در شرایطی که قیمت میوه در بازار رو به افزایش است، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران سرمازدگی، افزایش قیمت ماشین‌آلات و نهاده‌های تولید و حمل‌ونقل را از دلایل افزایش قیمت میوه می داند.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۶ مرداد ماه، قیمت میوه نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۶۷.۸ درصد افزایش داشته است و مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران، سرمازدگی محصولات در فروردین و افزایش هزینه‌های تولید را مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت میوه‌ها می داند و می‌گوید باغداران در قیمت‌گذاری نقشی ندارند.

بازار میوه
وی درباره سرمازدگی محصولات در فروردین اظهار کرد: سرمازدگی که در اوایل فروردین ماه اتفاق افتاد بیشتر از یک هفته استمرار داشت و تقریبا ۲۲ استان ما را درگیر کرد؛ این درحالی بود که ما زمستان گرم و خشکی را پشت سر گذاشتیم و در نتیجه گل‌دهی میوه‌ها تقریبا یک ماه زودتر اتفاق افتاد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه هنوز غرامتی حتی به باغدارانی که بیمه دارند پرداخت نشده است، گفت: میوه‌های استان‌هایی که در نواحی سردسیری دچار سرمازدگی شدند دقیقا در ماه مرداد به بازار می‌آید؛ اما در ماه‌های قبل میوه‌های استان‌های گرمسیری یا معتدل خزری که کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت شدید نداشتند، در بازار وجود داشتند.

شادلو همچنین با تاکید بر اینکه مقایسه قیمت‌های امسال با سال گذشته درست نیست گفت: سال گذشته به دلیل افزایش تولید و نبود بازار متناسب با آن، قیمت‌ میوه‌ها به ۱۰ سال پیش برگشته بود که باعث شد تولید کننده متضرر شود و حتی نتواند هزینه‌های تولیدش را بازگرداند؛ این در حالی بود که سال گذشته تولید کمی و کیفی بسیار خوبی داشتیم.

وی با تاکید بر تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت نهاده‌های تولید و ماشین آلات گفت: با اینکه این محصولات در لیست کالاهای اساسی وجود دارند و به آن‌ها ارز دولتی اختصاص می‌یابد اما ملاک قیمت‌گذاری‌ها همان قیمت ارز در بازار آزاد است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران افزود: قاعده این است که به نهاده‌های تولید ارز دولتی تعلق بگیرد، ‌ اما چیزی که در بازار به ما تحمیل می‌شود خلاف این است. به گفته شادلو، اکنون باغداران در تامین بعضی از نهاده‌های تولید با کمبود مواجه هستند و قیمت عموم نهاده‌ها اعم از سموم و نهاده‌هایی که برای تغذیه گیاهان استفاده می‌شود نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =