قصه محرومیت بخش ذلقی قصه امروز و دیروز نیست قصه‌ای به بلندی تاریخ در کوهستان است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، بزنوید مرکز بخش ذلقی به فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب غربی الیگودرز با جاده پرپیچ‌وخم و صعب‌العبورش که در دهه‌های اخیر به‌واسطه ساخت سد رودبار قدری موردتوجه واقع‌شده و ماشین‌های بیشتری به خود دیده است. در ابتدای ورود به بزنوید شیرهای سنگی چنان دندان‌های خود را نمایان کرده‌اند که گویی اجازه ورود بیگانگان را نمی‌دهند و شاید شیرهای سنگی قبرستان به غریبه‌ها یادآور می‌کنند اینجا قلمرو مردمان بزرگی است که سالیان درازی است با سختی‌های روزگار پنجه در پنجه می‌جنگند و کوهستان را خالی نکرده‌اند.
هرچند بزنوید فاصله زیادی بامعنای لغویش دارد (بهتر از این نبود) و خیلی بهتر از این می‌تواند باشد. اما فعلاً بضاعت بزنوید فقر است و توسعه‌نیافتگی؟ خانه‌های گلین نخستین مشخصه ساکنین این بخش است، برخی خانه‌های کهنه‌تر در دامنه کوه تخریب‌شده‌اند و سکنه ندارند. مدرسه نوساز، مجتمع فرهنگی، حسینیه، پل الغدیر، غسالخانه و سردخانه هدایایی هستند که به‌واسطه پروژه عظیم سد رودبار برای بزنوید ساخته‌شده تعدادی از منازل زنان سرپرست خانوار نیز از مصالح سد ساخته‌شده، البته این‌همه دستاوردهای سد برای بزنوید نیست، ضایعات چوب که زیر بارهای تأسیسات سد از خارج واردشده‌اند، به‌عنوان درب منازل از آن استفاده می‌شود.
اهالی از قطع آب‌لوله‌کشی و آرد بی‌کیفیت خریداری‌شده گله‌مند هستند. تأمین انرژی یکی از مهم‌ترین نیازهای مناطق محروم و توسعه‌نیافته است که در سالیان گذشته مورد غفلت واقع‌شده است. تأمین سوخت، انرژی خورشیدی و گاز علاوه برآسایش ساکنان در حفظ جنگل‌های بلوط تأثیر بسزایی دارد، تغییر الگوی مصرف سوخت از چوب سوزی به پنل های خورشیدی و انرژی ارزان‌قیمت می‌تواند کارگشای قصه محیط‌زیست و منابع طبیعی باشد.
پروژه‌های عمرانی عظیم مثل سد رودبار که تقریباً سه دهه از عملیات ساخت اجرایی آن می‌گذرد معمولاً در اقتصاد مناطق احداثی و ساکنان آن مؤثر است. سد رودبار هم به‌نوبه خود در جذب تعدادی از اهالی به‌صورت کارگر و عوامل اجرایی در ایجاد شغل و کسب درآمد سهمی در اقتصاد سنتی ذلقی دارد.
اشتغال و تولید متناسب با ظرفیت‌ها موجود برنامه‌ریزی‌شده نیست، اگرچه اهالی برمبنای رسم دیرینه اجداد دام‌پروری، کشاورزی اندک، باغداری سنتی تولیداتی را با زحمات فراوان به دست می‌آورند اما زندگی سخت و طاقت‌فرسا کوهستان گواه درآمد ناچیز آن‌ها و توسعه‌نیافتگی است.
برنامه فرهنگی در ذلقی شرقی معنایی ندارد. عدم پوشش آنتن‌های صداوسیما موجب شده برخی از اهالی از آنتن‌های ماهواره‌ای استفاده نمایند، زیرساخت‌های ورزشی، هنری، آموزش و غنی‌سازی اوقات فراغت در این بخش فراموش‌شده است.
افزایش ترک تحصیل دانش آموزان فصل مشترک همه مناطق توسعه‌نیافته استان و ذلقی است زنگ خطری که شاید صدای آن در دهه‌ی بعدی شنیده شود. نبود آمار صحیح از میزان ترک تحصیلی و بی‌سوادی ازجمله شاخص‌های عدم برنامه‌ریزی متولیان امر فرهنگ در این منطقه است.
محور توسعه در بخش ذولقی مناسب نیست:
باوجود جاذبه‌های گردشگری و زیارتی و حضور پررنگ زائران امام‌زاده محمدحسن اما راه دسترسی و جاده آسفالته مناسب وجود ندارد هرچند در سال‌های گذشته تحرکات مناسبی صورت گرفت اما ناکافی و رهاشده است و خستگی ناشی از جاده نامناسب در روح زائران و گردشگران نمایان می‌شود.
شاخص‌های بهداشت فردی و محیطی نبود درمانگاه، سرویس‌های بهداشتی، حمام، اعتیاد به مواد مخدر سنتی و عدم امنیت سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی است که نیازمند توجه مسئولین مرتبط است.
حالا کمیته امداد امام خمینی (ره) باهمتی دیگر برای بهبود وضعیت معیشتی خانوارهای تحت حمایت و دیگر ساکنان این منطقه گام در مناطق ذلقی شرقی با ضریب محرومیت ۹ گذاشته است و محور توجه مسئولین شده تا برای برنامه تحولی کمیته امداد ویژه مناطق محروم در سال ۹۷ و با عنایت به تأکیدات ریاست محترم امداد در حل مشکلات مددجویان ساکن در مناطق کمتر توسعه‌یافته جلسه شورای مدیران این نهاد را با حضور نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی محمد خدابخشی، فرماندار، مدیران و روسای ادارات برق، آب و فاضلاب روستایی، آب و فاضلاب شهری، بنیاد مسکن، شرکت گاز، منابع طبیعی، جهاد سازندگی، معاونین و مدیران اداره کل، رئیس و مددکاران شهرستان الیگودرز با حضور بخشدار، دهیاران، شوراهای اسلامی فعالان اقتصادی، معاونین و مدیران دفتر استان رئیس و مددکاران اداره الیگودرز به‌منظور شناسایی وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه و احصا نیازسنجی، مصائب و مشکلات مردم و خانوارهای تحت حمایت برگزار و سپس به‌صورت میدانی از دهستان ذلقی شرقی و منزل مددجویان سرکشی به عمل آمد و مصوباتی با حمایت و پیشنهاد نماینده مردم در مجلس مصوب شد.
در اختیار قرار دادن (واگذاری) ۲۰۰ هکتار زمین به کمیته امداد جهت کشت گیاهان دارویی به‌منظور اشتغال‌زایی خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد.
 با توجه به توجیه اقتصادی و کم‌هزینه بودن پروژه نصب پنل های خورشیدی مقرر گردید به تعداد ۲۰۰ نفر از متقاضیان الیگودرز که حاضرند در این زمینه فعالیت کنند با حمایت امداد و به‌منظور ایجاد اشتغال، به‌صورت یک شغل پایدار تحویل و نصب گردد.
 سرمایه‌گذاری در پروژه گاوداری چند هزار رأسی که توسط صندوق بازنشستگی کشور در الیگودرز در حال اجرا است
 با توجه به اینکه تعداد ۵۷۵ واحد آپارتمانی مسکن مهر شهرستان بدون متقاضی هستند با رعایت ملاحظات اجتماعی و یک الگوی مناسب به مددجویان تحت حمایت الیگودرز واگذار گردد.

- کلیه خانوارهای واجد شرایط پشت نوبت حمایت بخش بشارت زلقی حداکثر تا دوماه آینده تحت حمایت قرار گیرند.
- از طریق حوزه اشتغال مبلغ سه میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به مددجویان منطقه بشارت در سال ۹۷ پرداخت شود.
- تعداد ۴۰ واحد مسکن با مشارکت‌ها بسیج سازندگی سپاه در قالب تفاهم‌نامه مشترک بخش زلقی شرقی ساخته شود.
- لوازم‌خانگی موردنیاز مددجویان با توجه به اعتبارات تأمین‌شده و بر اساس نیاز واقعی آنان تهیه و به روستای بزنوید منتقل گردد و برای جلوگیری از هزینه‌های ایاب و ذهاب مددجویان در همان مکان توزیع گردد.
- اقداماتی از قبیل برگزاری اردوی زیارتی اجرای دوره‌های آموزش فنی حرفه‌ای آموزش خانواده، کلاس‌های پیشگیری از اعتیاد، سبک زندگی، سهمیه سبد کالای رفع سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال، سبد کالای مادران شیرده، سرانه درمان، سرانه دانشجوئی و دانش‌آموزی در سال ۹۷ به‌صورت ویژه به منطقه زلقی شرقی اختصاص یابد.
مدیرکل کمیته امداد استان لرستان در جمع مسئولان شهرستان به بیان رویکردها و سیاست‌های تحولی امداد در سال ۱۳۹۷ به‌ویژه نگاه تحولی به مناطق حاد محروم و خانوارهای عشایری در ارائه خدمات بهتر، مؤثرتر و بهنگام تر به این مناطق پرداخت و با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود استان و ایجاد فرصت‌های مناسب از شدت فقر در این استان، نسبت به نرم میانگین کشوری ۴,۳ درصد در حال افزایش و نزدیک شدن به مرز ۹ درصد می‌باشد انتقاد کرد و خواستار مشارکت جدی همه مسئولان در رفع فقر از منطقه ذلقی گردید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =