اعضای کارگروه تنظیم بازار به ریاست معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت ، تصمیمات ویژه‌ای برای تامین نیاز دفترچه دانش آموزی، لاستیک و دام زنده اتخاذ کردند .مقرر شد علاوه بر ممنوعیت صادرات کاغذ و کاغذ باطله از خروج دفترچه دانش آموزی که مواد اولیه آن با ارز 4200 تومان تامین شده، پیشگیری شود .

به گزارش خبرآنلاین، بر این اساس سرانه مصرف هر دانش آموز 10 دفترچه برآورد شده است و با توجه به جمعیت 14 میلیون نفری دانش آموزان در ایران، نیاز بازار در حدود 140 میلیون دفترچه پیش بینی شده است.

کارگروه تنظیم بازار همچنین مصوب کرد با قید فوریت کمیته تخصصی تنظیم بازار کاغذ روزنامه، چاپ، تحریر و مصارف دفترچه دانش آموزی با مسئولیت وزارت ارشاد و حضور وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود در این کمیته تشکل‌ها و انجمن‌های وارد کننده کاغذ و همچنین مصرف کنندگان و تشکل‌های مربوطه انها نیز حضور خواهند داشت. و هر تاخیری در اقدام در این خصوص مستقیما از سوی کارگروه تنظیم بازار پیگیری می‌شود.
در این نشست همچنین اتحادیه های توزیع کنندگان لوازم التحریر و دفترچه های دانش آموزی و تشکل‌های حوزه چاپ ملکف شدند با توجه به تامین مواد اولیه با ارز 4200 تومان نسبت به تامین نیاز بازار بدون اعمال هزینه مازاد نظیر لوکس سازی اقدام کنند تا دفترچه با قیمت مناسب در دسترس عموم مردم باشد. سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مکلف شد بر قیمت و توزیع دفترچه و لوازم‌التحریر نظارت ویژه ای را مبذول کند.
در نشست کارگروه تنظیم بازار بانک مرکزی نیز مکلف شد نسبت به تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی ضروری از جمله انواع کاغذ، مواد اولیه تولید لاستیک و لاستیک سنگین، روغن خام جهت تولید روغن‌ نباتی و نهاده‌های دام و طیور با اولویت اقدام نمایند.
با اعلام بانک مرکزی در کارگروه تنظیم بازار مقرر گردید هزینه نقل و انتقال ارز در سقف 6 درصد با ارز 4200 توسط این بانک پوشش داده شود.

خروج دام زنده؛ به هرعنوان ممنوع
با عنایت به طرح موضوع بررسی عملکرد دستگاه‌های ذیربط در اجرای ابلاغیه 8 خرداد 97 رییس کارگروه در خصوص ممنوعیت صادرات دام زنده مقرر شد عملکرد دستگاه‌های مربوطه مثل گمرک و سازمان دامپزشکی در پیشگیری از خروج رسمی دام از کشور به صورت ویژه بررسی شود و تاکید شد خروج هر گونه دام تحت هر عنوانی از کشور غیر قانونی خواهد بود..
همچنین مقرر شد سازمان اموال تملیکی و کارگروه ستاد تنظیم بازار، سریعا فرآیند مربوط به جمع آوری ، ذبح و توزیع مکشوفات نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول در خصوص دام زنده را تدوین و اجرایی کنند تا علاوه بر اثربخشی این اقدام بر جلوگیری از خروج دام با متخلفین و قاچاقچیان برخورد قانونی صورت پذیرد.

تمهیدات برای تامین بازار لاستیک
طی این نشست بانک مرکزی جمهوری اسلامی مکلف شد در خصوص تامین اولویت‌دار ارز مواد اولیه تولید لاستیک سنگین وسایر انواع لاستیک اقدام نماید. علاوه بر آن کلیه تولید کنندگان داخلی مکلف شدند فروش لاستیک‌های سنگین را در سامانه تجارت داخلی و از طریق عوامل توزیع که در این سامانه دارای مجوز هستند، با هماهنگی سازمان راهداری انجام دهند. بر این اساس هر نوع فروش و عرضه خارج از سامانه ، تخلف تلقی شده و با متخلفین برخورد خواهد شد.
در ادامه سازمان راهداری مکلف گردید بلافاصله پس از اعلام مقادیر توزیع، در سامانه نسبت به صدور حواله برای رانندگان مربوطه اقدام کند. پیش بینی شده است در صورتی که دارنده حواله ظرف 10 روز برای دریافت سهمیه اقدام نکند ،سازمان راهداری نسبت به جایگزینی اقدام کند. بر این اساس در صورتی که حواله مذکور در دو مرحله جذب نشود سهمیه به استان دارای کمبود تخصیص خواهد یافت.
انجمن وارد کنندگان لاستیک نیز مکلف شد ظرف دو روز کاری نسبت به ارائه فهرست تامین لاستیک سنگین دارای کسری تولید داخل یا فاقد تولید داخل، به تفکیک سایز و برندهای دارای نمایندگی اقدام کند .بدیهی است اگر وارد کنندگان تعهد تامین کالای خود را ظرف مدت مذکور ارائه نکنند، الزام واردات لاستیک سنگین به داشتن نمایندگی، لغو می شود تا تامین حداکثری از طریق تمام فعالانی که ظرفیت تامین دارند صور ت گیرد .
گفتنی است به دلیل کنترل‌های کیفی و استاندارد اجباری این نوع لاستیک‌ها، در زمان ترخیص، سازمان ملی استاندارد از ترخیص لاستیک های فاقد مشخصات کیفی خودداری کرده و به این طریق کیفیت و امنیت حمل و نقل جاده‌ای تضمین خواهد گردید.
این در حالی است که به موجب اعلام معاونت امور صنایع وزارت صمت، سهم تولید داخل لاستیک سنگین 25 درصد است؛ بر این اساس مقرر شد واردات برندهای کیفی از تولیدکنندگان دارای سهم عمده لاستیک در جهان آزاد اعلام گردد.
با تصویب کارگروه تنظیم بازار تولید کنندگان داخلی لاستیک مکلف شدند ظرف حداکثر سه روز کاری نسبت به ارائه برنامه تولید لاستیک سنگین به تفکیک سایز و ماه تا پایان اردیبهشت ماه برای تامین نیاز کشور اقدام نمایند و نسبت به ایفای تعهدات خود طبق این برنامه، اقدام عاجل صورت دهند.
سازمان حمایت نیز مکلف شد با استقرار بازرس مقیم در کارخانجات تولید داخل از عرضه خارج از شبکه تعیین شده، یعنی سامانه تجارت داخلی، جلوگیری کرده و با عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی برخورد کند.
سازمان گمرک نیز مکلف شد در زمان ترخیص کالا ، نسبت به راهنمایی متقاضی جهت دریافت شبکه و سهمیه توزیع لاستیک سنگین از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =