۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴

پیشروی اخیر نیروهای مسلح و مقاومت اسلامی در شرق حلب و فرارگروهک‌های تروریستی از این شهر نشان می‌دهد که بحران سوریه به یک نقطه پایانی رسیده است. حلب نقش مهمی در موازنه قوا در بحران 65 ماهه این کشور ایفا می‌کند زیرا به نظر می‌رسد آخرین رویارویی میان دولت بشار اسد و گروهک‌های تروریستی در این شهر خواهد بود.

در طول بحران سوریه گروهک‌های تروریستی تلاش کردند تا با اشغال کامل شهر حلب یک دولت در تبعید تشکیل دهند و بتدریج به سمت دمشق پایتخت سوریه حرکت کنند.

اهمیت شهر حلب از آنجا ناشی می‌شود که گروهک‌های تروریستی با تسلط کامل بر این شهر می‌توانند ارتباط شمال و جنوب سوریه را قطع و راه را برای پیشروی به سمت دمشق هموار سازند.

ناظران سیاسی و نظامی منطقه اعتقاد دارند که شباهت‌های زیادی میان آزادسازی خرمشهر و آزادسازی کامل شهر حلب وجود دارد.

با محاصره حلب توسط نیروهای دولتی شرایط میدانی به سود دولت بشار اسد تغییر کرد و در نتیجه بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بحران سوریه در صدد حل بحران این کشور بر آمدند.

کودتای نافرجام ترکیه نیز به تغییر نگرش دولت رجب طیب اردوغان نسبت به بحران سوریه منجر شد.

از این رو استفان دی میستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برای رایزنی و استمداد سیاسی از جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل بحران سوریه وارد تهران شد.

اعتقاد نهایی بازیگران بزرگ بحران سوریه مانند آمریکا، فرانسه و روسیه این است که طرح شش ماده‌ای ایران سازگارترین طرح برای حل بحران سوریه به‌شمار می‌رود.

بر اساس این طرح بر قراری کامل آتش‌بس، خروج گروهک‌های تروریستی از سراسر سوریه، آغاز مذاکرات میان دولت و مخالفان، تشکیل یک دولت وحدت ملی، تغییرقانون اساسی و برگزاری همه‌ پرسی برای تصویب این قانون و نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند به برون رفت سوریه از این بحران کمک کند.

انتخابات آمریکا و تلاش اوباما برای پیروزی در آن نقش مهمی در تغییر رویکرد آمریکا در تحولات سوریه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =