۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

دانشمندان با کشف چهار فسیل ماهی‌ مرغ دارای منقار و دندان/ Ichthyornis، شواهد قابل‌ملاحظه‌ای از تاریخ تکامل این پرنده عصر کِرتاسه را به دست آوردند.

به گزارش خبرآنلاین، فسیل‌های کشف‌شده که منقار کم دندان را در کنار مغز بزرگ‌تر و عضلات ضعیف‌تر فک را نشان می‌دهد، با اجداد نسل دایناسوری خود متفاوت بوده و به همین خاطر مطالعه تکامل پرندگان از این طریق برای دانشمندان فراهم‌شده است.{لینک} {لینک}

بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط محققان دانشگاه باث انگلیس و یِل آمریکا، به‌خوبی می‌توان لحظه محوری انتقال نسل دایناسوری را به مرغ دریایی مدرن درک کرد.

ماهی مرغ، پرنده دریایی دندان دار بود که با عرض 60 سانتی‌متر حدود 100 تا 60 میلیون سال پیش در منطقه آمریکای شمالی زندگی می‌کرد و در بحث فسیلی هرچند به پرندگان مدرن بسیار نزدیک است، اما ویژگی‌های اجداد خود ازجمله دندان‌های منحنی و تیز خود را حفظ کرد.

در پرندگان مدرن منقار شامل یک منطقه کوچک به نام آرواره و یک منطقه بزرگ‌تر به نام پیش آرواره است ولی پرندگان دایناسور مانند (Archaeopteryx) که 150 میلیون سال قبل حیات داشتند، قسمت اعظم منقارشان از آرواره تشکیل‌شده بود.

دکتر دانیل فیلد از دانشگاه باث می‌گوید: فسیل‌های کشف‌شده شاهد مستقیم ما از تحولات تکاملی در پرندگان است که به‌صورت مدرن تغییریافته‌اند. پیش‌تر مطالعه آناتومی مغز و جزییات جمجمه ممکن نبود اما نمونه جدید مغز را مشابه پرنده مدرن نشان داده و سایر قسمت‌های جمجمه را شبیه دایناسورهای شکارچی نشان می‌دهد.

یافته‌های مذکور در مجله Nature منتشر شده است.