۶ نفر
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
هنر خرید میز و لوازم پینگ پنگ

وقتی بازی تنیس روی میز یا به اصطلاح پینگ پنگ در سال ۱۹۲۶ توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز تایید شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که زمانی این بازی، به یک ورزش مهیج تبدیل شود. اما این اتفاق افتاد و تنیس روی میز نه تنها طرفداران خاص و حرفه‌ای خود را پیدا کرد، بلکه به ورزش‌های المپیک نیز اضافه شد. پینگ پنگ مانند همه‌ی بازی‌ها، قوانین خاص خود را دارد. از این رو، برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای، باید قواعد بازی و سبک‌های مرتبط با آن را بشناسید.

وقتی بازی تنیس روی میز یا به اصطلاح پینگ پنگ در سال ۱۹۲۶ توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز تایید شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که زمانی این بازی، به یک ورزش مهیج تبدیل شود. اما این اتفاق افتاد و تنیس روی میز نه تنها طرفداران خاص و حرفه‌ای خود را پیدا کرد، بلکه به ورزش‌های المپیک نیز اضافه شد. پینگ پنگ مانند همه‌ی بازی‌ها، قوانین خاص خود را دارد. از این رو، برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای، باید قواعد بازی و سبک‌های مرتبط با آن را بشناسید. اما آشنایی با قواعد به تنهایی کافی نیست، واقعیت این است که پینگ پنگ به وسایلی نیاز دارد که انتخاب درست آن‌ها می‌تواند در روند حرفه‌ای‌شدن شما، بسیار تاثیرگذار باشد. اما منظور از وسایل و تجهیزات پینگ پنگ چیست؟ آیا اگر زمانی بخواهید میز پینگ پنگ بخرید، می‌دانید معیارهای انتخاب درست چیست؟ ما در اینجا به برخی از نکات مهم در خرید توپ پینگ پنگ، راکت و میز اشاره کرده‌ایم.

چک‌لیستِ خرید راکت پینگ پنگ

خرید راکت پینگ پنگ، از مهمترین مراحل در بازی تنیس روی میز است. از این رو، در انتخاب یک راکت مناسب، باید عوامل زیادی را در نظر داشته باشید. کارکرد راکت (کنترلی-دفاعی یا سرعتی-تهاجمی) قیمت و برند، برخی از عوامل مهمی است که شناخت آن‌ها می‌تواند به انتخاب درست در خرید راکت پینگ پنگ کمک کند.

کارکرد راکت پینگ پنگ

 به‌طور کلی، راکت‌ها با توجه به سطح سرعت و کنترل خود، در چند نوع سرعتی، کنترلی، متعادل و تفریحی دسته‌بندی می‌شوند.

راکت پینگ پنگ سرعتی، تهاجمی

اگر در فکر خرید راکت پینگ پنگ سرعتی هستید، باید بدانید که سطح سرعت آن‌ها بیشتر از سطح کنترل آن‌هاست. این راکت‌ها معمولا دارای چوب و رویه سخت هستند. یعنی هرچه چوب و رویه راکت سفت و سخت باشد، میزان سرعت آن نیز بالا می‌رود. علاوه بر این، اکثر چوب‌های راکت سرعتی در ترکیب خود، لایه‌های کربن دارند و معمولا ۷ لایه هستند.

البته همیشه این طور نیست. یعنی راکت‌هایی نیز وجود دارند که به‌دلیل فناوری‌های خاص خود ۵ یا ۷ لایه هستند و تماما از چوب تشکیل شده‌اند؛ اما راکتی سرعتی محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، لیمبا را می‌توانیم یک چوب سفت و سخت بدانیم. این چوب بیشتر در میان بازیکنان اروپایی طرفدار دارد. به‌طور کلی، خرید راکت پینگ پنگ سرعتی- تهاجمی بیشتر به بازیکنان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. 

هنر خرید میز و لوازم پینگ پنگ

رویه و چوب راکت‌ها به‌صورت جداگانه عرضه می‌شوند و شما می‌توانید چوب راکت‌های مختلف با کارکرد و برند متفاوت را با رویه‌های متفاوت جفت‌وجور کنید. رویه‌ها نیز معمولا ترکیبی از اسفنج و یک رویه لاستیکی هستند. البته برخی از رویه‌ها نیز فاقد اسفنج هستند. لاستیک رویی نیز معمولا به شکل دانه‌دار بلند یا کوتاه است. رویه‌های دانه‌دار کوتاه، تقریبا در اکثر موارد، اسفنج دارند؛ اما رویه‌های دانه بلند ممکن است با اسفنج یا بدون اسفنج ساخته شوند. در خرید راکت پینگ پنگ با رویه سرعتی، علاوه بر سختی آن باید به ضخامت اسفنج نیز توجه داشته باشید. زیرا هر چه ضخامت بیشتر باشد، رویه سرعتی‌تر است.

خرید راکت کنترلی،‌ دفاعی

در مقابل، راکت‌های کنترلی- دفاعی راکت‌هایی هستند که چوب و رویه آن‌ها معمولا نرم است. آیوس، یکی از چوب‌های نرم است که طرفداران زیادی میان کاربران و بازیکنان آسیایی دارد. راکت‌های نرم و دفاعی، معمولا قوس‌دهی و پیچ بیشتری نسبت به راکت‌های سرعتی دارند. از این رو چسبندگی آن‌ها نیز بیشتر است. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید یک راکت سرعتی با پیچ‌دهی بالا پیدا کنید.

به‌طور کلی، خرید راکت پینگ پنگ دفاعی و کنترلی، بیشتر توسط بازیکنان مبتدی انجام می‌شود. هرچند ممکن است برخی از بازیکنان حرفه‌ای نیز با توجه به سبک بازی خود، از راکت‌های دفاعی-کنترلی استفاده کنند.

خرید راکت پینگ پنگ متعادل

راکت‌های متعادل راکت‌هایی هستند که میزان سرعت و کنترل آن‌ها نزدیک به هم و گاه حتی کاملا یکسان است. این نوع راکت‌ها، معمولا کاربری همه‌جانبه دارند و توسط بسیاری از بازیکنان اعم از مبتدی، متوسط و حرفه‌ای استفاده می‌شود. این راکت‌ها معمولا نرمی و سختی متوسطی دارند.

راکت‌های تفریحی

در میان راکت‌ها، می‌توان از راکت‌های آماده نیز نام برد. منظور از راکت‌های آماده راکت‌هایی هستند که رویه و چوب راکت آن‌ها به شکل آماده به هم چسبانده شده است. بیشتر این راکت‌ها، کاربری بسیار ابتدایی دارند و برای بازی‌های تفریحی خریده می‌شوند. معمولا این راکت‌ها، قیمت پایینی نیز دارند.

قیمت راکت پینگ پنگ

قیمت، از دیگر عوامل مهمی است که در هنگام خرید راکت پینگ پنگ باید به آن توجه کنید. قطعا هرکسی با توجه به بودجه‌ی خود اقدام به تهیه راکت می‌کند؛ اما همیشه قیمت‌های پایین به‌معنای کیفیت پایین نیست. در حال حاضر، چوب راکت و رویه‌هایی وجود دارند که با کارکرد و کیفیت بالا، قیمت بسیار مناسبی دارند. یینهه (Yinhe) یکی از این برندهاست که به دلیل قیمت‌های مناسب خود شناخته شده و معروف است.

برند راکت تنیس روی میز

برند نیز موضوع مهمی‌ست که در هنگام خرید راکت پینگ پنگ باید آن را مدنظر داشته باشید. برخی از برندها به قدری شناخته شده و معتبر هستند که نیازی نیست در مورد آن‌ها تحقیق کنید، مانند محصولات باترفلای. وقتی گفته می‌شود یک برند معتبر است بدین معناست که احتمالا بعد از خرید آن محصول، دچار پشیمانی نخواهید شد.

برندهایی نیز وجود دارند که چندان شناخته‌شده نیستند، اما ممکن است کیفیت خوبی داشته باشند. از این رو قبل از خرید راکت پینگ پنگ، خوب است حتما شناخت لازم نسبت به آن‌ها را به دست آورید.

خرید توپ پینگ پنگ؛ سهل و ممتنع

تمام توپ‌های پینگ پنگ، همان طور که در کتابچه راهنمای فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز (ITTF)  تعریف شده است، مشمول ۵ مقررات هستند:

  • توپ باید کروی و با قطر ۴۰ میلی‌متر باشد
  • وزن توپ باید ۲.۷ گرم باشد
  • توپ باید از سلولویید یا مواد پلاستیکی مشابه ساخته شود
  • توپ باید سفید یا نارنجی باشد
  • توپ باید یک روکش مات داشته باشد

برای خرید توپ پینگ پنگ برای مسابقات باید بدانید که قطر آن باید ۴۰ میلی‌متر (۱.۵۷ اینچ) باشد. بیشتر توپ‌هایی که در بازار پیدا می‌کنید در اندازه‌ی استاندارد مسابقات هستند؛ اما توپ‌های ۳۸ میلی‌متری (۱.۵ اینچی) نیز وجود دارند.

توپ‌های ۴۰ میلی‌متری پس از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی استاندارد شدند؛ اما برخی از بازیکنان هنوز خرید توپ پینگ پنگ ۳۸ میلی‌متری را ترجیح می‌دهند.

وزن توپ پینگ پنگ تاییده‌شده توسط ITTF باید ۲.۷ گرم باشد. اما وزن بین ۲.۶۷ تا ۲.۷۷ نیز قابل‌قبول است. توپ‌های سبک‌تر آهسته‌تر هستند و احتمال لرزش آن‌ها بیشتر است، در حالی که توپ‌های سنگین‌تر در مسیر حرکت خود سریع‌تر و پایدارتر هستند. اگر مبتدی هستید، به سراغ خرید توپ پینگ پنگ سنگین بروید که معمولا ۲.۷۷ گرم وزن دارند.

در مورد رنگ نیز، توپ‌های تنیس روی میز فقط می‌توانند سفید یا نارنجی باشند. برخی از بازیکنان استفاده از توپ‌های نارنجی را در طول تمرین انتخاب می‌کنند و در طول مسابقات به توپ‌های سفید روی می‌آورند؛ اما هیچ قانونی در مورد این وجود ندارد. روکش مات نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که در تمام توپ‌های پینگ پنگ مشترک است.

درباره‌ی جنس توپ نیز هر دو توپ سلولوییدی و غیرسلولوییدی توسط ITTF مجاز هستند؛ اما توپ‌های سلولوئیدی محبوبیت کمتری دارند، زیرا تولید آن‌ها گران‌تر است و باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان می‌شود (مثلاً بسیار قابل‌اشتعال‌بودن). با این حال، فارغ از همه این ویژگی‌ها، توپ‌ها، با توجه به برند خود می‌توانند قیمت متفاوتی داشته باشند که در هنگام خرید توپ پینگ پنگ لازم است به این موضوع توجه داشته باشید.

هنر خرید میز و لوازم پینگ پنگ

سخت و آسانِ خرید میز پینگ پنگ

در خرید میز پینگ پنگ نیز نکات متعددی وجود دارد. امکانات، طراحی و کاربری میز بسیار مهم است. با این حال، کاربری میز عامل مهمتری‌ست. در این مورد باید مشخص کنید که میز را برای خانه می‌خواهید یا برای کاربری حرفه‌ای و مسابقات.

اگر قصدتان از خرید میز پینگ پنگ برای بازی در خانه و کاربری تفریحی‌ست، می‌توانید از میزهای تاشو استفاده کنید تا بعد از اتمام بازی، آن را تا کنید. ثابت یا متحرک‌بودن میز نیز بسیار مهم است. برخی ترجیح می‌دهند میز را با خود به جاهای مختلف ببرند. پس در این مورد بهتر است میز چرخ‌دار بخرید.

اما اگر به دنبال خرید میز پینگ پنگ تاشو با کاربری تفریحی هستید، می‌توانید در میزهایی با قیمت پایین‌تر بگردید؛ اما اگر یک حرفه‌ای هستید بهتر است میزهای استاندارد با ضخامتِ صفحه‌ی ۲۵ میلی‌متری را انتخاب کنید. به‌طور کلی، میزهای حرفه‌ای و مدرن، اکثرا از MDF ساخته می‌شوند.

اقدام نهایی در خرید میز پینگ پنگ، راکت و توپ

انتخاب تجهیزات و لوازم پینگ پنگ، در وهله‌ی اول به سبک بازی شما بستگی دارد. پس بهتر است ابتدا بدانید در چه سطحی هستید و قرار است به چه سبکی بازی کنید. سپس سراغ سایر عوامل از جمله کیفیت، برند و قیمت بروید. با این حال، بعد از آنکه معیارهای مهم خود در خرید میز پینگ پنگ، توپ و راکت را مشخص کردید، می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع محصولات، به سایت لوزی به آدرس LOZI.SHOP مراجعه کنید. فروشگاه لوزی، مدل‌های بسیاری از لوازم را با برند، قیمت و طرح‌های متنوع در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1613048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =