در کوشک‌های تاریخی شیراز به روی گردشگران بسته است

«خبرجنوب» نوشت: آن زمان که عمارت های تاریخی در باغ های دلگشا و جهان نمای شیراز مرمت و به موزه تبدیل شدند تصور تعطیلی این اماکن فرهنگی غیرممکن به نظر می رسید چرا که هم با استقبال گردشگران همراه بود و هم بنای تاریخی کاربری مناسبی داشت اما آنچه که این روزها گردشگران با ورود به این باغ های تاریخی می بینند درهای بسته این دو عمارت تاریخی است! به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری چنانچه این روند ادامه پیدا کند نه تنها شیراز از وجود دو جاذبه جدید گردشگری محروم شده بلکه بنا های تاریخی با آسیب جدی همراه می شوند زیرا هم اکنون این عمارت ها نیازمند مرمت و بهسازی هستند.

چند سالی است که دو عمارت تاریخی در باغ های دلگشا و جهان نما در شیراز که به کوشک یا کلاه فرنگی نیز معروفند به موزه سکه و تاریخ معاصر تبدیل شدنداما در حال حاضر این موزه ها تعطیل و درهای عمارت نیز بسته است. در این رابطه جهانبخش میرزاوند رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز به خبرنگار «خبر جنوب» گفت: این دو عمارت به بخش خصوصی واگذار شد تا به موزه تبدیل شوند اما موزه داری هم دارای حساب و کتابی است که می توان به مجوز موزه از سازمان میراث فرهنگی برای یک مکان اشاره کرد که متاسفانه این مجوز وجود نداشت .

وی افزود: در واقع واگذاری این اماکن به بخش خصوصی طی قراردادی با شهرداری صورت گرفته بود که طبق بررسی ها حدود یک تا یک ونیم سال ازپایان این قراد داد می گذشت و با توجه به قوانین موجود باید مکان تخلیه می شد .میرزاوند ادامه داد :به طرف قرارداد مهلت داده شد که تا اول خرداد ماه مکان را تخلیه نماییند که هنوز این اتفاق هم نیفتاده و در های عمارت بسته است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در ادامه این گفت و گو بر لزوم تغییر کاربری این بناها تاکید کرد و گفت: در این عمارت های تاریخی به دنبال کار اقتصادی نیستیم و اولویت اول اجرای کار فرهنگی و گردشگری است.

وی با بیان این که در حال حاضر این عمارت ها نیازمند مرمت هستند افرود: قسمت هایی از این کوشک ها شامل دیوارها، پشت بام نیازمند مرمت و بهسازی و ساماندهی است و به محض تخلیه، پرونده مرمتی کوشک ها گشوده خواهد شد.

میرزاوند در ادامه افزود:اولویت اول در بحث بناهای تاریخی حفاظت اصولی و مرمت آن هاست و پس از این پروژه تغییر کاربری مناسب در دستور کار است.

وی از تشکیل کمیته ای با حضور کارشناسانی از سازمان سیما، منظر و فضای سبز، معاونت فرهنگی و معاونت برنامه ریزی شهرداری برای نحوه بهره برداری و تصمیم گیری برای این عمارت ها خبر داد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =