هنوز مشخص نیست که آب شدن یخ‌های قطبی چه سرنوشتی برای جزایر ایران رقم می‌زند.

 

 

 

 

نیو صدر: شاید ایران هم مانند آمریکا درگیر طوفان‌های دریایی شود، شاید کیش زیر آب برود، شاید ۴۲ درصد جزایر ایران در خلیج‌فارس غرق شوند، شاید. این‌ها همه شاید‌هایی هستند که هنوز محققان و مسئولین پاسخ علمی برای آن ندارند.

آب شدن یخ‌های قطبی به دلیل افزایش دمای زمین و در نتیجه افزایش سطح آب اقیانوس‌ها، باعث شده تا آینده جزایر جنوبی کشورمان در خطر قرار بگیرند. در این میان گمانه‌زنی‌های زیادی در رابطه با آینده این جزایر انجام شده که به گفته کریم‌ علی‌زاد، استاد علوم ساحلی و دریایی در دانشگاه کارولینای جنوبی، علمی نیستند. او در این باره در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: اعتقاد من این است که جامعه علمی کشور با ورود به این موضوع و آغاز مطالعات مقدماتی می‌تواند راه را برای انجام مطالعات جامع و سیستمی با همکاری دستگاه‌های مسئول هموار کند.

اما برخلاف ایران، انجام چنین مطالعاتی در دیگر کشورها باعث شده تا آن‌ها شروع به انجام اقدامات مختلفی برای مقابله با بحران احتمالی کنند.

یکی از معروف‌ترین مناطق در خطر ایالت فلوریدا آمریکاست این ایالت در وضعیت بسیار خطرناک‌تری از جزایر جنوبی ما قرار دارد با این تفاوت که برای این منطقه تحقیقات زیادی انجام شده، محققان پیش‌بینی‌ کرده‌اند که افزایش یک تا ۶ متری سطح آب در سواحل فلوریدا دقیقا چه قسمت‌هایی از این شهر را به زیر آب می‌فرستد و به همین دلیل مسئولان این ایالت برنامه‌ای وسیع به نام «میامی تا ابد» برای مقابله با این بحران دارند. در این برنامه مسئولان این شهر قصد دارند تا سیستم‌های مقاوم در قبال سیل در این شهر بسازند و حتی شهروندان میامی در یک رای گیری پذیرفتند تا برای مقاوم‌سازی سواحل‌شان مالیات بیشتری بپردازند.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =