پیشنهاد تمدید قرارداد ۶ ماهه به یک سرمربی، پیش از آن که یک پیشنهاد باشد، فحش است! این را نه فقط کارلوس کی‌روش که اغلب مربیان می‌گویند. معمولاً به یک مربی وقتی پیشنهاد تمدید ۶ ماهه می‌دهند که یا از عملکردش مطمئن نباشند یا از کارش رضایت نداشته باشند و یا نخواهند بماند.

روزنامه خبرورزشی نوشت: کارنامه ۷ ساله کی‌روش در ایران به وضوح می‌گوید نمی‌توان از عملکردش نامطمئن بود. دو دوره صعود مقتدرانه به جام‌جهانی، ۵ سال آقایی مطلق در آسیا، تغییر نسل بدون درد و خونریزی و معرفی ستاره‌های جدید در اردوها و بازی‌های ملی، کارنامه کی‌روش را در ایران تبدیل به یک کارنامه ایده‌آل کرده و سابقه حضورش در تیم‌های معتبر هم از او یک گزینه ایده‌آل برای تیم ملی ساخته ولی پس چرا باید به چنین گزینه مناسبی پیشنهاد کرد قراردادش را به مدت ۶ ماه تمدید کند؟

فدراسیون فوتبال می‌گوید می‌خواهد نتیجه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را ببیند و بعد درباره آینده کاری‌اش با کی‌روش مذاکره کند اما شواهد می‌گوید فدراسیون مایل به ادامه همکاری با کارلوس نیست. به نظر می‌رسد کی‌روش برای مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و حتی صاحب منصبان ورزش ما غیرقابل تحمل شده باشد.

کی‌روش به موازات تأثیر مثبتی که در فوتبال ایران داشته، نکته‌های منفی برجسته‌ای دارد. بدون تعارف برخی رفتارهای او را نمی‌توان تحمل کرد. اگرچه از لحاظ مالی، کارلوس به نسبت کارنامه‌اش و نتایجی که گرفته، اصلاً مربی گران‌قیمت یا پرتوقعی نیست و مبلغی که به عنوان دستمزد از ایران می‌گیرد، با توجه به اسم و رسمی که دارد، رقم مناسبی است اما برخی انتظارهای کارلوس از تحمل فوتبال ما خارج است؛ اعتراض‌های کارلوس که حالا به شدت دامنه‌دار شده و رفتارهایی که او بعضاً بروز می‌دهد، فدراسیون فوتبال و شاید هم وزارت ورزش را به نقطه‌ای رسانده که دیگر نمی‌توانند با او کنار بیایند.

هر چند کی‌روش این انتظارها را برای خودش ندارد و آن‌چه طلب می‌کند برای تیم ملی ما و در نهایت به نفع فوتبال ماست ولی گاهی اوقات لحن طلبکارانه او و این که از لحاظ شخصیتی عادت کرده همه را از رئیس فدراسیون تا دبیرکل و... مثل کارمند خودش ببیند، آزاردهنده می‌شود.

فدراسیون به وضوح نمی‌گوید از سلسله رفتارهای کارلوس شاکی است اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان ورزش ما دیگر تمایلی به ادامه این همکاری ندارند. البته آن‌ها خوب می‌دانند به همین راحتی هم نمی‌توانند از کارلوس عبور کنند. درست به همین دلیل، با این توجیه که باید عملکرد تیم ملی را در جام ملت‌ها ببینیم، به کی‌روش پیشنهاد تمدید قرارداد ۶ ماهه داده‌اند تا بعد از جام ملت‌ها درباره ماندن یا نماندن کارلوس تصمیم بگیرند. کی‌روش اما تصور می‌کند فدراسیون او را فقط تا پایان جام ملت‌ها می‌خواهد و به همین دلیل حاضر به تمدید قرارداد کوتاه‌مدت نیست. کارلوس معتقد است فدراسیون یا باید به احترام نتایج و عملکرد او، ‌همین حالا قراردادش را به مدت ۴ سال دیگر و تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ تمدید کند و یا قید ۶ ماه را هم بزند و با رفتن او بعداز پایان جام جهانی کنار بیاید.

صدالبته نتیجه‌ای خوب در جام جهانی روسیه، حتی نمایشی نظیر آن‌چه در برزیل مقابل آرژانتین دیدیم، می‌تواند بازی را به نفع سرمربی پرتغالی عوض کند و فدراسیون را به پذیرش تمام شرط‌های کی‌روش و تمدید ۴ ساله قراردادش وادار سازد.

«نمی‌شود که هم پول بالا بدهیم، هم حرف بشنویم و هم جرأت نداشته باشیم انتقاد کنیم!» این را آخرین بار از زبان یکی از عناصر صاحب‌نظر در ورزش ایران شنیدیم که درباره تمدید قرارداد کی‌روش می‌گفت همان ۶ ماه کافی است. این نگاه حالا در قالب ارائه پیشنهاد تمدید قرارداد ۶ ماهه به کارلوس کی‌روش نمود پیدا کرده است، پیشنهادی که با واکنش تند کارلوس همراه شد؛ «نمی‌مانم، جام جهانی پایان کار من و فدراسیون است.»

انگار دو طرف قبول دارند به بن‌بست و انتهای همکاری رسیده‌اند، هرچند در روسیه هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد.

مسئولان و کارشناسان پاسخ می‌دهند؛ آیا پیشنهاد ۶ ماهه به کی‌روش منطقی است؟

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی با پیشنهاد تمدید قرارداد ۶ ماهه فدراسیون فوتبال مخالفت کرد و اعلام نمود که پس از جام جهانی دیگر با تیم ملی همکاری نخواهد داشت. اینکه آیا دادن پیشنهاد ۶ ماهه به کی‌روش پس از ۲ بار حضور در جام جهانی منطقی بود یا نه، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و مسئولان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.

جلالی: هرکس جای کی‌روش بود، قبول نمی‌کرد
مجید جلالی سرمربی پیکان در این خصوص گفت: باید دید فدراسیون فوتبال برای چه این پیشنهاد را داد و چه برنامه‌هایی را در این خصوص دنبال می‌کرده است. به نظر من هر مربی دیگری جای کی‌روش بود، پیشنهاد تمدید قرارداد ۶ ماهه را قبول نمی‌کرد و خواهان زمان بیشتری برای کار می‌شد. مربی‌ای که سال‌ها در یک تیم کار کرده، قطعاً یک الگو و راه خاصی را تدوین کرده است و هر مربی دیگر جای او بیاید تا بخواهد در تیم جا بیفتد، مدتی را پر از دشواری و چالش سپری خواهد کرد. به نظرم طبیعی بود که کی‌روش قبول نکند.

حاج‌رضایی: دادن پیشنهاد به کی‌روش زود بود
امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: بحث تمدید قرارداد ۶ ماهه نیست. ما باید ببینیم تیم ملی در جام جهانی چه نتایجی را کسب خواهد کرد. به نظرم از حالا زود بود بحث تمدید قرارداد را مطرح کردیم. باید صبوری می‌کردیم و در مورد مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به وقتش با کی‌روش حرف می‌زدیم. آمدیم به کی‌روش قبل از شروع جام جهانی درباره جام ملت‌ها حرف زدیم و پیشنهاد ۶ ماهه دادیم و او هم قبول نکرد چون هیچ مربی‌ای حاضر نمی‌شود با تیمی ۶ ماهه قرارداد ببندد.

کفاشیان: خبر نداشتم پیشنهاد ۶ ماهه داده‌اند
علی کفاشیان رئیس سابق و نایب‌رئیس فعلی فدراسیون فوتبال گفت: من خبر نداشتم که به کی‌روش پیشنهاد ۶ ماهه برای تمدید قرارداد داده‌اند. قرار بود آقای تاج با کی‌روش صحبت کند و پاسخ نهایی سرمربی تیم ملی را به هیئت رئیسه بدهد. من موافق یا مخالف حضور کی‌روش در تیم ملی و تداوم همکاری با او نیستم ولی باید دید در روزهای آینده و یا پس از جام جهانی شرایط به چه صورت خواهد بود. به طور حتم اگر ماندن کی‌روش به سود فوتبال ما باشد، فدراسیون فوتبال این کار را پس از توافق با او انجام خواهد داد.

ساکت: ما دوست داریم کی‌روش در جام ملت‌ها هم باشد
محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: مهدی تاج بارها با کی‌روش صحبت کرده و مباحث مربوط به تمدید قرارداد با سرمربی تیم ملی را پیش برده است. فدراسیون فوتبال به طور حتم علاقه دارد با کی‌روش ادامه دهد و در جام ملت‌های آسیا ایشان روی نیمکت ما باشد اما باید دید در نهایت مذاکرات تاج و کی‌روش به کجا خواهد کشید چون مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر بیشتر تمرکز کی‌روش روی تیم ملی برای حضور هرچه پرقدرت‌تر در جام جهانی است لذا نمی‌توان گفت که طرفین تصمیم نهایی را گرفته‌اند.

پیوس: دادن پیشنهاد ۶ ماهه به کی‌روش منطقی نیست
فرشاد پیوس مهاجم اسبق تیم ملی و آقای گل پیشین فوتبال ایران و آسیا گفت: باید منطقی بود. تیم ملی بدون باخت و با هدایت کی‌روش با اقتدار به جام جهانی رفت. گروه ما در جام جهانی هم با حضور اسپانیا و پرتغال خیلی سخت است. ما در جام ملت‌های آسیا می‌توانیم شرایط قهرمانی داشته باشیم. باید از کی‌روش حمایت کرد و او را نگه داشت. دادن پیشنهاد همکاری ۶ ماهه به چنین مربی بزرگی کاری منطقی نیست چون او می‌تواند برای جام جهانی ۲۰۲۲ هم با تیم ملی موفق باشد و در جام ملت‌های پیش رو هم ما را قهرمان کند.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    0 0
    باید متاسف بود برای کشور و مدیریتی که بجای مقایسه عملکرد تیم ملی و میراث مدیریتی و فنی کیروش .....، عاشق آدم های ضعیف و بی هنر و بله قریان گو هایی هستند که نمونه هایی از آنرو در گذشته هایی نه چندان دور زیاد داشتیم ... بدیهی است امثال کیروش علاوه بر میراث فنی که بر همه کارشناسان بدون تعصب مثل روز مشخص هست بلحاظ اقتصادی هم چند برابر پولی رو که گرفته برای فدراسیون در آمد سازی کرده زیر بار فسادهای مدیریتی حاکم بر ساختار مدیران بی سواد ما و بازیکن سالاری و ...... نره مربیانی خارجی و داخلی که بدلیل بی هنری اسباب دست بازیکنان و رئیس فدارسیون و ریاست سازمان تربیت بدنی بودند و برده پولی که بهشون داده می شد بودند ..