گزارشی از تمایل به دوستی با صوفیه تا دشمنی با آنان

دکتر رسول جعفریان متنی که را در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین منتشر کرده که گزارش برخی از رویدادهای منازعات فکری و فرقه ای صوفیه و محدثان اخباری است.

این استاد دانشگاه نوشته است: بیش از هزار سال تاریخ ایران، شاهد منازعات فکری و فرقه ای است که البته امری ویژه ایران نبوده است. بخشی از این جدال، میان صوفیه و فرقه های مختلف بوده و هزینه زیادی روی دست همه گذاشته است، منازعاتی که حالا هم کم و بیش در جامعه خودمان شاهد آن هستیم متن زیر، اشاره به بخشی از این مجادله ها در اواخر دوره صفوی دارد.

وی می افزاید: سیر تاریخی عوض شدن فضای مناسبات میان فقها و صوفیه در دوره صفوی، امری تدریجی بود، به طوری که در فاصله سه نسل، از حوالی ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تمایل به دوستی با صوفیه تا معارضه، به روشنی دیده می شود. برای مثال، شیخ بهایی یا محمد تقی مجلسی، از کسانی هستند که گفته می شد تمایلات صوفیانه داشتند، در حالی که از نیمه دوم قرن یازدهم تا پایان عصر صفوی، جدال میان این دو گروه بیشتر شد، آن گونه که علامه مجلسی، رسما به صورت یک مخالف، ظاهر گشت و حتی این اتهام را از پدر هم نفی کرد. در این باره یک شاهد زنده از حوالی سال ۱۱۲۰ داریم که گزارشی در این باره داده است، گزارشی که متن آن جالب و خواندنی است.

وی می کوشد نشان دهد که تمایلات صوفیانه برخی از علمای عصر میانی صوفی، صرفا نوعی مماشات با آنان برای هدایتشان بوده است.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =