۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰

قراربراین بوده « گذشته چراغ راه آینده باشد» لکن مگر سال ۹۵ چراغ راه سال ۹۶ بود که انتظار بهره‌جویی از سال گذشته برای سال جدید داشته باشیم.

اساساً عبرت آموزی از کارنامه دیروزمان برای ساختن فردای بهتر در فرهنگ عمومی و کشورداری یا وجود ندارد و یا اندک موردی داشته ایم که توانسته باشیم از داشته هایمان بهره برداری کنیم . سالی که گذشت را مانند همه امور می توان از جهات اقتصادی و سیاسی و دینی و... به تحلیل نشست لکن من بازبان اقتصاد و سیاست ودین آشنایی ندارم اما از منظر حقوق عمومی دغدغه های سیاسی و دینی سال گذشته را خواهم نوشت تا شاید بتوانم حق قلم را اداء کنم.

مردم با مشارکت کم نظیر خود در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و برگزاری آرام انتخابات ، نوید بلوغ و همدلی و بالندگی حاکمان و مردم را به نمایش گذاشتند و پژواک امید را در تمامی طبقات اجتماعی گسترانیدند و چنین فهمیده می شد که مردم راه اصلاح امور کشور را از مسیر صندوق های رآی دنبال خواهند کرد و مسیر اغتشاش و فریاد را مسیر مناسبی نمی دانند و از سوی دیگر حاکمیت هم صدای مردم را شنیده و می خواهد با اصلاح روش ها به خواسته های مردم جواب مثبت داده و با اعتماد عمومی ، واگن قطار انقلاب را به عدد فرد فرد مردم ایران زمین افزایش داده به گونه ای که بتوان همه مردم را سوار بر قطار دید و پیاده ای دیده نشود لکن با کمال تآسف چنین آرزویی به ثمر ننشست و گسست بین حاکمیت و مردم بیش از گذشته شد و مردم مظلوم و بی پناه نتوانستند برخی از مدیران را از خواب سنگین بیدار کنند و از سر ناچاری اجازه دادند افرادی سود جو ، اجتماع آرام مردم را آلوده به اغتشاش کردند و شعارهایی سرداده شد که می شد با تدبیر و بدون فوت وقت مشکل را درمان کرد اما... به گونه ای که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در گزارش خویش از اغتشاشات دی ماه سال 96 تصریح می کند که : هفتاد در صد مردم همدلی کردند !! که در یادداشت های پیشین به عاقبت این نوع همدلی ها هشدار داده ام .

سال 1396 انقلاب در آستانه چهل سالگی قرار گرفت اما نشانی از چهل ساله شدن در رفتار حاکمیت با مردم دیده نشد و عصای احتیاط و دقت و تفکر و آرامش از دست متصدیان امور بر زمین افتاد و میدان به دست افراد تند رو افتاد به گونه ای که حصر تداوم یافت و خوبان و نجیبانی خانه نشین شدند و متخلفان اقتصادی بر کارهای دیگری گمارده شدند و باز اصرار پشت اصرار که ما خوبان روی زمین هستیم و برگزیده شدیم برای نجات بشریت و حتی یکی از کهنسالان عرصه اداره کشور پیشنهاد راه اندازی دانشگاه امام شناسی « امام خمبنب » را در سطح جهان داده است که معلوم می شود احمدی نژاد هنوز زنده است زیرا افکار و خیالپردازی های او را آرزو دارند بی آنکه زمبنه ها و ساختار امکان چنین فرصت هایی شناسایی شود و اندکی تفکر و مشورت با دستگاه دیپلماسی کشور شود .

حضور رحیم مشایی و باند مافیای احمدی نژاد در مقابل سفارت انگلیس در تهران و نسبت دادن صدور حکمی علیه آقای بقایی به دستور دولت انگلستان و آتش زدن رآی صادره بر بی اعتمادی مردم به نظام افزود و کد مستقل بودن از قدرت های جهانی را از کشور ربود و مهمترین قوه کشور را نه ؛ بلکه ساختار اداره کشوررا به انگلیسی بودن متهم کرد که هرنوع پاسخی به آن « تف سربالایی بیش نیست » احمدی نژاد کاری کرد که نه تنها شناسنامه اصول گرایان و اصلاح طلبان را باطل کرد بلکه حقیقت انقلاب و زندگی چهل ساله مردم کشورم را هم با ابهام روبرو ساخت و بی اعتمادی را در روزهای منتهی به سال 96 به اوج خود رساند .

در هرصورت انتظار این بود که سال 1396 ظرفیت ، عمق نگاه ، جامعیت ، سلامت ، مردم داری و اعتماد سازی بیشتر در رفتار حاکمیت با تمامی طبقات افزایش پیدا کند اما نه تنها چنین نشد بلکه شاهد شدت بی اعتمادی و تقویت تحجر و بی وفایی به حقوق مسلم مردم بودیم وبه بهانه ای ؛ بر خطوط قرمز کشور افزوده و دایره زندگی را برای دلسوزان و درد شناسان تنگ تر کردند و برفراوانی شبهات و ابهامات تآکید کردند .

نویسنده این سطور در انتظار روزی است که در پاسخ به درخواست حاکمیت برای اصلاح روش ها و فرایندها و از بین بردن گسست بی اعتمادی و ... اظهار نظر کند .

دکتر مرتضی بهشتی حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =