نگرانی از سرنوشت مجسمه‌های موزه آذربایجان

مجسمه های موزه آذربایجان به صورت پنهانی و در سکوت خبری به محلی نامعلوم انتقال داده شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، در پی انتشار تصویر چندین مجسمه شکسته منتصب به آثار طبقه زیرزمین موزه معاصر آذربایجان با پیگیری های خبرنگار ترجمان صبح مشخص شد آثار این طبقه از موزه طی چند روز گذشته بصورت پنهانی و در سکوت کامل خبری جابجا شده است.

نکته جالب توجه این اتفاق این است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی نه دو هفته قبل زمان انتشار شایعه انتقال مجسمه ها پاسخ مناسبی ارائه دادند و نه در حال حاضر بعد از انتشار تصویر مجسمه های شکسته حاضر به پاسخگویی بودند.
این شائبه ها زمانی شدت می گیرد که مسئولان مربوطه هیچ واکنشی نشان نداده و حتی شایعات و سخنان مطرح شده را تکذیب نمی کنند.
خبرنگار ترجمان صبح در پیگیری صحت این خبر، برای مشاهده عینی و تصویری با ممانعت مسئولان موزه مواجه شده و اعلام شد مجسمه ها از موزه خارج شده و به مکانی دیگر انتقال یافتند.
با وجود اینکه مجسمه های استاد احد حسینی، یکی از ارکان اصلی موزه معاصر آذربایجان و هنر تجسمی استان به شمار می آید، عدم پاسخگویی سازمان میراث فرهنگی برای رفع دغدغه های اذهان عمومی در رابطه با نحوه عملیات انتقال و حمل و نقل برای پیشگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب احتمالی به مجسمه ها موجب افزایش نگرانی و ایجاد سوالات متعدد می شود.
در ادامه پیگیری های خبرنگار ترجمان صبح، احد حسینی، مجسمه ساز تبریزی مطرح کشور و سازنده مجسمه های طبقه زیرزمین موزه معاصر آذربایجان با تائید این خبر گفت: انتقال مجسمه ها با آگاهی و در حضور بنده به مکان مشخصی که شهرداری واگذار کرده، انجام شده و بعد از تعمیرات لازم توسط استاندار آذربایجان شرقی افتتاح خواهد شد .
گفتنی است، اخبار و پیامهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال جابجایی مجسمه‌های موزه آذربایجان موجی از نگرانی در افکار عمومی ایجاد کرده است.
پرواضح است که اشیا و آثار تاریخی موزه ها و مراکز باستانی متعلق به سازمان و ارگان خاصی نیست که مسئولان از ورود مردم و اهالی رسانه پیشگیری کرده و پنهان کاری کنند.
مسئولان ذیربط موظفند در این زمینه پاسخگو باشند که آثار تاریخی متعلق به مردم و جامعه به کجا منتقل شده و چرا ؟
عموم جامعه آگاهند که حتی اگر مسئولان ذیربط ادعا کنند برای تخریب اثر با خود هنرمند و سازنده اثر به توافق رسیده اند، مجموعه هنری و آثار نگهداری شده در موزه جزو اموال شخصی موزه محسوب نمی شود بلکه به جامعه و کل شهر تعلق دارد، اگر آثاری بی ارزش از لحاظ تاریخی و هنری است چرا تاکنون در فضای به این وسعت در موزه نگهداری می شود و اگر ارزش بالایی تاریخی و هنری دارد چرا باید درسکوت خبری و به این شکل به محلی نامعلوم انتقال یابند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =