۱۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری

در خبرها آمده‌ که اولین قطار ترانزیتی افغانستان‌-ترکیه از اول اردیبهشت در مسیر ایران متوقف شده‌ است. این قطار که حامل سنگ کالک است، قرار بود اولین قطاری باشد که بعد از تکمیل راه‌آهن خواف-هرات در تابستان گذشته از این محور راهی ترکیه شود. درباره علت این اتفاق، اگرچه گمان‌هایی وجود دارد، اما رسما توضیحی داده نشده‌ است.

در خبرها آمده‌ که اولین قطار ترانزیتی افغانستان‌-ترکیه از اول اردیبهشت در مسیر ایران متوقف شده‌ است. این قطار که حامل سنگ کالک است، قرار بود اولین قطاری باشد که بعد از تکمیل راه‌آهن خواف-هرات در تابستان گذشته از این محور راهی ترکیه شود. درباره علت این اتفاق، اگرچه گمان‌هایی وجود دارد، اما رسما توضیحی داده نشده‌ است. این اتفاق در بستر آنچه‌ به «تقابل کریدورهای تجاری» شهرت یافته، درخور توجه است. با وجود اینکه به لحاظ ژئوپلیتیک و دسترسی، ایران محوری‌ترین موقعیت را در محل اتصال سه قاره جهان دارد و می‌توانست قلب ترانزیت جهان باشد، اما حضور ایران در هفت مسیری که در یکی، دو دهه اخیر برای اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب عالم مدنظر بوده، بسیار اندک است و تقریبا همه آنها ایران را دور می‌زنند. در مسیر جاده ابریشم چین-اروپا، عمدتا استفاده از مسیر دریایی ایران در خزر مدنظر است. کریدور شمال-جنوب که قرار است از ایران بگذرد، همچنان با مشکل عدم تکمیل دو خط‌ آهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا مواجه است. این در حالی است که برای مثال، ترکیه بخش اصلی در شش مسیر است و تنها در مسیر دریایی جاده ابریشم چین به اروپا نام ترکیه دیده نمی‌شود.

حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری با وجود نزدیک‌تر و ارزان‌تر بودن ترانزیت از طریق ایران، تنها یکی از نمونه‌هایی است که حکایت از بلااستفاده‌ماندن موقعیت ژئوپلیتیک کشور دارد. در حوزه‌های دیگر نیز، به‌ویژه در خلیج فارس، مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران در حال رنگ‌باختن است. رابرت کاپلان در کتاب مرجعش (the Revenge of Geography)‌ از موقعیت «محوری» ایران در خاورمیانه می‌گوید و تأکید می‌کند که «امتیاز موقعیت مکانی ایران در جنوب هارتلند مکیندر و داخل ریملند سپایکمن مهم‌تر از هر عامل دیگری است». ایران بر سر راه شرق و غرب و رابط طبیعی بین آسیای میانه، شبه‌قاره هند و خاورمیانه است. دامنه‌های غربی رشته‌کوه‌های زاگرس بر بین‌النهرین مسلط است. ایران بالقوه دارای بیشترین نفوذ طبیعی بر آسیای میانه و قفقاز است. کاپلان توجه می‌دهد که تمام نفت خاورمیانه بزرگ، یا در جنوب ایران است یا در شمال ایران و ایران در بهترین موقعیت برای ترانزیت نفت و اشراف بر مسیرهای انتقال آن قرار دارد. موقعیت ایران و فلات ایران به‌عنوان «قلعه خاور نزدیک» به ایران امکان داد تا نخستین امپراتوری جهان را بنا نهد و در مقاطعی هم‌زمان در آتن و آسیای میانه حضور داشته باشد. ایران برخلاف بسیاری از کشورهای خاورمیانه، کشوری بی‌تاریخ و مصنوعی نیست و سابقه مستمر ملت-دولت‌سازی ایران بیش از هر دولت دیگری در منطقه است. به لحاظ جغرافیای فرهنگی، ایران در طول تاریخ خود همیشه جذابیت تمدنی داشته و از اروپای شرقی تا بغداد و تا کلکته به نوعی قلمرو فرهنگ فارسی بوده‌ است.

ایران از مزیت‌های ژئوپلیتیک بی‌نظیری نیز در خلیج فارس برخوردار است. چهار جزیره ایرانی در نوار شمالی تنگه هرمز، اشراف ایران بر این آبراه حیاتی را تأمین می‌کنند. ایران بیشترین ساحل را در خلیج فارس دارد، آب در جوار سواحل ایران بیشترین عمق را دارد و خطوط تفکیک تردد دریایی ناچارا از مجاورت شش جزیره ایرانی در خروجی غربی تنگه هرمز می‌گذرند. ضمن اینکه ایران با بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز با دریای عمان و دریای عرب و وجود بندر چابهار، بهترین انتخاب برای دسترسی آسیای مرکزی به دریای آزاد است.

اما مزیت‌های ژئوپلیتیک می‌تواند پایدار و همیشگی نباشد. تحولات تکنولوژیک مانند دریانوردی، سلاح‌های موشکی و هسته‌ای، تغییر صف‌بندی قوا در منطقه‌ و جهان، رونق یافتن و متروک‌شدن مسیرهای ارتباطی، افزایش یا کاهش استفاده از برخی منابع طبیعی، شکل‌گیری و فروپاشی ائتلاف‌ها و... بر موقعیت ژئوپلیتیک کشورها تأثیر دارند. بنابراین‌ اگرچه جغرافیای مناطق تقریبا ثابت است، اما مزیت‌ها و معضلات ژئوپلیتیک تحت تأثیر تعامل بین جغرافیا، تصمیمات دولت‌ها و پیشرفت فناوری می‌توانند متحول شوند. مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران اکنون به دو دلیل با تهدیدات جدی مواجه است: ۱- بی‌توجهی دولت ایران به کاهش مستمر اهمیت عوامل ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک و اهمیت یافتن فزاینده عوامل ژئواکونومیک و ۲- فقدان عمل‌گرایی و انعطاف‌پذیری لازم برای تطبیق خود با تحولات اثرگذار بر نظم ژئوپلیتیک در منطقه و جهان.

دورخوردن ایران توسط کریدورهای تجاری و لوله‌های نفت و گاز، توسعه کرانه‌های جنوبی خلیج فارس در قیاس با عقب‌ماندگی کرانه‌های ایران، احتمال اتصال جاده‌ای ترکیه با آسیای میانه از طریق دالان زنگزور که از زمان صفویه خط قرمز ایران بوده و... می‌توانند آثار سوء ماندگاری بر ژئوپلیتیک ایران داشته باشند. مشکل در انتقال سنگ معدنی افغانستان به ترکیه از طریق ایران، در صورت ادامه می‌تواند افغانستان را نیز متوجه مسیر ترکمنستان آذربایجان کند. تأخیر در تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا که موجب تعلیق کریدور شمال-جنوب از طریق ایران است، نمونه دیگری از نقش دولت در زائل‌کردن مزیت‌های ژئوپلیتیک است. ضمن اینکه اثرات سوء مشکلات مزمنی مانند ادامه تحریم‌ها و سیاست خارجی ناکارآمد بیشتر است. تصمیمات درست سیاسی می‌توانند بر مزیت‌های ژئوپلیتیک بیفزایند و از معضلات ژئوپلیتیک بکاهند. ایران به خاطر قرارداشتن در منطقه‌ای که دوستان فرهنگی و مذهبی ذاتی ندارد، باید سیاست خارجی ملی‌گرایانه، عمل‌گرایانه و غیرایدئولوژیک داشته باشد، در غیر این صورت تنها می‌ماند.

*منتشر شده در شرق

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1901351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 58
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    54 6
    بجای اینکه اسرائیل محو شود ایران داره اهمیت خودشو از دست میده ما کجای کاریم
  • US ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 49
    باشه. بریم نوکرو برده اروپا و امریکا بشیم. مثل اکراین
  • َآرش IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    54 0
    نشان از بی ارزش بودن سرنوشت ایران زمین برای مدیران دولتی است ! تا زمانی که نفت و گاز به راحتی استخراج و با کمترین قیمت فروش میرود این آقایون فقط حرف پوچ تحویل مردم میدهند.
  • جواد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    49 2
    ما یک کشور منزوی و بد بخت هستیم که درد خود تحریمی و بزرگ بینی هم داریم و بدون آینده هم هستیم
  • شهروند IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    39 1
    عزیز من مدیریت کلان یه کشور وملت درسطح منطقه ای تخصص وهمت وپذیرش خارجی میخواد وقتی با همه کس درگیرهستی ومدعی قیمومیت .وقتی مدیریت اقتصاد ملی فاجعه هست دنیا احمق نیست روی این مدیریت برنامه ريزي بکند
  • رضا IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    40 0
    آیا کسی پاسخگوی این همه کم کاری و از دست دادن فرصت ها هست؟؟
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    26 1
    دقیفا مطابق تحلیل نامبرده باید سیاست خارجی ملی‌گرایانه، عمل‌گرایانه و غیرایدئولوژیک باشد
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    44 1
    سالهاست که اقتصاد رو به کشورهای همسایه باختیم.تا دیروز ترکیه و امارات و عربستان از ایران جلو زده بودن فردا نوبت عراق و چند سال بعد همین افغانستان ایران و دیگه حساب نخواهد کرد.نتیجه اش هم شده اینکه کشوری با این همه ثروت اکثر مردمش با بدبختی دارن زندگی میگذرونن.در واقع داریم تبدیل میشیم به یه کره شمالی با ابعاد بزرگتر.
  • احمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    14 3
    دالان زنگزور از زمان صفویه خط قرمز ایران بوده !!!؟؟؟ چطور خط قرمز صفویه بوده ، در حالیکه قفقاز و آذربایجان و ارمنستان در دوره صفوه قسمتی از خاک ایران بودند !!؟؟
  • محمود IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 7
    زاهدان-بیرجند و بیرجند-عشق آباد طبس-ورامین / قم راه آهن های مغفول مانده هستند. راه آهن قوی و شمالی جنوبی و شرقی غربی راز کریدور شدن ایران است (از افغانستان و چین تا عراق و ترکیه)
  • م ه IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    28 1
    تحریم نمنه دی ؟!
  • خ IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    35 3
    عاقبت مرگ بر آمریکاست که نان ملت رااجرکرده وبکام دلالان تحریم داخلی که نبض دلاردستشان است وجان مردم را میشناسند ازاین بهتر نمیشه ..مادور خودمان حصار کردیم ونمیخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم واین توابع آنست وچیز عجیبی نیست ..کشوری موفق و پایدار خواهد بود که تجارت خارجی فعال داشته باشد ..قطار افغان ترکیه مشکلش حصار بین ایران افغان است وهمانکاری که ترکیه باماکرد وما مصالحش رادادیم وتشویقشان کردیم ..علت بی ارزشی پول ماتعامل بادمیا هست که دولتمردان اعلام کردند که پول کاغذی پاره بیش نیست
  • یک مستمری بگیر IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    33 1
    ایران بقدری بی ثبات و غیرقابل همکاری شده که تمام مسیرهای تجاری از شرق به اروپا حاضرند مسیر طولانی را طی کنند اما با جکومت ایران وارد عمل نشوند آیا سران نظام فهمیده اند که هیچ کشوری حاضر به مراوده با ایران نیست ؟
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 13
    ممنون اما چرا نویسنده تحقیق نکرده که علت توقف قطار افغانستان چیست؟ شاید مربوط به ایران نباشد. ممکن است حامل چیز دیگری بوده. وقت مردم را محترم بدانید‌
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    30 2
    عزیزم این حذف نیست .کریدورهای تجارت برای تجارت آزاد و قانونی است روابط بین المللی .خب مگر ایران تجارت دارد تا کریدور هم داشته باشه .این مملکت تجارتش مافیایی است کریدور میخواد چکار