باغشهرهای مزاحم، همسایه دیوار به دیوار روستاهای بی آب فارس

«خبرجنوب» نوشت: سالها خشکسالی باعث شده تا فارس و به ویژه کشاورزان و روستاییان این استان با مشکلات بسیاری روبه رو شوند؛‌ پایین رفتن آب چاه ها گاه تا 500 متر، خشکیدن تالاب ها، تبدیل دشت های سرسبز به بیابان های بی آب و علف و در نتیجه از دست رفتن تنها سرمایه روستاییان یعنی آب و زمین تنها گوشه ای از غم نامه 10 سال خشکسالی در کشور و به ویژه استان پهناور فارس است که اصلی ترین منبع درآمدی آن کشاورزی است.

به نظر مي رسد امسال سالي سخت تر براي روستاييان و كشاورزان فارس باشد،‌ اين را مي توانيد با نگاهي به آمار بارندگي امسال و مقايسه آن با سال هاي گذشته دريابید؛ مشكلي كه مدير كل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري فارس نيز آن را تاييد كرد و در گفت و گو با «خبرجنوب» گفت: با توجه به كاهش محسوس بارندگي در سال زراعي جاري به طور قطع ما با مشكلات بيشتري در سال 97 مواجه خواهيم شد كه اين امري طبيعي است.
سيد كمال پاك فطرت افزود: در اين راستا و باتوجه به بحران آب در روستاها يكي از مباحثي كه ما به آن توجه داريم تعويض شبكه هاي فرسوده آبرساني روستاها در خارج و درون محدوده طرح هاي هادي روستايي است.
وي اظهار كرد: سال گذشته نيز 28 هزار كيلومتر از شبكه آبرساني روستاها نوسازي شده كه اين روند امسال نيز به قوت خود ادامه خواهد يافت. در كنار آن علاوه بر آبرساني با تانكر، ‌استفاده از دستگاه هاي آب شيرين كن در دستور كار ما قرار دارد.
پاك فطرت گفت: يكي از مشكلاتي كه در سال هاي اخير به بافت روستايي ما ضربه زده وجود تعداد زيادي باغ شهر است كه هيچ كدام از آن ها نيز در طرح هادي روستايي قرار ندارند و علاوه بر ضربه اي كه به منابع آب زير زميني روستاها زدند تبديل به يك معضل بزرگ براي روستاها شدند كه نه تنها هيچ هزينه اي را به روستا پرداخت نمي كنند بلكه خدماتي را از روستا بابت جمع آوري پسماند و ساير موارد دريافت مي كنند. وجود باغ شهرها براي روستاها تنها باعث ضرر است.
مدير كل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري فارس در ادامه با اشاره به ايجاد طرح هاي اشتغالزايي براي روستاييان طي سال هاي اخير گفت: با توجه به مشكل بيكاري كه سال هاي اخير در روستاها بر اساس تفاهم نامه اي كه چندي قبل با مسئولين داشتيم با پرداخت تسهيلات به مبلغ 82 ميليارد ريال براي 9 طرح مصوب اشتغالزايي تا پايان خرداد ماه موافقت شد كه اميدواريم بانك ها و ادارات مربوطه هر چه سريع تر نسبت به پرداخت اين تسهيلات اقدام كنند.
وي اظهار كرد: با توجه به حجم بالاي درخواست تسهيلات و تكميل نبودن پرونده بعضي طرح هاي مصوب، تكميل پرونده و تسهيل پرداخت اين تسهيلات ضروري به نظر مي رسد.
پاك فطرت گفت: به همين منظور در جلسه فوق قرار شد بانك عامل براي تكميل پرونده ها به متقاضيان يك هفته مهلت بدهد و در صورت عدم اقدام از جانب متقاضي طرح جايگزين به بانك عامل معرفي شود.پ

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =