پس از تعلیق اپلیکیشن شیپور از کافه بازار، دیجیاتو توضیحات این مارکت اندرویدی را در همین رابطه دریافت و منتشر کرد.

اکنون مدیران شیپور نیز در گفتگو با دیجیاتو موارد مورد نظر خودشان را مطرح و اشاره می‌کنند فرصت زمانی به این مجموعه داده نشده تا اپلیکیشن خود را اصلاح کند.

«نیما اشرف زاده»، مدیر بازاریابی شیپور به دیجیاتو می‌گوید ۲ روز پیش، ایمیلی از کافه بازار برایشان ارسال شده که در خصوص خارج شدن اپلیکیشن شیپور از حالت انتشار اطلاع رسانی کرده است: «ما هم جوابیه‌ای را ارسال کردیم و دلایل خودمان را آوردیم که نمی‌توانیم چنین سهمی را از درآمد خود پرداخت کنیم.»

او به هلدینگ هزاردستان که مالک مجموعه‌های کافه‌بازار و دیوار است اشاره می‌کند و می‌گوید که تا کنون، بخش زیادی از داده‌های شیپور در اختیار کافه بازار بوده است و حالا مورد درخواستی کافه‌بازار، کل آمارهای مالی این سرویس را در اختیار شرکتی قرار می‌دهد که به نوعی رقیب شیپور است:‌ «وضعیت به این گونه است که کافه بازار به آمار نصب و بازخوردهای ما به شکل روزانه دسترسی دارد. این روند در حالتی که با هم رقابت داریم، چندان پسندیده نیست. امروز اگر خدمات پرداخت هم از طریق بازار ارائه شود، در واقع سری‌ترین آمارهای یک مجموعه که درآمد آن است، در اختیار رقیبش قرار گرفته است. اینطور محرمانگی اطلاعات کاملاً از بین می‌رود.»

نکته دیگری که مدیر بازاریابی شیپور به آن اشاره می‌کند، عدم دریافت کمیسیون گوگل پلی از اپلیکیشن‌های بزرگ کشورهای مختلف است. اشرف زاده می‌گوید گوگل به این شکل با همکاری سرویس‌های معروف هر کشور، در آن کشور کاربر جدید به دست می‌آورد و در واقع اپلیکیشن‌ها برای گوگل پلی تبلیغ و کاربران را به سمت آن هدایت می‌کنند. او عقیده دارد که این مثال، در ماجرای شیپور و کافه بازار هم نمود پیدا می‌کند:

«امروز زمانی که به صفحه اصلی شیپور بروید، لینک دانلودی که وجود دارد کافه بازار است نه گوگل پلی. در نتیجه ما هم درکنار تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی، مشغول پروموت کردن کافه بازار هم هستیم. مردم ترغیب شده‌اند تا شیپور را نصب کنند و وقتی وارد سایت ما می‌شوند به کافه بازار هدایت می‌شوند. انتظار داریم در ازای این موارد، ما هم خدمتی را دریافت کنیم که در این مورد، عدم دریافت پورسانت است.»

کافه بازار می‌گوید تنها اپلیکیشن‌هایی می‌توانند درگاه مستقیم بانکی خودشان را داشته باشند که خدمات فیزیکی به کاربر ارائه دهند. نمونه‌های آن، اسنپ یا دیجیکالا هستند که هرکدام درگاه بانکی خودشان را دارند. مدیربازاریابی شیپور، عقیده دارد که شیپور هم باید در همین دسته سرویس‌ها قرار بگیرد، چراکه نیروی انسانی در حال ارائه خدمات هستند نه الگوریتم‌ها:

«از دید من، اسنپ با رانندگان خود همکاری می‌کند و رانندگان خدمتی را زیر نظر این مجموعه انجام می‌دهند. اسنپ پول را از شما می‌گیرد، به راننده می‌دهد و درصد خودش را هم برمی‌دارد. در دیجیکالا هم همین اتفاق می‌افتد. شیپور هم همین است. ما نگفته‌ایم یک دکمه بزنید و آگهی خود را به روز کنید. آگهی در فرایند تایید توسط ناظر و کنترل کیفیت قرار می‌گیرد و پس از آن هم وارد سیکل پشتیبانی می‌شود. این مجموعه درکل بیشتر از ۲۰۰ کارمند دارد که به کاربران خدمت می‌دهند. کسی که پول می‌دهد، در ازای آن خدمتی را درخواست کرده‌ است و ما هم بابت این خدمت، هزینه می‌دهیم. اگر بابت عملیات و نیروی انسانی پولی پرداخت نمی‌کردیم و الگوریتیمی همه چیز جلو می‌رفت، حق با کافه‌بازار بود.»

اما مهم‌ترین نکته‌ای که اشرف زاده به آن اشاره می‌کند، ورود شیپور به بحث درآمدزایی در یک ماه اخیر است؛ زمانی که اپلیکیشن این مجموعه از سوی کافه بازار تایید شده، روی مارکت قرار گرفته و حالا حذف شده است: «کافه بازار اپلیکیشن‌ها را قبل از انتشار بررسی می‌کند و احساس ما هم این بود که مشکلی با این مسئله ندارند. زمانی که اپ منتشر شد، ما هم تصور کردیم که ما را هم به لحاظ درآمدزایی هم ردیف با اسنپ قرار داده‌اند. پس از تایید اپ، حذف آن معنایی ندارد.»

اشرف‌زاده عقیده دارد که باید به وجود مارکتی در ایران مانند کافه بازار افتخار کرد اما در هر صورت یکی از سرویس‌های زیرمجموعه‌اش، رقیب شیپور است: «اینجاست که به این فکر می‌افتیم که شاید دیتای ما در اختیار رقیب قرار بگیرد. استارتاپ‌ها در کشورها ایجاد می‌شوند تا به نفع مردم با هم رقابت کنند. هدف این است که با هم رقابت سالم داشته باشیم. این رقابت بین بامیلو و دیجی‌کالا، تپ سی و اسنپ، و حالا شیپور و دیوار وجود دارد. حذف شدن یکی از این رقبا از بازی، به نفع مردم نیست و حق انتخاب از آنها گرفته می‌شود.»

در نهایت اما کافه بازار قوانین مشخصی دارد و شیپور را در دسته بندی خدمات اینترنتی، و نه فیزیکی، قرار داده است. حال در صورت به توافق نرسیدن این دو مجموعه، چه اتفاقی برای شیپور رخ خواهد داد؟ ذکر این نکته نیز لازم است که در صورت استفاده‌ی شیپور از سیستم پرداخت بازار، ۳۰ درصد از هر پرداخت در اپلیکیشن شیپور، به کافه بازار تعلق می‌گیرد. مدیر بازاریابی شیپور در پاسخ به این پرسش دیجیاتو می‌گوید حتی اگر امروز این اتفاق بیفتد قلباً راضی نیستند اما در نهایت اشاره می‌کند که چنین تصمیمی را مدیرعامل و هیات مدیره شیپور باید اتخاذ یا رد کنند:

«اگر اپلیکیشن مشکل داشت کافه بازار باید ابتدا می‌گفت نه اینکه اپ به دست مردم برسد، و سپس برداشته شود. نوع برخورد می‌توانست به شکل دیگر و بهتری باشد. در نهایت اما تصمیم اینکه از سیستم پرداخت بازار استفاده کنیم یا خیر، توسط مدیرعامل و هیات مدیره باید گرفته شود.»

2121

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790803