ایسنا گزارش داد: در حالی مجوز افزایش ۹ درصد انواع لاستیک به صورت پلکانی از خردادماه سال جاری صادر شده، اما انواع لاستیک خودروهای سنگین در سطح بازار با قیمتی بیش از سه برابر و لاستیک خودروهای سبک با افزایشی ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به نرخ مصوب به فروش می‌رسند.

مصطفی تنها ،سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در مورد افزایش چندبرابری قیمت انواع تایر از جمله تایر خودروهای سنگین در بازار، بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ انواع تایر رشد قیمتی نداشتند و در اواخر سال گذشته بود که با ارائه مدارک به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزایش پلکانی قیمت انواع تایر تا ۹ درصد و به صورت پلکانی از خردادماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت تنها افزایشی بود که از سال ۱۳۹۳ تا خردادماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت و هر تولیدکننده‌ای که کالای خود را گران‌تر از نرخ مصوب بفروشد، مرتب جرم شده است.

لاستیک کامیون

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با انتقاد از وضعیت عرضه انواع لاستیک در بازار و اتفاقات و نابه‌سامانی‌های به وجود آمده در سطح فروش این محصولات، بیان کرد: طبق شنیده‌ها دو حلقه لاستیک خودرو سنگین که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد در بازار به قیمتی بیش از ۲.۵ تا سه برابر به فروش می‌رسد و در مورد لاستیک‌های سبک نیز باید خاطر نشان کرد که شاهد فروش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات نسبت به نرخ مصوب هستیم.

تنها افزود: آنچه که باید به آن اشاره کرد این است که تولید کنندگان صنعت تایر نقش و نفعی در اتفاقات بازار ندارند و حتی گرانی‌های مربوطه به ضرر آنها تمام خواهد شد و متاسفانه سود بسیار زیاد این اتفاق به جیب دلالان و واسطه‌گران در سطح عرضه می‌رسد و ما نمی‌دانیم چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد!

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به این‌که تحولات مختلفی در سیستم توزیع تایر به وجود آمده است، گفت: در بازار انواع تایر وارداتی و تولید داخل وجود دارد، اما با قیمت‌های باور نکردنی خرید و فروش می‌شود و ما نمی‌دانیم منشا فساد در این راستا کجاست و چگونه چنین اتفاقی پیش می‌آید؟

تنها با بیان این‌که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار همه تولیدکنندگان لاستیک خودروهای سنگین موظف هستند محصولات خود را صرفا به نمایندگان معرفی شده از سوی ادارات راهداری منطقه به فروش برسانند، اظهار کرد: هیچ تولیدکننده‌ای حق فروش مستقیم را ندارد و نمایندگان معرفی شده تحت کنترل و نظارت راهداری‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد: پیش از این شرایط اینگونه بود که اگر طی مدت ۱۰ روز سهمیه ارسال شده به نمایندگی فروخته نمی‌شد نماینده این اختیار را داشت که در راستای فروش اقدام کند، اما در حال حاضر و با توجه به شرایط پیش آمده در بازار این اختیار سلب شده و فروش صرفا باید به معرفی‌شدگان ادارات راهداری صورت پذیرد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر تسریع این‌که فضای توزیع صنعت لاستیک با مشکل مواجه است، گفت: اخیرا از سوی معاون اول ریاست جمهوری کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین به گمرکات کشور ابلاغ شد و براساس آن تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین باری و اتوبوسی به پنج درصد کاهش یافت تا شاهد کاهش ۲۱ درصدی تعرفه این این محصولات در بازار باشیم.

تنها ادامه داد: تصور ما بر این است که حتی چنین تصمیمی نیز موفق نخواهد بود، چرا که سازوکار شبکه توزیع به گونه‌ای است که قیمت‌ها را خودش تنظیم می‌کند و به سویی که دوست دارد خواهد برد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه نهادی موظف است در راستای کنترل عرضه تایر در سطح بازار اقدام کند، اظهار کرد: مساله‌ای مشخص این است کاری از دست تولیدکننده بر نمی‌آید و تشکیلات و ساختاری که ردیف بودجه دارند و حقوق‌بگیر هستند باید به شبکه توزیع نظارت کنند.

این روزها شاهد نابه‌سامانی در بازار عرضه انواع تایر به ویژه تایرهای سنگین هستیم و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که اعتراض شدید کامیون‌داران را در این راستا به همراه داشته است، هرچند که سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر معتقد است که اعتراض کامیون‌داران صرفا مربوط به افزایش قیمت تایر نیست و به افزایش قیمت در بخش‌های مختلف مربوط می‌شود.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =