مسکو، اظهارات جانسون را محکوم کرد/ لاوروف: دیپلمات‌های بریتانیایی به‌زودی اخراج می‌شوند

دولت روسیه نسبت به اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در مورد ارتباط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با حمله شیمیایی در خاک بریتانیا واکنش تندی نشان داده است.

به گزارش بی بی سی، روز جمعه، ٢٥ اسفند (١٦ مارس)، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در مورد حمله شیمیایی به یک مامور سابق اطلاعاتی روسیه و دخترش در شهر سالزبوری در بریتانیا گفت که "به شدت محتمل است" که ولادیمیر پوتین شخصا در این مورد تصمیم گرفته باشد.

روز ٤ مارس، سرگئی اسکریپال، افسر اطلاعاتی سابق روسی، و دخترش یولیا در حالت بیهوشی در یک مکان عمومی در شهر سالزبوری در بریتانیا یافت شدند و بعدا اعلام شد که آنان با نوعی ماده مورد استفاده در ساخت تسلیحات شیمیایی مسموم شده‌اند. این دو نفر و یک مامور پلیس که هنگام کمک به آنان به این ماده آلوده شده همچنان در بیمارستان بستری هستند. به گفته مقامات بریتانیایی، آزمایش مواد به کار رفته در این حمله نشان داد که این مواد توسط شوروی سابق و برای مصارف نظامی تولید شده و در حال حاضر هم فقط در اختیار نهادهای دولتی روسیه قرار دارد.

جانسون با رد اظهارات مقامات دولتی روسیه که غرب را متهم کرده‌اند که به بهانه این حمله به ایجاد جو "روس‌هراسی" و ترویج خصومت علیه آن کشور مبادرت کرده‌اند گفت "ما با خود روس‌ها اختلافی نداریم و به خاطر آنچه که روی داده هم هیچگونه گرایشی به روس‌هراسی بروز نکرده است. دعوای ما با دولت پوتین و تصمیم اوست و ما معتقیدم که احتمال قوی وجود دارد که کاربرد ماده سمی مربوط به تسلیحات شیمیایی در خیابان های بریتانیا تصمیم شخصی او بوده است." وزیر خارجه بریتانیا گفته است که این اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است که عملا اسلحه شیمیایی در خیابان‌های یک کشور اروپایی به کار رفته است.
به گفته وزیر خارجه بریتانیا، که هدف از اقدام به قتل سرگئی اسکریپال هشدار به مخالفان پوتین بوده است.

بریتانیا حمله شیمیایی به اسکریپال و دخترش را تهاج به خاک این کشور توصیف کرده و خواستار توضیح روسیه شده بود
سخنگوی دفتر رئیس جمهوری روسیه اظهارات وزیر خارجه بریتانیا را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را "تکان‌دهنده" توصیف کرده است. او گفته است که ارتباط دادن رئیس جمهوری روسیه به حمله شیمیایی روز ٤ مارس "نقض فاحش و غیرقابل بخشش تمامی اصول و موازین نزاکت دیپلماتیک است."

پیشتر، وزیر خارجه روسیه از تصمیم به اخراج شماری از دیپلمات‌های بریتانیایی از آن کشور خبر داده و سفیر روسیه در لندن هم دولت بریتانیا را به عدم همکاری در تحقیقات پیرامون حمله به اسکریپال متهم کرده بود.

در پی اعلام اینکه در حمله به جاسوس سابق روس از مواد شیمیایی نظامی استفاده شده، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در پارلمان این کشور گفت که دولت روسیه در این مورد حمله شیمیایی به سرگئی اسکریپال و دخترش پاسخ قانع کننده‌ای نداده و در نتیجه دولت او تصمیم گرفته است تعدادی از کارکنان سفارت روسیه را اخراج کند. خانم می گفت که این افراد "ماموران اطلاعاتی اعلام نشده" روسیه در پوشش دیپلمات هستند و به آنان یک هفته فرصت داده شده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از کارکنان سفارت بریتانیا از روسیه اخراج خواهند شد.

آقای لاوروف در انتقاد تلویحی از نحوه اعلام تصمیم خانم می، گفته است که روسیه در اخراج دیپلمات‌های بریتانیایی "اول دولت بریتتانیا را از تصمیم خود برای اقدام تلافی‌جویانه مطلع خواهد کرد و بعد این تصمیم را به اطلاع عموم خواهد رساند."
سرگئی اسکریپال، افسر سازمان اطلاعات ارتش روسیه، در دهه های ١٩٩٠ و ٢٠٠٠ میلادی به عنوان جاسوس دوجانبه برای تشکیلات اطلاعاتی بریتانیا کار می‌کرد اما فعالیت او کشف و در سال ٢٠٠٤ در روسیه بازداشت شد. در سال ٢٠١٠، او با تعدادی از ماموران اطلاعاتی روسیه که در آمریکا بازداشت شده بودند مبادله شد.

همزمان، با اعلام تصمیم تلافی‌جویانه دولت روسیه به اخراج دیپلمات‌های بریتانیایی، سفیر روسیه در لندن مقامات بریتانیایی را به عدم همکاری با دولت خود در رسیدگی به حمله سالزبوری متهم کرده است. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، وی گفته است که "مساله این است که هیچکس عکسی از یولیا اسکریپال و پدرش را ندیده، کسی نمی‌داند آنها کجا هستند و چه پیشرفتی در تحقیقات پیرامون این حمله شده است." وی گفته است که تلاش سفارت برای کسب اطلاعات از مقامات دولتی بریتانیا به نتیجه نرسیده است.

وزیر خارجه بربیتانیا گفته است که نمونه‌ای از ماده سمی به کار رفته در حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش برای ارزیابی مستقل به سازمان نظارت بر منع کاربرد تسلیحات شیمیایی فرستاده شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =