ایسنا نوشت: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افت جمعیت یوزپلنگ در استان یزد از اجرای طرح تکثیر و پرورش یوز در اسارت خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی، این طرح در استان یزد در یک محدوده طبیعی اجرایی خواهد شد.

حمید ظهرابی در نشست خبری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد - در مورد شرایط حفاظت از یوزپلنگ اظهار کرد: پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۸۰ با همکاری مشترک UNDP (برنامه عمران ملل متحد) و سازمان حفاظت محیط زیست شروع شد.

او ادامه داد: موسسه میراث پارسیان هم در برهه‌ای با پروژه بین‌المللی یوز همکاری داشت بنابراین بودن یا نبودن این موسسه تاثیری بر سرنوشت پروژه نخواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تمدید پروژه بین‌المللی یوز اظهار کرد: بر خلاف برخی ادعاها UNDP قراردادش را فسخ نکرده بلکه به تازگی اعلام آمادگی برای همکاری کرده است اما تاکید دارد که دولت ایران باید در بحث مالی این پروژه مشارکت داشته باشد و در حال حاضر دنبال تعریف منابع مالی مشترک هستیم.

ظهرابی با اشاره به اختصاص منابع مالی داخلی به اجرای پروژه یوز اظهار کرد: ۵۰۰ میلیون تومان از منابع معاونت محیط زیست طبیعی برای حفاظت از یوز بلوکه شده است. همچنین یک و نیم میلیارد تومان اعتبار ویژه برای حفاظت از یوز در نظر گرفته شده که تا کنون محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - دستور آن را داده است و منتظر واریز وجه هستیم. افزون بر اینها یک میلیارد تومان تحت عنوان همکاری ویژه برای حفاظت از یوز در نظر گرفته شده است که سازمان برنامه و بودجه باید این منابع را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد.

او تاکید کرد: این منابع مالی برای اقدامات مختلف از جمله خروج دام از خارتوران و میاندشت هزینه خواهد شد. پیش از این سیاست حفاظت از یوز بر این موضوع تاکید داشت که زیستگاه را حفظ کنیم و در نتیجه حفظ زیستگاه جمعیت گونه نیز افزایش یابد اما در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده‌ایم که باید به فرد فرد یوزپلنگ توجه داشته باشیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مرکز بارورسازی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به شکل جدی لقاح مصنوعی را با همکاری پژوهشکده محیط زیست مورد توجه قرار داده است. قرار بود ۲۰ روز پیش گروهی به این کار بپردازند اما با مشکلاتی که ایجاد شد این مسئله به تعویق افتاد و قرار است بر اساس یک قرارداد رسمی چارچوب دار لقاح مصنوعی انجام شود.

ظهرابی در ادامه با اشاره به افت جمعیت یوزپلنگ در استان یزد گفت: تغییر اقلیم دلیل اصلی افت جمعیت یوز در استان یزد است چون همزمان با افت جمعیت در یزد شاهد وضعیت بهتر جمعیت یوز در شاهرود، میاندشت و خارتوران هستیم.

او در مورد تکثیر یوز در اسارت گفت: قرار است یک محدوده طبیعی محدود شده را برای تکثیر یوز در نظر بگیریم. این محدوده قطعا به شکل پناهگاه حیات وحش به معنای واقعی آن خواهد بود. قصد داریم در این محدوده با تامین غذا و مدیریت رقبای غذایی تعداد یوزها را به شکل طبیعی افزایش دهیم. این طرح در صورت تامین منابع مالی اجرایی خواهد شد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =