۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

باشگاه خبرنگاران جوان نوست: نحله چیست و اصلا برای چه به خانم‌ها تعلق می‌گیرد و یا اصلا همه زوجه‌ها می‌توانند نحله دریافت کنند؟ همگی سوالاتی هستند که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

شاید شما هم بارها واژه نحله را از اطرافیان خود در دورهمی های خانوادگی و در زمان ازدواج شنیده باشید ولی این که نحله چیست و برای چه منظوری تعیین شده است را ندانید. به همین منظور مطالعه این مقاله با این عنوان و مضمون می تواند برای شما مفید واقع شود.

در جواب پرسش نحله چیست؟ می توان این گونه پاسخ داد که نحله در معنی لغوی «بخشش» معنا می شود و از نظر اصطلاحات حقوقی به مبلغی گفته می شود که دادگاه بر اساس شرایطی به خصوص آن را برای زوجه تعیین می کند.

اصطلاح نحله از کجا سرچشمه می گیرد؟
پیش از شرح موضوع بهتر است بدانید که ریشه نحله و علت آن به کجا و کی بر می گردد. در تاریخ 1391/12/1 قانونی در راستای حمایت خانواده جدید مورد تصویب قرار گرفت که مطابق با ماده 58 آن قانون برخی قوانین نیز نسخ شدند. برای نمونه می توان قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371/12/21 مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره داشت. اما بند ب تبصره 6 قانون پیش گفته نسخ نگردیده و در حال حاضر هم پابرجا است.

با استناد بر بند ب تبصره 6 قانون اصلاح مقررات مرتبط با طلاق که نسخ گردیده اند چنین بیان شده است که : «با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج، دادگاه مبلغی را‌ از باب بخشش (‌نحله) برای زوجه تعیین می‌نماید».

چه زمانی می توان اقدام به مطالبه اجرت المثل و نحله کرد؟
با توجه به موارد اصلاحی در قوانین حقوقی که در سال 1391 صورت گرفته است. خانم ( زوجه) می تواند جدا از دادخواست صدورگواهی عدم سازش که مقدمه طلاق محسوب می شود، اقدام به درخواست نحله و مطالبه آن کند. پس لازم نیست که حتما بعد از طلاق به این کار اقدام گردد. پیش از طلاق گرفتن نیز مطالبه اجرت المثل و نحله نیز ممکن است. برای این زمینه استفساریه ای از جانب مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخ 1373/6/2 صادر گردیده است که این نظر را تایید می نماید. پس در واقع چنان چه زوجه پیش از اجرایی شدن صیغه طلاق نحله مطالبه کند اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر موکل به پرداخت حقوق زن خواهد شد. این قوانین در راستای حمایت حقوق زنان تصویب شده است. این موارد به زمان و چرایی تعیین نحله مرتبط بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =