۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹
پیروزی «رفیق کیم»

واسیلی گالاونین (Vasili Golovnin) تحلیلگر روس، در تحلیلی با عنوان پیروزی "رفیق کیم" چشم انداز آشتی آمریکا و کره شمالی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این گزارش تحلیلی آمده است: 

برگزاری انجمن‌های بين‌المللي بزرگ و کوچک در سنگاپور امر نادری نیست ولی این شهر تاکنون چنین تجمعی را ندیده بود. ملاقات سران کره شمالی و ایالات متحده در این شهر در هر حال به واقعه تاریخی تبدیل شد. سران دو کشور که از اواسط قرن بیستم در حال جنگ هستند و در آخر سال گذشته یکدیگر را با ضربات هسته‌ای تهدید می‌کردند برای اولین بار بطور مستقیم ملاقات نمودند.

در اعلامیه مشترک طرفین تعهدات آنها ثبت شد: کیم جونگ اون قول "غیر هسته‌ای کردن کامل شبه جزیره کره" را داد اما ترامپ در مقابل با واگذاری ضمانت امنیت و حفظ رژیم کنونی در کره شمالی موافقت نمود. 

باید اذعان کرد که توکیو از این دستاورد دلسرد شد. ابهام اصطلاح "غیر هسته‌ای کردن کامل شبه جزیره کره" تنها اشکال آن نیست. به یاد داریم که این قول در دوران پدر مرحوم رهبر کنونی کره شمالی هم به کرات داده شده ولی از پیشرفت موفق برنامه موشکی و هسته‌ای آن جلوگیری نکرده بود.

علاوه بر این، در بیانیه کنونی از "نابودی کامل برنامه موشکی و هسته‌ای به شکل قابل کنترل و بدون برگشت" حرفی به میان نیامده است؛ مسئله ای که نمایندگان دولت ترامپ طی روزهای گذشته پیوسته بر آن اصرار می‌کردند. همچنین در مورد تاریخ معین این "غیر هسته‌ای شدن" هم حرفی زده نشده هرچند ایالات متحده و ژاپن به این امیدوار بودند.

از طرف دیگر ایالات متحده هم تعهد مشخصی در مورد ضمانت امنیتی مذکور متقبل نشده است. خلاصه کلام ملاقات در سنگاپور فقط به معنی راه انداختن چندمین باره مذاکره در مورد برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی است. هرچند اینک این توافق طی ملاقات بی‌نظیر سران دو کشور حاصل شد.

ژاپن از این بیم دارد که ترامپ در شرایط معین می‌تواند با درخواست کره شمالی برای امضای قرارداد صلح و خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره موافقت کند. ترامپ از خیلی وقت پیش از هزینه گزاف نگاه داشتن نیروهای آمریکایی در خارج حرف می‌زند. این نگرانی بی‌اساس نیست. ترامپ طی کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده در سنگاپور به طور غیرمنتظره از متوقف کردن برگزاری رزمایش‌های منظم همراه با نیروهای مسلح کره جنوبی سخن گفت. این اعلامیه به عنوان پیروزی بزرگ پیونگ یانگ تلقی مي‌شود که از خیلی وقت پیش این درخواست را داشت.

بدبینان در توکیو می‌گویند نابودی کامل توان موشکی و هسته‌ای کره شمالی اصلاً ممکن نیست. از جمله آمریکایی‌ها حتی نمی‌دانند پیونگ یانگ چند کلاهک هسته‌ای دارد. به گفته ژنرال بازنشسته ژاپنی در شرایط کنونی پیونگ یانگ می‌تواند 10-15 کلاهک را برای روز مبادا حفظ کند. هرچند هنوز زود است از این امور حرف زد اما نتایج اجلاس سنگاپور در مجموع به عنوان پیروزی کیم جونگ اون ارزیابی مي‌شود: او دستآوردی داشت ولی در مقابل فعلاً هیچ کاری نکرده است.

هرچند ترامپ از این حرف زد که رفیق کیم گفته چند محل آزمایش موتور موشک را نابود کرده ولی چنانچه مفسر تلویزیون ژاپن با ناخرسندی گفت کره شمالی در هر حال این تأسیسات را باید تعطیل می‌کرد زیرا دیگر نیازی به آنها نداشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =