ایرنا نوشت: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از توافق خود با مقامات آمریکایی در خصوص اداره شهر منبج سوریه توسط ساکنان عرب منطقه و تامین مشترک امنیت این شهر توسط نیروهای ترکیه و آمریکا خبر داد.

چاووش اوغلو که برای مذاکره با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده است، در تشریح توافق خود با مقامات آمریکایی در خصوص موضوعات مورد اختلاف به خصوص تحولات سوریه گفت: بر اساس توافق انجام شده، اداره شهر منبج در اختیار ساکنان عرب این منطقه قرار خواهد گرفت و امنیت این شهر با خروج یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) توسط سربازان ترک و آمریکایی تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: ترکیه و آمریکا با تشکیل یک کار گروه مشترک به دنبال پایان بخشی به بحران سوریه و ایجاد مناطقی امن در این کشور هستند.

وی بیان کرد: یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) از نظر ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود که این موضوع به صورتی شفاف و قاطع به مقامات آمریکایی منتقل شده است و به همین دلیل، همکاری مشترک آنکارا و واشنگتن با تشکیل کارگروهی برای یافتن روش های همکاری آغاز شده که ایجاد مناطقی امن در شهر منبج اولین مرحله از این مشارکت خواهد بود.

وی تاکید کرد: در کارگروه مشترک، نحوه تامین امنیت، واگذاری اداره شهرها به ساکنان آن مناطق و سایر موارد تبیین خواهد شد.
چاووش اوغلو تصریح کرد: تامین امنیت شهر منبج پس از خروج نیروهای ی.پ.گ، بر عهده سربازان ترک و آمریکایی خواهد بود و زمان این تغییر و تحولات به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: همکاری واشنگتن و آنکارا در ایجاد مناطق امن در سوریه از شهر منبج آغاز شده و در آینده شامل سایر شهرهای سوریه هم خواهد شد.

 مقامات ترکیه بارها به حمایت آمریکا از نیروهای کُرد سوری اعتراض کرده و خواستار توقف ارسال سلاح به نیروهای ی.پ.گ شده اند.
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای ترک خود و همچنین اردوغان، خواستار توقف عملیات عفرین و همکاری مشترک در خصوص ایجاد منازقی امن در سوریه شده بود اما مقامات ترکیه این همکاری را منوط به توقف حمایت ایالات متحده آمریکا از تروریست ها کرده بودند.

چندی پیش وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که در جریان مذاکرات اخیر با مقامات واشنگتن، در خصوص برقراری ثبات در منبج سوریه و شهر‌های واقع در شرق فرات با آمریکایی ها به توافق رسیده است.

وی جمعه گذشته در مصاحبه با روزنامه 'دی ـ زیت' آلمان اظهار کرد: گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا بیش از 25 درصد خاک سوریه را اشغال کرده و مردم این مناطق را تحت فشار قرار داده اند به طوری که امروز 350 هزار نفر از کُردهای شهر رقه به دلیل تهدیدات و ظلم یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) به ترکیه پناه آورده اند.

وی با اظهار امیدواری مبنی بر قطع حمایت آمریکا از گروه های تروریستی تاکید کرد: خاک ترکیه از سوی منبج بارها مورد حمله قرار گرفته اما خوشبختانه این حملات به پایان رسید و اکنون با تشکیل کارگروهی، در خصوص برقراری ثبات در منبج و شرق فرات با آمریکایی ها به توافق رسیدیم.

ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.

ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام کرده است.

آنکارا این نیروها را تروریستی و شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حضور آنها را در جنوب مرزهای ترکیه، تهدیدی بر امنیت ملی خود خوانده و هدف آنها را تلاش برای تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه عنوان می کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =