت مطبوعاتی:ضمایم و روزنامه اطلاعات 1374-1368/مدیر تحریریه روزنامه گنبد‌کبود ۱۳۷۶/ روزنامه جام جم 1388-1379/ روزنامه همشهری:۱۳۸۵تاکنون / عضو هیات انتخاب چهارمین جشنواره بین المللی ویدیو سوره/ رئیس هیات انتخاب اولین جشنواره فیلم دانشجویان سراسر کشور
  • عشق زیرپای جنون

    - کمدی سیاه و جنایی "سه بیلبورد بیرون ابینگ؛ میزوری" نوشته و ساخته مارتین مک دونا یکی از تحسین‌برانگیز ترین فیلم‌های 2017 بود. مک دونا به عنوان یک کارگردان و نویسنده مطرح تئاتر که پیش از این با بروژ محصول 2008 و هفت روانی محصول 2012 امضای خود را به عنوان یک کارگردان ششدانگ گزیده کار در سینما نیز ثبت کرده بود؛ حالا با سه بیلبورد؛ فضایی بیشتر برای ارائه یک کار کمدی سیاه و جنایی بدست آورده است.

  • مدیری فن‌سالار و مدرن، با عزت‌نفس و کرامت‌انسانی

    - دکتر انتظامی پنج سال پیش به خانه‌اش در معاونت مطبوعاتی بازگشت و در این ایام هویت ششدانگ و موجهی برای این حوزه و صنف شریف مطبوعاتی رقم زد. او یک مدیر مدرن با رویکرد شفاف‌سازی در بخش‌های ستاد و صف بود. طرفه آنکه آمدنش به معاونت مطبوعاتی یک نیاز و فریاد شوق از سوی هم‌صنفانش بود.او در بیست و پنج سالگی مدیرکل معاونت مطبوعانی وزارت ارشاد شد و در 45 سالگی به مقام معاون وزیر در این بخش رسید. این بیست سال او در همین حیطه مطبوعات و روزنامه و رسانه به فعالیت پرداخت. چند مدیر مانند انتطامی در بدنه دولت‌ها بودند که در مقامی که شان و منزلت و منشا خیرشان بود نشستند؟ و یا در فاصله دوری‌شان از سمت دولتی در همان تخصص و حیطه خود ماندند؟

  • جامه‌دران بزم رزم

    - بزم رزم را سید وحید حسینی به گونه‌ی ترکیبی ساخته است. این ترکیب بیان روایی تاریخ شفاهی است. روایت در تاریخ شفاهی مبتنی بر دریافت‌ها از شنیده‌ها و عقاید شاهدانی است که در بطن ماجرایی حضور داشتند یا در باره آن تحقیق کرده‌اند. گستره تاریخ شفاهی در ژانر مستند در درجه اول باید به صداقتش پایبند باشد و فیلم حسینی منصف و معتدل و گاهی فاخر جلوه گری می‌کند.

  • درباره دانکرک کریستوفر نولان

    - فیلم جنگی و حماسی "نجات سرباز رایان"ساخته استیون اسپیلبرگ محصول 1998 را به یاد بیاورید. اگر سکانس جاودانه و 27 دقیقه‌ای ورود نیروهای متفقین به ساحل نرماندی در زوئن 1944 در برگیرنده اوج کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری و ایثار در مواجهه منفعت طلبی و غرور در برابر بی‌قیدی باشد؛ و همه اینها در قالب یک نظام و وظیفه فردی؛ دانکرک کریستوفر نولان روایتی شبیه به همین؛ اما در نظام جمعی است.

  • اکران فیلم خارجی: امروز، فردا یا هیچ‌وقت!

    - فیلم کمدی و مطرح حالا یا هیچ وقتNow or Never محصول 1921 بابازی هارولد لوید فقید،حداقل در عنوان؛ حال و روز اکران فیلم‌های خارجی در کشورمان را تداعی می‌کند. بحث اکران فیلم خارجی همواره سه دغدغه‌ی اصلی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را مطرح کرده است. اما طرح این مقوله‌ها همواره به هیچ انجامیده و کفه ترازو به سمت و سوی مخالفان بی شمار آن سنگینی کرده است.

  • رفقا می‌روند؛ سینما می‌ماند

    - هنرهفتم تجلی کرامت انسانی است. برخی این هنر را خلق می‌کنند و برخی خلق این اثر هنری را نقد. نقد استاندارد فیلم خون تازه‌ای برای هر نوع سینما است. فارغ از هر ملیت و فرهنگی نقد سینما در این 100 ساله بخشی از نیروی پیش برنده این هنر به حساب می‌آید.

  • فروشنده؛ خونی تازه برای سینمای ایران

    - روایت در سینمای درام اجتماعی، جلوه‌گری کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری است. کرامت و رذالت هر دو در زندگی آدمی نقش دارند و در سینما این دو انگاره بسته به عناصر داستان پرورده می‌شوند. آثار اصغر فرهادی در حال حاضر به نوعی پیشگام چنین سینمایی در ایران و همچنین یک زبان بین‌المللی و کلاس جهانی در این ژانر است. او هم یک کارگردان ششدانگ است و هم یک فیلمنامه نویس قهار و مسلط به قواعد ژانر. در آثار او کرامت انسانی به مثابه یک فرشته نگهبان در جامعه‌های کوچک نظیر خانواده و فامیل دیده می‌شوند و در سویی دیگر رذالت بشری نیز در جای جای آثار او به مثابه شیطانی در کمین جلوه‌گری دارند.

  • زیر دمای ۳۷ درجه دوستت دارم

    - محمدرضا رستمی برادر عزیزمان دیروز چهره در نقاب خاک کشید. همه‌مان خون دل خوردیم از رفتن غریبانه‌ او. دل‌نوشته‌ها نوشتیم و خواندیم و خون گریه کردیم. با این‌همه چرا فقط موقعی که دمای بدن یکی از رفقا زیر 37 درجه می‌آید ما دور هم جمع می‌شویم؟

  • از هاله‌ نور تا رویای کور

    - ...ما به نیویورک که رفته بودیم، قبل از آن‌که برویم خیلی جوسازی بود، تهدید کرده بودند که اگر بیای، دستگیرت می‌کنیم. گفتم: من می‌آیم. گفتند: پس امنیت را برقرار نمی‌کنیم. گفتم: پس حتما آنجا خبری هست که مخالفت می‌کنند. من می‌آیم.خودشان آنقدر علیه ما تبلیغ کرده بودند که همه گوش‌ها و چشم‌ها را به سمت ما متوجه کرده بودند که این هیأت کی هست...

  • دولت یازدهم و طبقه متوسط

    - طبقه متوسط هر جامعه‌ای گنجینه‌ی معنوی و انسانی آشکار و نهان آن سرزمین است. طبقه متوسط اگر به لحاظ مالی هرگز به طبقه مرفه ربطی ندارد و عمدتا به طبقه کارگر شبیه است اما به لحاظ فرهنگی دو بال اصلی پیشرو در هر جامعه‌ای است. شدت و ضعف طبقه متوسط در بزنگاه‌های تاریخی باعث شده تا کل بافتار جوامع دستخوش تغییر شوند. طبقه متوسط اما در جامعه ایرانی بروز و ظهور فراوانی داشته‌اند و در عمده مواقع به تثبیت رسیدند. تا اینکه ازسال 1384 تقریبا این طبقه شریف بدلیل بی‌منطقی و ندانم‌کاری و بی‌توجهی مدیران دولت‌های نهم و دهم به بستر احتضار افتاد.

آرشیو ماهانه
x