هدررفت ظرفیت‌های کشاورزی لرستان در سایه بی‌تدبیری/ نارضایتی کشاورزان از برخی مسئولان

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران معتقد است عدم سیاستگذاری صحیح در وزارت و سازمان جهادکشاورزی باعث بروز مشکلات عدیده ای برای کشاورزان خصوصا کشاورزان استان لرستان شده ونارضایتی ها در این حوزه موج میزند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، علی کردی دراین زمینه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین لرستان گفت : استان لرستان ظرفیت وپتانسیل های بسیار ی در زمینه کشاورزی ومنابع طبیعی خدادادی دارد که می بایست در حوزه کشاورزی ،تولید محصولات لبنی ،سطح زیر کشت،میزان بهره وری ، آموزش و ترویج ،صنایع تبدیلی و تکمیلی وحتی ادوات کشاورزی در سطح کشور سرآمد و جز استانهای پیشرو باشیم.
وی افزود: متاسفانه سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی اصولی وبرخی ناکارآمدی ها در جهاد کشاورزی موجب شده که کشاورزی در استان حال روز خوبی نداشته بطوریکه سن شاغلین بخش کشاورزی به بالای 40سال رسیده وجوانان زیر 40سال به علت عدم حمایت دولت واقتصادی نبودن کشاورزی وعدم داشتن برنامه های مدون دربخش کشاورزی ، روستاهها را رها کرده به مشاغل کاذب در شهرها روی آوردند.

عدم وجود استراتژی تولید

نماینده ومسئول خانه کشاورز لرستان با اشاره به نبود برنامه ریزی صحیح برای کاشت ،داشت و برداشت اظهار کرد:در سازمان جهاد کشاورزی استراتژی برای تولید نیست کشاورزان نمیدانند از نظر کارشناسی چه محصولی کشت کنند و به سراغ چه تولیدی در بخش کشاورزی بروند ! ناچار به صورت سنتی روی به کشت محصولات سلیقه ای می آورند در صورتیکه که اگر مدیریت وبرنامه ریزی صحیح در کاشت وتولید داشته باشیم به بهره وری بیشتری خواهیم رسید.

انتقاد از فعالیت غیربومی ها در لرستان

مهندس کردی با انتقاد از فعالیت غیربومی ها در زمینهای کشاورزی لرستان به دلیل کم آبی در استانهای خودشان عنوان کرد:کشاورزان غیربومی ازسایر استانها براحتی زمینهای کشاورزی استان را در اختیار میگیرند وبا بهره برداریها ی غلط ازآب و خاک اقدام به تولید محصولات می کنند که ناسالم هستند وباعث میشود بحث سلامت جامعه تهدید شود و در این خصوص نیز شاهد برخورد و نظارتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی نیستیم.

کشاورزی

وی همچنین در خصوص مشکلات دام و کشتار گاهها هم می گوید: علی رغم اینکه لرستان یکی از استانهای مطرح در تولید محصولات گوشتی بوده و ظرفیت مناسبی در دامپروری دارد اما بعلت نبود مدیریت و نظارت کافی به حال خود رها شده در بیشتر اوقات نظارت بر عملکرد کشتارگاها صورت نمیگیردر مواردی از بروز بیماری های مشترک خصوصا هپاتیت در کشتارگاههایی که درحال فعالیت هستند گزارش شده که متاسفانه استاندارد نیستند و جانمایی آنها مناسب نیست.

نبود برنامه مدون در حوزه اموزش و ترویج

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزان ایران با بیان اینکه عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در حوزه آموزش وترویج نیز بسیار ضعیف است تصریح کرد: در حالی که کشاورزان بایستی کشاورزی نوین رادر پیش بگیرند واطلاعات خود را بروز کنند اما متولیان حوزه آموزش نیز در این حوزه کمکی به آنها نکرده تنها به صورت مقطعی ونمادین کارهایی را انجام میدهند که به نفع کشاورزان نیست

وی افزود: متاسفانه در بحث آموزش برنامه مدونی وجود ندارد در خصوص ترویج نیز علی رغم اینکه بایستی استفاده از ادوات استاندارد و بروز وکشت محصولات سالم واستاندارد ترویج شود کشاورزان در این حوزه نیز از سوی جهاد کشاورزی به توفیقی دست نیافتند.

ایجاد موانع بر سر راه تولیدکنندگان بخش خصوصی

مسئول خانه کشاورز شمال لرستان در ادامه گریزی به وضعیت واحدهای تولیدی بخش کشاورزی زد وگفت: بسیاری از افراد بخش خصوصی در حال تولید محصولات مورد نیاز بخش کشاورزی هستند که خیلی تولیدات مفید وعالی وسالمی تولید می کنند ولی متاسفانه خود سازمان جهادکشاورزی به رغیبی برای آنها تبدیل شده و مدام درگیر مشکلات و موانع سازمان هستند که بعضاً انگیزه کار را از بخش خصوصی گرفتند .

نابودی فرودگاه سم پاشی در کنار غفلت مسئولان

کردی در ادامه به بحث رها کردن فرودگاه هواپیماههای سم پاشی در دشت سیلاخور پرداخت و گفت: فرودگاهی که قبلاً مختص سم پاشی کشاورزی بود جز ء سرمایه های ملی و دارای اسناد ملی و پتانسیلی برای کشاورزان می باشد که متاسفانه بر اثر عدم نظارت مسئولان ، برخی از سودجویان و بهره برداران شن و ماسه از بستر رودخانه با تجاوز به فرودگاه و اراضی وابسته وحتی با تصرف اراضی منابع طبیعی متعلق به فرودگاه ورود کرده و خیلی از زمینهای آن را به تملک خود در آورده اند در حالیکه این فرودگاه جز سرمایه های ملی بود ه و متاسفانه در حال نابودی است و مسئولان فقط به یک تماشاگر تبدیل شدند.

انتقاد از عدم حضور کارشناسان بر سر زمینهای کشاورزان

نماینده و مسئول خانه کشاورز شمال لرستان همچنین گفت: یکی از مطالبات ما برای کشاورز حضور کارشناسان در کنار کشاورزان جهت اعمال نظرات کارشناسی جهت کشت بهتر است ولی متاسفانه خیلی از کارشناسان صرفاً بدنبال کار ستادی و حضور در اتاقهای اداری خود هستند و در کنار کشاورز و زمینهای کشاورزی حضوری ندارند.

تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و باغی وتخلفات محرز

علی کردی به تغییر کاربری های متعدد در زمینهای کشاورزی وباغی نیز انتقاد کرد و گفت: در اقدامی عجیب شاهد موج عظیمی از تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و باغی هستیم و این تغییرات در حالی صورت می گیرد که برابر قانون ممنوع می باشد و این تخلف محرز نیز در اکثر شهرها در حال انجام است و طی چند سال آینده ضربه مهلکی بر منابع طبیعی ، کشاورزی وباغبانی وارد میشود.

عدم برگزاری کارگروه های اب و خاک در شهرستانها

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران به عدم برگزاری کارگروه اب و خاک در شهرستانها انتقاد کرد و گفت : بیش از سه سال است که جلسه کارگروه آب و خاک در بروجرد و دیگر شهرها برگزار نمیشود جزء وظایف مدیریتهای کشاورزی است که می بایست به صورت ماهانه کارگروه آب و خاک را در شهرستانها برگزار نمایند این موارد را نیز به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کردیم متاسفانه رسیدگی در پی نداشت.

فرسودگی ناوگان و ادوات کشاورزی

مسئول خانه کشاورز شمال لرستان با اعلام فرسوده بودن ادوات و تجهیزات کشاورزی کشاورزان استان افزود: ناوگان حمل و نقل و ادوات و تجهیزات کشاورزان بالای پنجاه سال عمر دارند و ضرورت نوسازی و خرید ادوات بروز و استاندارد در غالب شرکتهای مکانیزاسیون امری ضروری است که سازمان نیز در این خصوص برنامه ای در دستور کار ندارد

همچنین ایشان از عدم توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و عدم کار آیی صنایع روستایی در سازمان جهاد کشاورزی اشاره نمود و نارضایتی کشاورزان و سرمایه گذاران را از این بخش اعلام نمود.

نبود برنامه ریزی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی لرستان

ایشان در پایان با اننقاد از عدم برنامه یزی و بی توجهی به صادرات محصولات کشاورزی اظهار نمود : لرستان ظرفیت های بسیاری در بخش کشاورزی برای صادرات دارد و با توجه به نزدیکی به مرزهای مشترک ما میتوانیم با ایجاد زیر ساختها وجایگاه اجرایی آن با کمک تشکل ها و بخش خصوصی و تعاونی سهم بسزایی از صادرات استان را داشته باشیم که متاسفانه در این بخش هم بسیار ضعیف عمل شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =