تکمیل مساجد نیمه تمام چهارمحال و بختیاری همت مسئولین را می طلبد

ایرنا نوشت : نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: در این استان تعدادی خانه عالم و مسجد نیمه تمام در این استان وجود دارد که تکمیل و بهره برداری از آنها به تامین اعتبار و همت مسئولان مرتبط نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام  در شورای هماهنگی امور مساجد چهارمحال و بختیاری افزود: به عنوان نمونه 15 خانه عالم نیمه تمام در بخش های دوآب صمصامی و بازفت شهرستان کوهرنگ وجود دارد که برخی آن ها به انبار تبدیل شده است.

نکونام تصریح کرد: این در حالی است که امسال گروه های تبلیغ ویژه ماه محرم در بخش های دوآب صمصامی و بازفت شهرستان کوهرنگ جایی برای اسکان نداشتند.

وی یادآور شد: برخی از خانه های عالم چهارمحال و بختیاری به ویژه در بخش های دوآب صمصامی و بازفت شهرستان کوهرنگ در حالی ناتمام باقی مانده است که روند اجرایی این پروژه ها دچار فرسودگی و استهلاک شده است.

رئیس شورای هماهنگی امور مساجد چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: گروهی متشکل از سازمان تبلیغات اسلامی، شوای هماهنگی ائمه جمعه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به شناسایی خانه های عالم و مساجد نیمه تمام این استان و برآورد هزینه لازم برای تکمیل و بهره برداری از آن ها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: حفظ مردمی بودن ساخت مساجد و احداث مسجد در محله هایی که از این نعمت بی بهره اند باید مورد توجه قرار گیرد.

نکونام تصریح کرد: تکمیل و بهره برداری از برخی مساجد طرح مسکن مهر مانند مسجد محله 36 شهرک منظریه شهرکرد به تاخیر افتاده و این پروژه در حال استهلاک است.

 برای تکمیل و بهره برداری مسجد محله 36 شهرک منظریه شهرکرد و نصب گنبد آن اعتبار مورد نیاز از سوی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اختصاص می یابد.

همچنین به منظور احداث 3 مسجد در طرح مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر لردگان، فرادنبه و شلمزار 19 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون 6 میلیارد ریال آن پیش بینی و از این مبلغ سه میلیارد و 800 میلیون ریال از سوی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان ابلاغ شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اعتبارات فصل مذهب و دین استان در سال جاری با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، شوای هماهنگی ائمه جمعه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان توزیع شود.

اقبال عباسی تاکید کرد: همچنین اعتبار فرهنگی مورد نیاز تکمیل و بهره برداری از مساجد و خانه های عالم نیمه تمام چهارمحال و بختیاری به صورت متمرکز اعلام و با نظارت نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد توزیع گردد.

وی افزود: ساماندهی هیات های امنای مساجد سراسر کشور نمی تواند براساس یک دستورالعمل واحد باشد بلکه باید در هر منطقه و استانی نسبت به بومی سازی آئین نامه ها اقدام شود.

عباسی تصریح کرد: سپردن امور جاری مرتبط با حوزه فرهنگی به ویژه خانه های عالم و مساجد به مردم نقش مهمی در راستای تسریع روند اجرایی تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام این بخش ایفا می کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برخی محلات مرکز استان مانند خیابان آیت الله کاشانی، کوی پلیس، مهدی آباد و کوی طلاب مسجد ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ملک محمدی تاکید کرد: برای نصب گنبد مسجد محله 36 شهرک منظریه شهرکرد یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار در سال ها قبل اختصاص یافته بود که هنوز محقق شده است.

وی یادآور شد: در طرح های مسکن مهر زیر 25 هزار نفر چهارمحال و بختیاری هنوز اقدامی برای ساخت مسجد صورت نگرفته است.

 با توجه به اینکه تعدادی مسجد و حسینیه در چهارمحال و بختیاری شناسایی نشده اما مساجد و حسینیه های شناسایی شده در این استان یکهزار و 400 باب است.

50 درصد مساجد و حسینیه های چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت، ساخت و ساز، تکمیل ساختمان، تجهیزات و امکانات است.

افزون بر 30 نوع کاربرد و کارکرد در مساجد پیش بینی شده که اجرای طرح پیوند نوجوانان و جوانان با مساجد از مهمترین طرح های مرتبط با مسجد در چهارمحال و بختیاری بوده و این طرح هم اینک در 40 مسجد استان در حال اجراست.

از خرداد 1392 همزمان با آغاز فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری تاکنون برای ساخت و تکمیل 120 مسجد این استان اعتباراتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به استان کمک شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: امسال 120 میلیارد ریال اعتبار برای فصل مذهب و دین این استان اختصاص یافته است.

تهمورث الیاسی بختیاری تصریح کرد: سال گذشته برای تکمیل مساجد نیمه تمام چهارمحال و بختیاری 100 میلیارد ریال و امسال با 30 درصد افزایش 130 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: همچنین 514 میلیارد ریال در سال جاری برای تکمیل خانه های عالم چهارمحال و بختیاری مشخص شده است.
الیاسی بختیاری تاکید کرد: توزیع اعتبار مورد نیاز مساجد چهارمحال و بختیاری پس از اولویت بندی کمیته های برنامه ریزی انجام می شود.

امام جمعه شهرستان کوهرنگ نیز گفت: این شهرستان به دلیل وجود جاذبه های گردشگری فراوان مانند تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، چشمه دیمه و غار یخی چما جزو مهمترین مقصد های گردشگران است.

حجت الاسلام والمسلمین سعید حسین پور تصریح کرد: این در حالی است که سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در تابستان امسال حتی یک روحانی هم به شهرستان کوهرنگ اعزام نکرد.

وی افزود: در برخی روزهای خاص مانند تعطیلات عید فطر، عید قربان و جمعه ها روزانه افزون بر 5 هزار گردشگر در شهرستان کوهرنگ حضور می یابد اما روحانی ای در این شهرستان نیست.

حسین پور تاکید کرد: شهرستان کوهرنگ در مجموع تنها 8 روحانی دارد که پاسخگوی نیاز این شهرستان نیست.

وی یادآور شد: چندین خانه عالم در شهرستان کوهرنگ ساخته شده که متولی خاصی ندارد و سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در این راستا اقدامی نکرده و این خانه های عالم همین طور رها مانده اند.

گفتنی است ،  تکمیل مساجد نیمه تمام و خانه های عالم چهارمحال و بختیاری باعث تقویت زیرساخت های بخش فرهنگی این استان خواهد شد.

تکمیل مساجد نیمه تمام چهارمحال و بختیاری همت مسئولین را می طلبد

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =