ایرنا نوشت: معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: انواع محصولات پروتئینی گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز و همچنین شیر مورد نیاز کشور تامین است و افزایش قیمت آنها در بازار هیچ ارتباطی به تولید ندارد بلکه واسطه ها عامل گرانی هستند.

«مرتضی رضایی» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران افزود: نزدیک 15 میلیون تن انواع محصولات پروتئینی به ارزش سالانه 96 هزار میلیارد تومان در کشور تولید می شود و هیچ کمبودی در زمینه تولید نداریم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: نه تنها هیچ کمبودی در تولید محصولات دامی وجود ندارد، بلکه تولید شیرخام 6 درصد و گوشت مرغ 7 درصد رشد داشته است.

شانه تخم مرغ

به گفته وی، سال گذشته حدود 840 هزار تن گوشت قرمز، 10 میلیون تن شیرخام، 2 میلیون و 300 هزارتن گوشت مرغ، 900 هزارتن تخم مرغ و 87 هزارتن عسل در کشور تولید شده است.

جهادکشاورزی نقشی در نرخ گذاری محصولات ندارد
رضایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسئول تنظیم بازار محصولات پروتئینی در کشور دانست و گفت: وزارت جهادکشاورزی تنها متولی تولید محصولات پروتئینی و عرضه آن به بازار است و هیچ نقشی در قیمت گذاری و نظارت بر بازار این محصولات ندارد.

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی برای کمک به تنظیم بازار این محصولات و تعدیل قیمت ها، نهاده های مورد نیاز تولید و همچنین گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ را با نرخ های مصوب دولتی به بازار عرضه می کند.

کاهش سرانه مصرف گوشت نداریم
وی درباره سرانه مصرف این محصولات گفت: با وجود افزایش قیمت محصولات پروتئینی تاکنون کاهش سرانه مصرف نداشته ایم و طبق روال سال گذشته این محصولات مصرف می شوند.

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز از امروز (پنجم شهریور) افزایش عرضه گوشت گوساله منجمد وارداتی در بازار اجرایی شد و هر کیلوگرم از این محصول به نرخ 29 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

به گفته رضایی، اکنون 150 هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز کشور، از طریق واردات تامین می شود.

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: وظیفه این معاونت تامین محصولات پروتئینی مورد نیاز کشور است و از این رو برای این دوره 107 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است.

رضایی اطمینان داد که گوشت مرغ مورد نیاز برای ماه های آینده و بخصوص ماه محرم تامین است و کمبودی نداریم.

وی ظرفیت واحدهای تولیدی گوشت مرغ را نزدیک 3 میلیون تن دانست و گفت: بین 20 تا 30 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی مرغ گوشتی خالی است که با فعال کردن آن، امکان صادرات این محصول وجود خواهد داشت.

رضایی اظهار داشت: تولید مرغ در وزن 1200 تا 1500 کیلوگرم مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است و باید مردم بدانند که تولید مرغ درشت از نظر منافع ملی به ضرر تولید است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات عرضه محصولات پروتئینی به بازار، حضور واسطه ها است و باید تلاش کنیم این محصولات بدون واسطه به بازار عرضه و قیمت ها تعدیل شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام پیش بینی کرد، امسال صادرات شیر و محصولات لبنی به بیش از یک میلیون تن برسد زیرا در چهار ماهه امسال 324 میلیون دلار از این محصولات به بازارهای هدف صادر شده است.

به گفته رضایی، در چهار ماهه نخست امسال بجز شیر، حدود 49 میلیون دلار محصولات پروتئینی صادر شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کنترل شده است و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مرغ نژاد ایرانی به بازار می آید
رضایی یادآور شد: پارسال نزدیک 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که با وجود بحران بیماری آنفلوانزا، تنها 10 هزار تن تخم مرغ ثبت سفارش و وارد کشور شد.

به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، امسال نیازی به واردات تخم مرغ نداریم.

وی اضافه کرد: طبق دستور العمل ستاد ملی بحران مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان، برای کنترل بیماری امسال تمامی واحدهای مرغداری غیرمجاز و واحدهایی که حداقل استاندارد را رعایت نمی کنند اجازه جوجه ریزی ندارند زیرا علاوه بر بروز بیماری در واحدهای آنها، برای دیگر واحدها مشکل ساز می شوند.

رضایی حفظ ذخایر ژنتیکی دام و طیور را اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی برشمرد و گفت: طرحی با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی و مرغداران در حال تهیه است تا بتوانیم در آینده از نژاد مرغ لاین ایرانی برای تولید مرغ گوشتی در کشور استفاده کنیم.

وی درباره پرورش صنعتی گاوهای نژاد هلشتاین و سیمنتال گفت: برنامه ذخیره ژنتیکی ذخایر مهم از جمله گاو سیستانی در 12 ایستگاه در دستور کار است ولی به دنبال نژادهای اصلاح ‌شده‌ای هستیم تا بهره وری تولید افزایش یابد.

64231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =