۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰

ایرنا نوشت: استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن، فشار آمریکا علیه ایران را در سه محور اقتصادی، دیپلماتیک و روانی برشمرد و گفت گروه اقدام ایران در وزارت خارجه بیشتر با هدف دامن زدن به جو روانی علیه ایران راه اندازی شده است.

«شیرین هانتر» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود دولت ترامپ می خواهد در دل مردم و مسئولان ایران ترس ایجاد کند و اساسا جنگ روانی، یک ضلع مهم از برنامه فشار همه جانبه آمریکا به ایران است.

 


وی با تاکید بر ضرورت دیپلماسی عمومی در مرحله کنونی اظهار کرد: ایران می تواند با اعلام شرط های خودش برای مذاکره مانع از بازی تبلیغاتی آمریکا درباره مخالفت جمهوری اسلامی با گفت وگو شود.

هانتر درباره راه انداختن گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا افزود: به نظر من گروه اقدام ایران بیشتر جنبه نمادین دارد. گفته می شود که قرار است هماهنگی میان دستگاه های دولتی آمریکا برای فشار به ایران به وجود دارد. به این معنا بیشتر جنبه داخلی دارد.

وی ادامه داد: من تردید دارم این گروه تاثیری بر کشورهای دیگر به منظور افزایش همکاری علیه ایران داشته باشد. البته چیزی که بر ایران موثر بوده، اعمال دولت ها نیست، بلکه شرکت هاست که در چارچوب اقتصاد آزاد از دولت ها مستقل عمل می کنند. گروه اقدام ایران به این ترتیب جنبه داخلی دارد.

این استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا اضافه کرد: این جنگی که آمریکا هدایت می کند، بیشتر جنبه اقتصادی دارد. یک جنبه دیگر آن دیپلماتیک است که با رایزنی با کشورهای مختلف به دنبال جلب همکاری آنها هستند. بُعد سوم این جنگ هم روانی است. می خواهند هر طوری شده است مردم و حتی مسئولان ایرانی را بترسانند.
مایکل پمپئو روز جمعه از تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا خبر داد که هدف آن هماهنگی دستگاه های داخلی این کشور برای پیگیری راهبردهای ضد ایرانی است.

ترامپ بیش از بقیه به گفت وگو تمایل دارد

هانتر با بیان اینکه به نظرم ترامپ، بیش از هر کس دیگری در دولت آمریکا به گفت وگو با ایران تمایل دارد، گفت: البته من نمی دانم شرایط معامله ای که او می خواهد، برای ایران پذیرفتنی خواهد بود یا خیر اما تردیدی نیست که افراد زورگویی چون 'مایک پمپئو' یا 'جان بولتون' دنبال مذاکره نیستند؛ آرزوی آنها بمباران ایران است. آنها همچون طرفداران اسرائیل در آمریکا، دنبال توافق نیستند.

وی با اشاره به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی گفت: درست است که توافقی میان آنها صورت نگرفت، ولی سطح تنش جنگی میان دو کشور کاهش یافته است.
این استاد روابط بین الملل و تاریخ جهان اسلام در پاسخ به اینکه ترامپ چه سودی از مذاکره با ایران می برد، افزود: رئیس جمهوری آمریکا می گوید، دیدید که من با رهبر کره شمالی دیدار کردم. دیدید که روحانی نخواست با اوباما حرف بزند اما با من حرف زد.

هانتر با بیان اینکه نباید درباره مذاکره با آمریکا دستخوش احساسات شد، افزود: ایران نباید از این ناراحت شود که ترامپ بگوید من ایرانی ها را وادار به گفت وگو کردم، اگر این طوری به مساله نگاه شود، ممکن است شرایط ناگواری پیش آید. البته همه این ها که من می گویم، تحلیل بنده است و من نمی گویم اینگونه خواهد شد.

ایرنا از این استاد ایرانی-آمریکایی پرسید که چرا با وجود سخنان ترامپ درباره مذاکره بدون پیش شرط، وزیر خارجه اش مرتب برای مذاکره با ایران شرط می گذارد؟
هانتر پاسخ داد: پمپئو و بولتون می دانند که این شرط ها را ایران نمی تواند بپذیرد. هدف این است که مذاکره ای نشود. می خواهند مذاکره، 'تعلیق بالمحال' شود. باید باهوش بود و دریافت که هدف آنها از طرح این پیش شرط ها چیست. نباید بلوف آنها را جدی گرفت. به نظر من برنامه آنها با اهداف ترامپ تفاوت دارد.

وی درر پاسخ به اینکه رهبر کره شمالی با ترامپ دیدار کرد، اما تحریم های آمریکا هنوز سر جایش باقی است؟ گفت: اگر تحریم ها ماند، کره شمالی هم چیزی از دست نداد. تنش های خطرناک میان آنها کم شد.

 ضرورت دیپلماسی عمومی

استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن با اشاره به اهمیت بازی رسانه ای و تبلیغاتی آمریکا برای مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی گفت: ما بیش از هر چیز، به یک دیپلماسی عمومی نیاز داریم تا همه دنیا بفهمند که این ما نبودیم که مذاکره نکردیم. در آن صورت بهانه ای ندارند که بگویند ما به ایرانی ها گفتیم مذاکره، ولی آنها نپذیرفتند.
هانتر تصریح کرد: اکنون که آمریکا همه چیز را روی میز ریخته، دیپلماسی عمومی باید محور قرار گیرد و چیزی را مخفی نگه ندارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =